Gå til innhold

Schizofreni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en gutt på 16(17 i nov.) fra Nordland som mistenker at jeg kan være inne i den første fasen av schizofreni med negative symptomer. Jeg leste her om sykdommen, og har funnet ut at jeg til en viss grad har merket alle de symptomene dere beskriver som vanligst: - Nedsatt konsentrasjonsevne - Manglende energi - Mistenksomhet og sosial tilbaketrekning - Generell treghet - Engstelighet Jeg konsentrerer meg ikke like godt som jeg kunne før, og har trodd at det var stoffskiftet, eller hemoglobinnivået i blodet (Begge observert i grenseland av normalitet) som var synderene der. Jeg er også mindre energetisk enn tidligere, og jeg er ikke like mye ute sammen med folk som før, selv om en generelt frivillig asosialitet har i perioder i livet mitt(I første skoleåret mitt var jeg for det meste alene i friminuttene - frivillig, ikke fordi jeg ikke hadde venner). Når det gjelder mistenksomhet og engstelighet, så har jeg opplevelser der også. Når jeg ringer eller sender SMS til venner, og ikke får svar på én dag eller mer, er jeg raskere til å mistenke at de hater og ikke vil ha noe med meg å gjøre, enn jeg er til å tenke at de er fri for penger på kortet eller ikke har tid. Dette er ikke bare dårlig selvtillit, siden den er på topp, men en mindreverdighetsfølelse kryper seg inn noen ganger, og er umulig å holde ute. Jeg har også alltid vært treg. Ikke fysisk eller mentalt(Er en sekserelev på VGS), men kan sitte og stirre i veggen i ti minutter om morgenen uten å gjøre eller tenke noe. Jeg blir også veldig lett distrahert og får ting gjort mye tregere enn andre. Dette har vel også noe å gjøre med dårlig konsentrasjonsevne. Om det teller for noe, er jeg også generelt en utrolig ufølsom person. Jeg er oppdratt til en empatisk og forståelsesfull person, og er god til å tolke og reagere på andres følelser, men er aldri særlig oppspilt selv. Selv de øyeblikkene i livet da man burde gå rundt i skyene i ukesvis fra godt nytt, har det vart ei time før jeg gikk tilbake til logikk og arbeid, som forsåvidt foregår med spredt tankegang. Så det jeg lurer på er jo selvsagt om jeg burde søke videre svar fra en psykiater/psykolog, eller er jeg bare hysterisk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Noe" er det nok. Men jeg har en klar følelse av at det ikke er schizofreni.

Dette "noe" kan det sikkert være lurt å snakke med en psykolog om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...