Gå til innhold

Betyr motivasjon ,viljestyrke og innsikt mye i en behandling.

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Hei, jeg lurer på om en hardtarbeidende pasient kommer lenger i en behandling? Hvis noen vil dele sine erfaringer med meg blir jeg glad;)

Om det viser seg at jeg har en personlighetsforstyrrelse - eller uansett hva man kommer fram til;

hvor mye har det å si at jeg er motivert for endring, har viljestyrke og innsikt i mine problemer for å endre mitt selvbilde og adferd ?

Jeg har fått tilbakemeldinger fra arb.giver, familie og venner om at jeg er godt likt, og at (det kan se ut som) jeg fungerer bra. Men innvendig derimot..

Det synes altså ikke utenpå meg, bl.a er det kun mannen min (+ dere) som har sett meg sur,sint,frustrert,lei meg osv. Og selvbildet.. Hmm, ikke bra.

Er det håp for meg? Kan man (over tid kansje) klare å endre en slik adferd om man er innstilt på det? Eller er det bortkastet energi?

Fortsetter under...

det har ALT å si for å komme seg videre. innsikt er kjempeviktig å bruke i terapien for å komme seg videre. jeg har en viljesttyrke av stål og har alltid hatt ett eneste mål: å bli frisk!

jeg ble ofte fortalt at jeg måtte lære meg å leve med min sykdom, men det har aldri vært aktuelt for meg. skulle jeg hørt på psykiatrien på akkurat dette, hadde jeg ikke kommet meg ut av sykdommen.

veien til å bli frisk kan være lang og hard, men det er absolutt mulig. det vet jeg, for jeg har klart det og er frisk i dag! og jeg hra gjort alle spådommer om min fremtid så til de grader til skamme!

møt opp til alle timer hos behandler, jobb med deg selv i mellom timene og gi aldri opp, selv om det ser håpløst ut og du føler alt stagnerer.

lykke til! :-)

Hei, har lest innlegget ditt, og har noen tanker om det du beskriver. Kjenner meg også veldig godt igjen. Om det å se tilsynelatende vellykket ut, mens ting raser og er tungt å bære innvendig.

Jeg tror det er en fordel å være motivert, og ha vilje til å gjøre endringer i fht seg selv. det går ikke å tenke eller forstå seg frisk. heller ikke tror jeg det hjelper så mye med innsikt.Tror mot til å tørre å gjøre forandringer er en viktig del. Å endre seg innebærer voksesmerter, og gir psykisk smerte.

Og jeg tror det er veldig vanskelig å gjøre isolert fra andre. Til å få til endringer med seg selv, tror jeg innebærer å inkuldere andre mennesker i det en sliter med.

Det kan være vondt å bli sett av andre når ting ikke står bra til innvendig.Til å få det til, tror jeg mye handler om å opparbeide enn viss form for selvaksept for det en sliter med. At kanskje, ja,ja... jeg gjør så godt jeg kan, og jeg er ok selv om det er mye jeg ikke mestrer.

Du er kanskje som jeg et menneske som setter skyhøye krav til deg selv. Ingen andre setter dem, og jeg er iallfall den største bøddelen og dommeren ovenfor meg selv, når det er ting jeg mestrer dårlig, både mht. til sosiale situasjoner og andre ting.Og det er ikke å være glad i seg selv.

Merker på meg selv, når jeg skriver, at jeg har en vei å gå når det gjelder dette.

Dette var kanskje ikke direkte svar på det du spurte om. Noe klart svar har jeg ikke.Men kun noen tanker ut ifra meg selv.

Klem

Det er viktig med innsikt og motivasjon til å endre på handlingsmønster og levemåte.

Det er viktig å være motivert til å forandre seg å komme bort fra sykdommen og psykiatrien.

Det er alfaomega å jobbe mellom timene og lage nye handlingsmønster.

Det tar 21 dager å få inn en ny vane.

Det er viktig med innsikt og motivasjon til å endre på handlingsmønster og levemåte.

Det er viktig å være motivert til å forandre seg å komme bort fra sykdommen og psykiatrien.

"det tar 21 dager å få inn en ny vane"

kan du utdype hva du mener med det?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Å gå i psykoterapi kan på mange måter sammenlignes med trening slik idrettsmenn/kvinner trener mot et mål.

Med motivasjon mener jeg evnen og viljen over tid til å gjøre det som må til for å nå målet selv om det er ubehagelig og krever at en ofrer noe.

Motivasjon må skilles klart fra "å ha lyst til". Mange "har lyst til" til et bedre liv eller å nå et mål. Langt færre er motivert.

Motivasjon er det viktigste for å lykkes i en terapi (som ellers i livet).

Gjest Jente31

Å gå i psykoterapi kan på mange måter sammenlignes med trening slik idrettsmenn/kvinner trener mot et mål.

Med motivasjon mener jeg evnen og viljen over tid til å gjøre det som må til for å nå målet selv om det er ubehagelig og krever at en ofrer noe.

Motivasjon må skilles klart fra "å ha lyst til". Mange "har lyst til" til et bedre liv eller å nå et mål. Langt færre er motivert.

Motivasjon er det viktigste for å lykkes i en terapi (som ellers i livet).

Takk for svar;)

Da tenker jeg at det kan sammenlignes med å slanke seg eller slutte å røyke. Mange har lyst til det:

Den som "bare" har lyst til det, som du beskriver, den sprekker (mister motivasjonen) etter en viss tid og når ikke sitt mål.

Den som er motivert derimot, den klarer det, og når målet sitt.

(Denne er motivert over lang tid, og har ikke "bare" lyst til å få et bedre liv).

