Adriana Skrevet 31. januar 2007 Del Skrevet 31. januar 2007 Hei! Tenkte jeg ville gi noen råd til dere med bulimi her inne Det er så viktig at vi tar vare på tennene våre! Jeg har hatt bulimi i flere år uten å få tannskader. Det er nok en kombinasjon av sterke tenner og svært bevisst tannstell. Det beste er selvsagt å ikke kaste opp, men det er jo lettere sagt enn gjort ;-) Dette er råd som jeg har lest meg til og bruker selv: 1. Puss tennene FØR du kaster opp. Da fjerner du matrester og sånn som syren setter seg fast i. 2. Skyll munnen med vann rett etter oppkast. Ikke puss tennene! Etter syreangrep er tennene myke og hvis du pusser tennene så kan du pusse bort emaljen (det som er utenpå tennene for å beskytte dem). 3. Drikk et glass med vann (eller mer). Nå er magen tom og har produsert mye magesyre som ligger i magen og etser sånn at man kan få magesår. Med litt vann (ikke annen drikke eller mat!) blir ikke magesyren så sterk for magesekken. 4. Puss tunga (ikke tennene!). Der setter det seg fast magesyre som fortsetter å skade tennene i lang tid etterpå. 5. Skyll med fluorskyll i ett minutt. (Viktig at du gjør punkt 2-5 men én gang for å hindre syren fra å ødelegge tennene dine.) 6. Fordi tennene nå er myke pga. magesyren og for å la fluoren virke så må du ikke spise eller drikke noe på i hvert fall en halv time. Alle mennesker utsettes jo for syreangrep ved å drikke brus, spise sur frukt osv. For oss med bulimi er det ekstra viktig å ta vare på tennene våre når vi ikke kaster opp også. Råd som kan følges utenom oppkast: - Skyll munnen med vann etter å ha spist/drukket noe med syre. - Bruk tanntråd og fluorskyll hver kveld (i tillegg til tannpuss selvfølgelig). - Gå til tannlege regelmessig (jeg går hvert halvår). Det virker kanskje litt overdrevent å gjøre alt dette, men jeg anbefaler det virkelig for bulimi er svært skadelig for tennene og kan faktisk kan etse dem bort! Ta vare på dere selv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264486-tannhelser%C3%A5d-til-alle-med-bulimi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ellibeth15 Skrevet 3. februar 2007 Del Skrevet 3. februar 2007 takk for tips:) Nå kaster jeg opp jevnlig av andre grunner enn bulimi, men når det gjelder tennene så er det jo samme greia. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264486-tannhelser%C3%A5d-til-alle-med-bulimi/#findComment-2128627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.