Gå til innhold

kvalitetssikring behandling

Anbefalte innlegg

Jeg har startet i terapi hos en psykiater jeg i utgangspunktet ikke vet noe om i forhold til resultater ,behandlingform osv.

Finnes det et sted jeg kan henvende meg for å finne ut om jeg har havnet hos en god terapeut?Pasientombud e.l. ?

Jeg har startet med cipramil,øker og øker dosen og føler meg ikke vel med medisineringen,er nå oppe i 70 mg pr dag,er kvalm ,uvel,trøtt,gjesper hele tiden ,forvirring ,drømmer mye.

Søvnen har blitt bedre,men depresjonen har ikke bedret seg etter 8 uker med opptrapping til dagens dose på 70 mg.

Psykiateren gir ellers et godt inntrykk,men jeg er altså svært usikker på medisineringen og redd for bivirkningene,finnes det alternativer til antidepressiva,feks johannesurt,akupunktur,homeopati,vitamin-mineraltilskudd osv?

Eller er det slik at hjernen MÅ tilføres disse kjemiske stoffene for at jeg skal komme ut av depresjonen?

Jeg er midt i overgangsalderen og tror at min depresjon delvis skyldes dette,har fått anbefalt Activelle østrogen,er det ok å kombinere dette med cipramil?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264466-kvalitetssikring-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes dessverre ingen generell kvalitetssikring av psykiatrisk behandling. En eneste psykiatrisk klinikk i landet er ISO-sertifisert av Det Norske Veritas.

Medisiner er kvalitetssikret, men ikke bruken av dem.

Ingen alternative metoder er verken kvalitetssikret eller har på annen måte dokumentasjon på at de virker.

Dersom den høye cipramildosen ikke er begrunnet som følge av serumkonsentrasjonsmåling. synes jeg tiden er overmoden for å skifte til et annet preparat.

Det var etter min mening en særdeles merkelig påstand.

Synes du? Jeg googler alltid opp alle behandlere jeg skal ha kontakt med. Å google folk er rutine nå til dags. Hvis det f.eks dukker opp en kronikk man er fundamentalt uenig med, vil man nok ikke velge den personen som sin behandler.

Veldig mye helsepersonell som dukker opp ved google-treff på diskusjonsforum o.l de har vært aktivt på. Har sett innlegg fastleger imellom der en "er lei alle narkomane som bare er ute etter tabletter". En slik person hadde ikke jeg valgt som min fastlege når det er 50 andre ledige på listen.

Det finnes dessverre ingen generell kvalitetssikring av psykiatrisk behandling. En eneste psykiatrisk klinikk i landet er ISO-sertifisert av Det Norske Veritas.

Medisiner er kvalitetssikret, men ikke bruken av dem.

Ingen alternative metoder er verken kvalitetssikret eller har på annen måte dokumentasjon på at de virker.

Dersom den høye cipramildosen ikke er begrunnet som følge av serumkonsentrasjonsmåling. synes jeg tiden er overmoden for å skifte til et annet preparat.

Hva er serumkonsentrasjonsmåling?

Kan jeg starte opp med østrogen samtidig med cipramil?

Ble litt usikker når det står at en bivirkning på Activelle kan være forverring av depresjon og økt blodtrykk.

Jeg trapper ned på blodtrykksmedisiner.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...