Gjest sjøstjerna

Takk for svar;)

Da tenker jeg at det kan sammenlignes med å slanke seg eller slutte å røyke. Mange har lyst til det:

Den som "bare" har lyst til det, som du beskriver, den sprekker (mister motivasjonen) etter en viss tid og når ikke sitt mål.

Den som er motivert derimot, den klarer det, og når målet sitt.

(Denne er motivert over lang tid, og har ikke "bare" lyst til å få et bedre liv).

Jeg tror at du kommer til å klare nå dine mål. Du viser flott innstilling.

Lykke til.

Gjest Jente31

Jeg tror at du kommer til å klare nå dine mål. Du viser flott innstilling.

Lykke til.

Tusen takk for det, og for at du har troen på meg.

Jeg føler meg iallefall motivert! For meg er det å nå mitt mål om å få det bedre minst like viktig som mine barn er for meg :)

Gjest Jente31

Tusen takk for råd:-)

Gjest Jente31

Hei, har lest innlegget ditt, og har noen tanker om det du beskriver. Kjenner meg også veldig godt igjen. Om det å se tilsynelatende vellykket ut, mens ting raser og er tungt å bære innvendig.

Jeg tror det er en fordel å være motivert, og ha vilje til å gjøre endringer i fht seg selv. det går ikke å tenke eller forstå seg frisk. heller ikke tror jeg det hjelper så mye med innsikt.Tror mot til å tørre å gjøre forandringer er en viktig del. Å endre seg innebærer voksesmerter, og gir psykisk smerte.

Og jeg tror det er veldig vanskelig å gjøre isolert fra andre. Til å få til endringer med seg selv, tror jeg innebærer å inkuldere andre mennesker i det en sliter med.

Det kan være vondt å bli sett av andre når ting ikke står bra til innvendig.Til å få det til, tror jeg mye handler om å opparbeide enn viss form for selvaksept for det en sliter med. At kanskje, ja,ja... jeg gjør så godt jeg kan, og jeg er ok selv om det er mye jeg ikke mestrer.

Du er kanskje som jeg et menneske som setter skyhøye krav til deg selv. Ingen andre setter dem, og jeg er iallfall den største bøddelen og dommeren ovenfor meg selv, når det er ting jeg mestrer dårlig, både mht. til sosiale situasjoner og andre ting.Og det er ikke å være glad i seg selv.

Merker på meg selv, når jeg skriver, at jeg har en vei å gå når det gjelder dette.

Dette var kanskje ikke direkte svar på det du spurte om. Noe klart svar har jeg ikke.Men kun noen tanker ut ifra meg selv.

Klem

Tusen takk for at du ville dele disse tankene med meg! Er du min ukjente tvilling søster, kansje;)

Du beskriver meg på mange måter! Det er et absolutt nyttig innlegg du har bidratt med. Klem fra,

Gjest Jente31

det har ALT å si for å komme seg videre. innsikt er kjempeviktig å bruke i terapien for å komme seg videre. jeg har en viljesttyrke av stål og har alltid hatt ett eneste mål: å bli frisk!

jeg ble ofte fortalt at jeg måtte lære meg å leve med min sykdom, men det har aldri vært aktuelt for meg. skulle jeg hørt på psykiatrien på akkurat dette, hadde jeg ikke kommet meg ut av sykdommen.

veien til å bli frisk kan være lang og hard, men det er absolutt mulig. det vet jeg, for jeg har klart det og er frisk i dag! og jeg hra gjort alle spådommer om min fremtid så til de grader til skamme!

møt opp til alle timer hos behandler, jobb med deg selv i mellom timene og gi aldri opp, selv om det ser håpløst ut og du føler alt stagnerer.

lykke til! :-)

Hei, tusen takk for et kjempenyttig svar. Du viser at det er fullt mulig å nå sitt mål med viljens kraft. Gratulerer!! Jeg er glad på dine vegne.

Det å nå mitt mål om å bli så frisk som mulig, er like viktig for meg, som barna mine er for meg. Og for dem er jeg villig til å ofre mye om ikke alt.

Det er deres og min framtid det er snakk om. Om jeg må ofre mye nå, gå gjennom mye vondt og bruke lang tid kansje år, så vil jeg/de tjene på det i fremtiden.

Annonse

Om du er motivert for hjelp og får tilbud om det så er du heldig. Selv fikk jeg beskjed om å måtte vente opp til to år før jeg kunne få snakke med en psykolog. Kunne fått det raskere om jeg gikk til en privat men det ble for dyrt for meg.

Det er synd det ikke skal være et tilbud når man virkelig er motivert. Å "få hjelp" når man ikke er det kan jo være bortkastet. Som NHD så har det veldig mye å si at man er motivert. Jeg vet at jeg er veldig flink når jeg først har bestemt meg. Er jeg ikke motivert er det ingen vits.

Gjest Jente31

Om du er motivert for hjelp og får tilbud om det så er du heldig. Selv fikk jeg beskjed om å måtte vente opp til to år før jeg kunne få snakke med en psykolog. Kunne fått det raskere om jeg gikk til en privat men det ble for dyrt for meg.

Det er synd det ikke skal være et tilbud når man virkelig er motivert. Å "få hjelp" når man ikke er det kan jo være bortkastet. Som NHD så har det veldig mye å si at man er motivert. Jeg vet at jeg er veldig flink når jeg først har bestemt meg. Er jeg ikke motivert er det ingen vits.

Jeg er lei meg på din vegne for at du må vente lenge på å få komme til psykolog, siden du er så motivert.

Jeg føler meg derfor heldig som får komme til psykiater nå.

Kan jeg spørre hvordan du fungerer i hverdagen,- jobb/privat?

Jeg har stort sett vært sykemeldt/attføring siden 2003. Men hanglet lenge før den tid også. Er "utslitt" rent mentalt osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...