Gå til innhold

Hvordan diagnostisere psyke vs soma?

Anbefalte innlegg

Jeg har i 8 mnd hatt ubehagelig hjertebank og kvalme som har kommet og gått i bølger.

Jeg kan ikke se noe mønster i disse "anfallene". Noen ganger er de relatert til stressituasjoner der jeg er redd, andre ganger kommer de helt uten slik foranledning.

Med min sykehistorie, er det sikkert lett å forklare dette som angst eller noe i den retningen. Men jeg har aldri vært plaget med slike ting som dette før, og synes derfor det er underlig at angsten plutselig gir seg slike utslag...ja, hvis det da er angst.

Forøvrig er det blitt foretatt 24t-EKG, uten resultat.

Hvordan kan man kunne slå fast at dette er psykisk? Er det bare ved å utelukke div somatiske funn?

Er det virkelig slik at så tydelige kroppslige utslag kan være angst, uten at en selv opplever engstelse?

Jeg har også postet et spørsmål til Søyland vedr. dette.

Medisiner pt: 15 Abilify, 200 Lamictal.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264344-hvordan-diagnostisere-psyke-vs-soma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bella - (tb)

Usikker om jeg ville utelukket dette som pyskisk. Hjertebank ser man sjeldent psykisk med mindre man nylig er startet opp med nye medisiner, da kan det som kjent være en vanlig bivirkning.

Jeg tenker, vet ikke om jeg våger si det høyt, men dine symptomer får meg til å tenke på overgangsalder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...