Gå til innhold

Spm om DBS

Anbefalte innlegg

Hei Nils Håvard Dahl!

Har slitt noe jævlig med OCD i mange år og antall psykologer og pykiatere jeg har hatt begynner snart å bli 2-sifret.

På hjemmesiden www.ocdforum.no forteller ei jente om samboeren sin som nettopp har fått noe som heter DBS. Denne operasjonen fikk han dekt av helsevesenet, men ble utført i utlandet.

Situasjonen min er veldig lik hennes samboer. Jeg har også vært igjennom "ørtten" behandlingsopplegg (samtaleterapi, kognitiv terapi, eksponeringsterapi osv) prøvd ut masse medisiner/medisinkombinasjoner og har hatt både innleggelser og poliklinisk behandling uten å få noen nevneverdig hjelp av betydning. Ordet behandlingsresistent har vært nevnt av mine 2 siste behandlere.

Jeg har noen spørsmål om denne behandligsmetoden som jeg håper du kan være så snill og svare meg på:

-Hvorfor/hvordan virker strømmen i elektrodene på OCD?

-Kan jeg også få dekt en slik operasjon for OCD-en min?

-Hvor mye strøm ca. er det i de elektrodene?

-Er det vanligst å utføre inngrepet med lokal bedøvelse eller i narkose?

-Er dette en smertefull operasjon?

-Skal elektrodene skiftes ut noen ganger eller skal man ha de samme hele livet?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264810-spm-om-dbs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

S: En vet nøyaktig hvor i hjernen OCD sitter. Strømmen blokkerer de uhensiktsmessige impulser som kommern fra "OCD-senteret"

S: Ja. Jeg håper dette snart kan gjøres i Norge. DBS er allerede utført mange ganger på pasienter med Parkinsons sykdom.

S: Det vet jeg ikke. Men jeg kan finne det ut om det er av stor betydning for deg.

S: Lokalbedøvelse.

S: Nei. Hjernen har ingen smertereseptorer.

S: Ikke så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264810-spm-om-dbs/#findComment-2128276
Del på andre sider

S: En vet nøyaktig hvor i hjernen OCD sitter. Strømmen blokkerer de uhensiktsmessige impulser som kommern fra "OCD-senteret"

S: Ja. Jeg håper dette snart kan gjøres i Norge. DBS er allerede utført mange ganger på pasienter med Parkinsons sykdom.

S: Det vet jeg ikke. Men jeg kan finne det ut om det er av stor betydning for deg.

S: Lokalbedøvelse.

S: Nei. Hjernen har ingen smertereseptorer.

S: Ikke så vidt jeg vet.

Hei NHD.

Min samboer ble operert i Tyskland for sin OCD i oktober 2006. Jeg ble litt overrasket da du sier at du håper disse operasjonen blir utført i Norge snart. Da vi valgte å be om denne behandlingen ble vi opplyst fra hun som nå er leder i Ananke om at dette var en ulovlig operasjon i Norge. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264810-spm-om-dbs/#findComment-2128304
Del på andre sider

Hei mr-controll

Min samboer fikk utført denne operasajonen for sin OCD i oktober 2006. Han har for tiden 3,5 volt på elektrodene, men denne styrken blir trolig økt ved neste justering (i april). Hvor mye volt som er det mest vanlige vet jeg ikke helt, men jeg tror psykiateren sa noe mellom 3 og 5 volt et sted, vanligvis. Dette vet jeg ikke for sikkert, men det er individuelt hvilken styrke som virker på hver enkelt person. Det finnes flere justeringsmuligheter på elektrodene enn bare volten. Når de justerte elektrodene til samboeren min stilte de ikke opp på volten, men derimot på farten. Akkurat hva dette dreier seg om tørr jeg ikke å legge meg ut på her og nå, det er litt komplisert (men utrolig fasinerende!).

Samboeren min fikk narkose, og hele operasjonen tok drøyt 8 timer. Da opererte de inn både elektrodene og generatoren.

Denne generatoren (batteriet) han har nå må byttes ut hvert 3. år ca. Men heldigvis så kommer det snart noe nytt. Den nye generatoren trenger man ikke å bytte, men den kan lades opp fra utsiden av kroppen. Det er en slik min samboer skal få når den generatoren han har nå skal byttes. Elektroden skal ikke byttes ut.

Når han våknet opp av narkosen hadde han sterke smerter i hodet, men det var etter den "rammen" han hadde på hodet under operasjonen, og i operasjonssårene (om jeg kan si det slik).

Ønsker deg lykke til videre, håper du får hjelp!

For å avlive myten enkelte har om DBS, det er ingen grusom operasjon!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264810-spm-om-dbs/#findComment-2128322
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei NHD.

Min samboer ble operert i Tyskland for sin OCD i oktober 2006. Jeg ble litt overrasket da du sier at du håper disse operasjonen blir utført i Norge snart. Da vi valgte å be om denne behandlingen ble vi opplyst fra hun som nå er leder i Ananke om at dette var en ulovlig operasjon i Norge. Stemmer dette?

Det er korrekt at den ikke utføres i dag.

Det er imidlertid ingen fornuftige argumenter for at vi ikke kan gjøre dette her i Norge i 2007. Derfor håper jeg at det skal skje.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/264810-spm-om-dbs/#findComment-2128790
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...