Gå til innhold

Aa faa andres svar


Gjest Spoersmaal

Anbefalte innlegg

Evt. "return" for de som levde i steinalderen.

CR - "carriage return", som fikk "vogna" på den skrivemaskin-aktige dingsen til å flytte seg et hakk.

Men som var mye greiere enn hullkort...

He he, jeg har aldri benyttet meg av gammeldagse skrivemaskiner etter at jeg var ferdigutdannet og begynte i jobb, men jeg har jo erfaring med dem på mer privat basis fra tiden før det.

De aller eldste var det faren min som lånte med seg hjem fra jobb noen ganger, og da var det veldig stas å skrive litt. Da kom det et pling ved linjeslutt, men man måtte dytte den der hendelen selv. Senere erfarte jeg maskiner som skiftet linje automatisk når man kom til slutten av linja! Hvilket fremskritt!!

Har du forresten sett den gamle disney-filmen der Mikke, Donald og Langbein er på tur i campingvogn? Der er det en scene der Mikke og Donald spiser maiskolber til skrivemaskinlyd. Noe av humoren med denne scenen blir nok dessverre borte for den som ikke har vært borti skrivemaskinene;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Caloni Makaroni

    12

  • mrxx

    11

  • morsan

    8

  • Babette

    5

Mest aktive i denne tråden

He he, jeg har aldri benyttet meg av gammeldagse skrivemaskiner etter at jeg var ferdigutdannet og begynte i jobb, men jeg har jo erfaring med dem på mer privat basis fra tiden før det.

De aller eldste var det faren min som lånte med seg hjem fra jobb noen ganger, og da var det veldig stas å skrive litt. Da kom det et pling ved linjeslutt, men man måtte dytte den der hendelen selv. Senere erfarte jeg maskiner som skiftet linje automatisk når man kom til slutten av linja! Hvilket fremskritt!!

Har du forresten sett den gamle disney-filmen der Mikke, Donald og Langbein er på tur i campingvogn? Der er det en scene der Mikke og Donald spiser maiskolber til skrivemaskinlyd. Noe av humoren med denne scenen blir nok dessverre borte for den som ikke har vært borti skrivemaskinene;-)

Til info så var det en gammel dataterminal jeg beskrev, ikke en skrivemaskin. Det var dataterminalene ("teletypene", TTY) som hadde carriage return.

Men faren min hadde skrivemaskin med "pling"-funksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så var det en gammel dataterminal jeg beskrev, ikke en skrivemaskin. Det var dataterminalene ("teletypene", TTY) som hadde carriage return.

Men faren min hadde skrivemaskin med "pling"-funksjon!

Åja! *ha ha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det skjer ingenting når jeg klikker shift og PrtSc....

Du skal bruke Ctrl. + Prtscr.

Du vil ikke merke noe i det du klikker dette.

Du åpner en ny mail og klikker alt + v. Da skal hele skjermbildet bli limt inn i mailen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sånn, med hullbånd og det hele:

http://www.columbia.edu/acis/history/teletype.jpg

Merk at den ligger i en katalog som heter "history".

Jeg havner vel snart der selv også.

*knegg*

Mannen min hadde sagt til noen yngre på jobben at da han var nyutdannet sendte de teleks! ;-) Dette var i 1990, så ikke sååå veldig lenge siden.

Men de på noen-og-tjue så på han som om han snakket om steinalderen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet legger seg i utklippstavlen. Slik at når du går inn i et annet program, f. eks. Word, og klikker lim inn, så dukker det opp . :)

Wheeeeeee, klarte det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal bruke Ctrl. + Prtscr.

Du vil ikke merke noe i det du klikker dette.

Du åpner en ny mail og klikker alt + v. Da skal hele skjermbildet bli limt inn i mailen.

Takk:-) Fikk det til nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Wheeeeeee, klarte det :-)

Hihi, men jeg sa jo at du skulle lime inn!

Ser at Elextra skriver "Ctrl + PrtSc, så der tok jeg kanskje feil? I såfall har du lært deg hva en shifttast er, helt til ingen nytte :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, men jeg sa jo at du skulle lime inn!

Ser at Elextra skriver "Ctrl + PrtSc, så der tok jeg kanskje feil? I såfall har du lært deg hva en shifttast er, helt til ingen nytte :o

Trodde liksom det måtte skje noe før jeg limte inn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, det var seriøst, men jeg skjønner at jeg dumma meg ut;-) Jeg er så utrolig sløv på å huske navn på saker og ing. Hva heter den tasten man skifter linje med? *slår seg i hodet*

Den tasten man skifter linje med kalles vel enter? Må innrømme at jeg stusset litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tasten man skifter linje med kalles vel enter? Må innrømme at jeg stusset litt selv.

Ja, jeg kaller den enter eller linjeskift..., men bruker ikke enterordet så hyppig at jeg nødvendigvis husker det for hver gang ;-)

Forøvrig godt å høre at det ikke bare er jeg som er helt "dum i huet" *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...