Gå til innhold

NHD!og andre-hva er jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,prøver igjen å få svar her,prøvd før uten hell.jeg er en jente på 21 år,har slitt psykisk siden 12års alderen,og hadde min første innleggelse når jeg var 14.siden da har jeg så og si bodd på psykiatriske avd i perioder..går ofte ikke lengere enn 1-2 mnd etter at jeg blir skrevet ut før jeg er inne igjen.pga mye flytting har jeg hatt mange forskjellige psykiatere/behandlere,og da like mange forskellige meninger om hva som feiler meg.det jeg kan si om meg selv er at siden 5-6 års alderen(ifølge mamma) har jeg sett personer/hørt stemmer og vært suicidal.men det var først når jeg var 12 år at dette ble tatt tak i av ppt og bup.som 12åring prøvde jeg å ta livet mitt for første gang,og drev mye med selvskading.har så lenge jeg kan huske hatt angst for å være med masse folk/åpne plasser osv.jeg har store humørsvingninger,der jeg kan være psykotisk/manisk i lengre perioder,for så å være deprimert i enda lengere periode når jeg kommer ned på jorda igjen.når jeg er psykotisk/manisk er jeg liksom i min egen verden,ser urealistiske ting,og har virkelighetsoppfatning(ifølge psyk.) jeg er ikke selvkritisk,bestiller ofte masse på tlf,internett og bruker opp hele trygda mi på en dag lett.jeg planlegger store ting som er veldig urealistiske,sover ikke,har veldig økt selvtillit og sexlyst.har en uro inni meg som minner meg om rusen man får av amfetamin.klarer ikke sitte i ro,snakker i ett sett og har et tankekjør uten like.sier ting rett ut uten å tenke på om det er sårende eller ikke.disse periodene kan vare alt fra noen dager til flere uker.så kommer jeg ned på jorda,og blir minnet på av andre hva jeg har sagt/gjordt i denne perioden.husker som oftest ikke dette selv.da blir jeg deprimert,og isolerer meg og skader meg selv.går ikke ut,har gardinene for,sover store deler av døgnet og tenker ofte på selvmord.noe som ofte har resultert i selvmordsforsøk.føler humøret svinger veldig,og føler meg veldig ustabil.jeg har også tvangstanker,er livredd bakterier og at noen skal smitte meg med noe,som resulterer i overaktiv vasking av hele huset.jeg har skremmende tanker som minner om ting fra en skrekkfilm,om at jeg blir drept på en grotesk måte,eller at de jeg er glad i blir drept på en grotesk måte.noe som ikke kan beskrives.føler jeg holder på å bli gal da disse tankene er umulig å få ut av hodet,og er så utrolig groteske og ekle at jeg skjønner ikke hvor jeg har de fra.klarer ikke å se skrekkfilmer pga er redd for at hjernen min skal huske ting fra filmene.jeg må også nevne at jeg ser og hører ting daglig som min samboer ikke gjør,noe som er frustrerende,for jeg veit at det er virkelig.detter også veldig fort ut av samtaler,og kommer liksom i min egen verden.har vanskeligheter med å konsentrere meg,og har ingen hukommelse.

medisiner jeg går på er:

zoloft,apodorm,vallergan,haldol,sobril,seroquel,lamictal og valium.

må kanskje også nevne at diagnoser psykiatere før har nevnt er manisk depressiv m/ dissosiativ lidelse og schizoaffektiv lidelse,og schizofreni...håper på svar både fra deg og andre som kanskje kjenner seg igjen i det jeg beskriver.kunne vært godt med litt støtte nå.har det veldig vanskelig,og klarer ikke se lyst på fremtiden...

mvh l

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først: Jeg har ditt lille innlegg å forholde meg til. Dine behandlere har årelang observasjon i real life RL.

Jeg synes dette høres ut som bipolar I.

I og med at den debuterte så tidlig, har den gitt noen tilleggsskader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...