Gå til innhold

Kognitiv terpapi?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave av psykologen min å engasjere meg mer sosialt. Smile mer og være med i samtaler. Dette uten at jeg blir desperat eller sliten. Det er helt greit å mislykkes 9 av 10 ganger.

Jeg har også fått i oppgave å irettesette stemmene i hodet. Fortelle dem at de får vente til f.eks klokken 17. Da kan de få audiens.

Det går bra nå fordi jeg er inne i en god periode.

Er dette kognitiv terapi? Har noen her inne erfaring med dette? Negativ eller positiv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264545-kognitiv-terpapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest manuelle positive tanker

Tja.., det med stemmene kanskje, men kanskje litt på siden..

Kognitiv terapi går på hvordan en tolker ulike situasjoner. Hvilken mening en tillegger hendelser. Det handler om tankemønster. Det handler om automatiske negative tanker som en jobber med å stille spørsmål ved og erstatte med mer positive tanker. Ofte tar man egne tanker som sannheter. Ved en del jobbing, kan man lære seg å ta tankene for det de er - bare tanker.

Jeg har ikke jobbet ordentlig kognitivt sammen med behandler, men jeg har fått forklart litt om hvordan humør kan styres av hvordan en tenker. Jeg har prøvd å jobbe litt kognitivt på egenhånd, og har stor tro på det, selv om det tar tid. Det tar tid å innarbeide nye måter å tenke på.

Jeg kunne før gå og kverne på ting som var sagt og gjort, som jeg ønsket var annerledes. Nå har jeg blitt flinkere å si til meg selv at "det hjelper verken meg eller andre å gruble mer på dette". Skal man tenke på det som har gått feil, må det være for å finne ut hva man kan gjøre annerledes senere.

Dette er kanskje også litt på siden, men noe som har hjulpet meg: Å skrive ned alt som faller meg inn. Når jeg er deprimert blir dette gjerne mye negativt. Etterpå tenker jeg etter og prøver å finne positive ting som har vært i løpet av dagen. F.e. kan jeg først tenke at jeg er lat på grunn av alt jeg ikke har gjort. Etterpå kan jeg gå gjennom hva jeg faktisk har gjort. Ta med alt som kan være positivt. Også det som ikke synes positivt der og da, det som normalt sett ville være positivt, ting som jeg før jeg ble deprimert ville satt pris på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264545-kognitiv-terpapi/#findComment-2125056
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...