Gjest bipolar II jeg ....visst Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 HVordan bør man best seponere Cipralex ved opptapping av Lamictal? Er redd for at Cipralexseponeringen er lagt opp for intensivnt. Har lest NHD har skrevet man bør seponere AD gradvis over 3 måneder... Vil ikke pådra meg noen skumle bivirkninger. Har beg. på Lamictal denne uka (25mg, neste uke øke til 50 mg, så øke med 25 mg pr uke fremover) Må også seponere Cipralex jeg fikk mot depresjon (før jeg fikk rett diagnose, BPII) da jeg svinger som rapid cycling av dem. Planen er visst å fortsette å ta Cipralex 20 mg som vanlig nå første to ukene, og så gå så langt ned som 10 mg deretter og så saktere ned etter hvert (tror 5 mg og så stopp). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264646-opptrapping-lamictalseponering-cipralex/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Dersom AD har virket godt og en skal trappe ned, er oppskriften 25% per måned. For deg betyr det en måned på 15, en måned på 10 og en måned på 5mg. Om AD ikke har virket, kan en trappe ned langt raskere. Du skal ikke helt bort fra et antidepressivt middel, men du skal over på Lamictal som også virker mot depresjon. Jeg ville gjort det slik (men her er det intet som er absolutt: 1. Trapp opp Lamictal. Ved døgndose 100mg ville jeg redusert Cipralex til 10 mg. 2. Fortsett opptrapping til 200 mg og juster etter derpåfølgende serumkonsentrasjonsmåling. Reduser Ciipralex til 5 mg i to uker for så å slutte helt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264646-opptrapping-lamictalseponering-cipralex/#findComment-2126936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bipolarII jeg...visst Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Dersom AD har virket godt og en skal trappe ned, er oppskriften 25% per måned. For deg betyr det en måned på 15, en måned på 10 og en måned på 5mg. Om AD ikke har virket, kan en trappe ned langt raskere. Du skal ikke helt bort fra et antidepressivt middel, men du skal over på Lamictal som også virker mot depresjon. Jeg ville gjort det slik (men her er det intet som er absolutt: 1. Trapp opp Lamictal. Ved døgndose 100mg ville jeg redusert Cipralex til 10 mg. 2. Fortsett opptrapping til 200 mg og juster etter derpåfølgende serumkonsentrasjonsmåling. Reduser Ciipralex til 5 mg i to uker for så å slutte helt. Oi, det var noe annet enn det jeg har fått som plan med nedtrapping... Cipralex har ikke fungert bra på meg - da psyk. tror det er de som har fått meg til å svinge veldig oftere enn før. Opp- og nedtrapningsplanen jeg har fått forelagt fra psykolog er denne: 1. uke: 25 mg Lamictal, 20 mg cipralex 2. uke: 50 mg Lamictal, 20 mg Cipralex 3. uke: 75 mg Lamictal, 10 mg Cipralex 4. uke 100 mg Lamictal, 5 mg Cipralex 5. uke: 125 mg Lamictal, 5 mg Cipralex 6. uke 150 mg Lamictal, 0 mg Cipralex Dvs. seponering av Cipralex skjer over kun 5 uker... Så øke videre med Lamictal 25 mg ukentlig til vi når rett dose. Bør jeg ta opp dette med psykologen? Han har jo selv sagt han som psykolog ikke er medisiner. Er en allmennlege som skriver ut respeter til meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264646-opptrapping-lamictalseponering-cipralex/#findComment-2126956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Oi, det var noe annet enn det jeg har fått som plan med nedtrapping... Cipralex har ikke fungert bra på meg - da psyk. tror det er de som har fått meg til å svinge veldig oftere enn før. Opp- og nedtrapningsplanen jeg har fått forelagt fra psykolog er denne: 1. uke: 25 mg Lamictal, 20 mg cipralex 2. uke: 50 mg Lamictal, 20 mg Cipralex 3. uke: 75 mg Lamictal, 10 mg Cipralex 4. uke 100 mg Lamictal, 5 mg Cipralex 5. uke: 125 mg Lamictal, 5 mg Cipralex 6. uke 150 mg Lamictal, 0 mg Cipralex Dvs. seponering av Cipralex skjer over kun 5 uker... Så øke videre med Lamictal 25 mg ukentlig til vi når rett dose. Bør jeg ta opp dette med psykologen? Han har jo selv sagt han som psykolog ikke er medisiner. Er en allmennlege som skriver ut respeter til meg. Tror ikke det er så viktig med nedtrappingsplanen i dette tilfellet. Viktigere er det med opptrappingsplanen for Lamictal. Jeg anbefaler det slik. Uke 1+2: 25 mg Uke 3+4: 50 mg Uke 5+6: 100 mg Uke 7: 150 mg Uke 8: 200 mg. Deretter etter 1-2 uker: Ta serumkonsentrasjonsmåling. Svaret må være >10mikromol/l. Ved utilstrekkelig effekt, bør en øke gradvis evt inntil 30-40. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264646-opptrapping-lamictalseponering-cipralex/#findComment-2126992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bipolarII jeg....visst Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Tror ikke det er så viktig med nedtrappingsplanen i dette tilfellet. Viktigere er det med opptrappingsplanen for Lamictal. Jeg anbefaler det slik. Uke 1+2: 25 mg Uke 3+4: 50 mg Uke 5+6: 100 mg Uke 7: 150 mg Uke 8: 200 mg. Deretter etter 1-2 uker: Ta serumkonsentrasjonsmåling. Svaret må være >10mikromol/l. Ved utilstrekkelig effekt, bør en øke gradvis evt inntil 30-40. Tusen takk NHD! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/264646-opptrapping-lamictalseponering-cipralex/#findComment-2127015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.