Gå til innhold

jeg er så sulten :-O

Gjest sultnemeg

Anbefalte innlegg

Gjest sultnemeg

Hei

Jeg er 24 år, 165 høy og veier rundt 62 kg. Har så lyst til å gå tilbake til min _normale_ vekt, 52 kg, som jeg veide for tre år siden. Jeg har begynt å trene litt hver dag, med turer og sykling, pluss at jeg prøver å spise litt mindre og sunnere. Men hver dag føler jeg meg så SULTEN, bare noen få timer etter at jeg har spist, og da prøver jeg å nekte meg selv mat, spesielt om kvelden før jeg skal sove. Det hender jeg spiser frukt hvis det blir for ille. Jeg teller ikke kalorier –det orker jeg bare ikke! Jeg spiser cornflakes med lettmelk til frokost, så jeg i hvert fall får en god start på dagen. Middag spiser jeg uansett, om det er pølser eller kylling. Spiser litt salat til også. Har kutta ut sukker og salt, men unner meg en bolle eller sjokoladekjeks innimellom. Skulle ikke dette være nok? Jeg vil jo ned i vekt, og da skal man jo helst kutte ned matrasjonene! Hmm. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk inntrykk av at du kun spiser frokost og middag, og kanskje litt frukt innimellom. Hvis det stemmer, gjør du det helt feil! Det beste du kan gjøre for å slanke deg er å spise mange små måltider i løpet av en dag for å holde blodsukkeret og forbrenningen oppe. Som et eksempel: Corn flakes til frokost, yogurt kl 10, to brødskiver med lett-syltetøy og et eple til lunsj, noe annet grønt hvis du må ha noe før middag, lett middag med masse grønnsaker, noe karbohydratfattig til kvelds, som f.eks. frukt, grønt, suppe, egg e.l. Unngå å spise hvis det er mindre enn tre timer til du skal legge deg.

Som du skjønner bør du prøve å spise et eller annet ca annenhver time, det gjør underverker for forbrenningen din. Og dersom du er glad i grønnsaker har du ingen unnskyldning for å være sulten, for de kan du knaske på hele dagen. Det er jo heller ikke krise om du lager deg noen Ryvita knekkebrød med et lett pålegg om du skal bli for sulten mellom måltidene.

Andre tips: Drikk minst tre liter vann for dagen, stek maten i olje istedetfor smør, mink potetmengden og øk grønnsakmengden, drikk et stort glass vann før du spiser for å mette deg, ta kromtabletter hvis du blir for søtsyk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motisaz

spise masse frukt og grønt, det gir lite kalorier, og metthetsfølelse. Og drikk mye vann. Noe ganger tror vi at vi er sultne, men egentlig er vi bare tørste..prøv og drikk et glass vann når du blir sulten..og se om det hjelper først.

Og det er vel ikke så lurt å kutte ut salt? kutte ned på saltet ja, men kroppen trenger da litt salt og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salinas

Cornflakes er ikke noe god start på dagen; snarere tvert i mot! Det gir raske karbohydrater, noe som gjør at du føler deg sulten igjen etter kort tid. Spis heller grovt brød, eller frokostblanding med havregryn, nøtter f.eks. Go´ Dag e.l.

Ikke spis kneipbrød, loff o.l. Da stiger blodsukkeret og du blir sulten, og da spiser du enda mere. Ond sirkel.

Jeg har nemlig gjort samme tabba sjøl, før jeg fant ut hva som virkelig var bra mat!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Higgins

Jeg fikk inntrykk av at du kun spiser frokost og middag, og kanskje litt frukt innimellom. Hvis det stemmer, gjør du det helt feil! Det beste du kan gjøre for å slanke deg er å spise mange små måltider i løpet av en dag for å holde blodsukkeret og forbrenningen oppe. Som et eksempel: Corn flakes til frokost, yogurt kl 10, to brødskiver med lett-syltetøy og et eple til lunsj, noe annet grønt hvis du må ha noe før middag, lett middag med masse grønnsaker, noe karbohydratfattig til kvelds, som f.eks. frukt, grønt, suppe, egg e.l. Unngå å spise hvis det er mindre enn tre timer til du skal legge deg.

Som du skjønner bør du prøve å spise et eller annet ca annenhver time, det gjør underverker for forbrenningen din. Og dersom du er glad i grønnsaker har du ingen unnskyldning for å være sulten, for de kan du knaske på hele dagen. Det er jo heller ikke krise om du lager deg noen Ryvita knekkebrød med et lett pålegg om du skal bli for sulten mellom måltidene.

Andre tips: Drikk minst tre liter vann for dagen, stek maten i olje istedetfor smør, mink potetmengden og øk grønnsakmengden, drikk et stort glass vann før du spiser for å mette deg, ta kromtabletter hvis du blir for søtsyk osv.

Enig med det som en annen skrev her; cornflakes er _ingen_ god frokost!

Prøv All Bran. Laver GI (dvs langsommere karbohydrater, og jevnere blodsukker) og mer fiber!

Pølser = fett! Kanskje med unntak av pølsene som er "lett"?

Ta et kromtilskudd. Det _kan_ hjelpe på et ustabilt blodsukker. Det kan tyde på at du spiser for mye søtt/raske karbohydrater, siden du er mye sulten. Kanskje du burde lese litt om den Glykemiske Indeksen (om raske og langsomme karbohydrater.) Du trenger ikke telle noe, bare vite litt om hva som er bra, og hva som ikke er så bra.

Ellers har du fått mange gode råd nedover her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet du kan spise til frokost er havregrøt. Om du ikke vil koke selv, kan du kjøpe en pakke grøtblanding med blåbærsmak. Den skal tilsettes varm vann, gjerne fra vannkoker. Du trenger ikke gå ned til 52 kg, det er vel i minste laget. Sykler du, får du muskler, og de veier mer enn fett. Dessuten er du voksnere nå, så tenåringsvekten er vel ikke helt aktuell lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sultnemeg

Enig med det som en annen skrev her; cornflakes er _ingen_ god frokost!

Prøv All Bran. Laver GI (dvs langsommere karbohydrater, og jevnere blodsukker) og mer fiber!

Pølser = fett! Kanskje med unntak av pølsene som er "lett"?

Ta et kromtilskudd. Det _kan_ hjelpe på et ustabilt blodsukker. Det kan tyde på at du spiser for mye søtt/raske karbohydrater, siden du er mye sulten. Kanskje du burde lese litt om den Glykemiske Indeksen (om raske og langsomme karbohydrater.) Du trenger ikke telle noe, bare vite litt om hva som er bra, og hva som ikke er så bra.

Ellers har du fått mange gode råd nedover her.

Takk for mange fine svar! Jeg skal prøve å fordele måltidene mer, og spise enda mer grønt/drikke vann osv. Men jeg lurer på, jeg kan vel ikke bare hive inn på med frukt og grønnsaker heller, om jeg ønsker å gå ned i vekt? Det bør vel begrenses, selv om det er sunne saker? Har lest om GI og føler at det hjalp meg med å få ideer om gode matvarer/vaner.

Om jeg blir å veie 52 eller 55 eller 57 kilo, så spiller ikke egentlig det så stor rolle, om jeg bare kunne bli kvitt alt fettet rundt magen og på lårene... Derfor stoler jeg også på syklingen og turene mine! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moroklump

Takk for mange fine svar! Jeg skal prøve å fordele måltidene mer, og spise enda mer grønt/drikke vann osv. Men jeg lurer på, jeg kan vel ikke bare hive inn på med frukt og grønnsaker heller, om jeg ønsker å gå ned i vekt? Det bør vel begrenses, selv om det er sunne saker? Har lest om GI og føler at det hjalp meg med å få ideer om gode matvarer/vaner.

Om jeg blir å veie 52 eller 55 eller 57 kilo, så spiller ikke egentlig det så stor rolle, om jeg bare kunne bli kvitt alt fettet rundt magen og på lårene... Derfor stoler jeg også på syklingen og turene mine! :-)

Frukt kan du nok ikke spise ubegrenset av, to for dagen er passe. Men grønnsaker derimot - hiv innpå!! Selvsagt er det jo litt forskjell på de forskjellige grønnsakene, du kan jo ta en titt på Gi, men generellt skal man måtte spise ekstreme mengder grønnsaker for å legge på seg av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei sultnemeg

Spis gjerne 4-5 måltider hver dag slik at du ikke går rundt og er konstant sulten. Da vil det være ekstra vanskelig å styre unna det lille søte kjekset... Det er ikke slik at mengden mat trenger å bli liten selv om du skal innta mindre energi enn før. Det gjelder å velge rett mat. Spis gjerne grove kornprodukter (grovt brød metter mer enn fint, havregryn/kornblandinger som Firkorn (som er uten ekstra sukker og fett) metter mer enn cornflakes). Bruk magert pålegg og mager melk til brødmåltidene. Til middag anbefales en stor del grønnsaker/salat med eddikdressing, noe pasta/poteter/ris og magert kjøtt eller fisk. Husk at vann er den beste tørstdrikk!

Det er flott at du har kommet i gang med turer og sykling. Det er viktig å forbruke energi dersom du vil ned i vekt. På litt sikt vil aktiviteten også øke forbrenningen din fordi muskelmassen øker. I tillegg er det bra for helsen din at du er i aktivitet, det samme er et sunt kosthold. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke det høres sunt ut at du skal gå noe særlig ned i vekt. I hvert fall ikke så mye som du har tenkt deg. Du blir ikke noe penere av å være mager. Skjekka bmi'n din på: http://www.greteroede.no//kalkulatorer/

det viser seg, (som jeg kunne fortalt deg hele tiden) at du har en normalvekt nå, men at du får en undervekt om du går ned til 52kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sultnemeg

jeg synes ikke det høres sunt ut at du skal gå noe særlig ned i vekt. I hvert fall ikke så mye som du har tenkt deg. Du blir ikke noe penere av å være mager. Skjekka bmi'n din på: http://www.greteroede.no//kalkulatorer/

det viser seg, (som jeg kunne fortalt deg hele tiden) at du har en normalvekt nå, men at du får en undervekt om du går ned til 52kg.

Men, som jeg sa under her, så har er det egentlig det samme om jeg kommer til å veie 10 eller 5 eller 3 kilo mindre! Alt jeg ønsker å oppnå, er å bli kvitt valkene, og endel fett på lårene. Vil heller erstatte det med muskler! :-) Tjo hei -jeg sykler i vei!

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...