Gå til innhold

Å gå til psykolog..

Anbefalte innlegg

Gjest Angstus - ikke mer?
Skrevet

Jeg hadde fått psykolog pga angstus, men nå føler jeg ikke behovet lengre. Eller tror jeg bare at jeg er frisk pga at cipramilen virker så godt...hmmmmm

Skrevet

Det går kanskje litt i bølgedaler? Fint at du har en bedre periode nå, og kanskje du er "frisk" nå!!

Men er kanskje tryggest og ikke BRYTE kontakt med psykologen riktig enda, vente et år eller noe.

De sier vel ifra når de mener det er allright og roe det ned. Eller så kunne du vel spørre dem også :)

Hei

Caloni Makaroni
Skrevet

"Eller tror jeg bare at jeg er frisk pga at cipramilen virker så godt"

Det er vel godt nok, det? Jeg er fullstendig symptomfri på mine medisiner nå. Hvorvidt det kan defineres som "frisk", det er uvisst, det vet jeg ikke før jeg har sluttet på medisinene.

Det høres ikke så lurt ut å bryte kontakten med psykologen om oppturen din bare har vart kort tid hittil. Men du trenger jo ikke gå så ofte lenger? Avtal tid om 2 mnd f.eks., og at du kan ringe om behovet skulle melde seg i mellomtiden. Noen tilbyr også "åpen konsultasjon" i en periode etterpå, dvs. at du ikke har noen fast oppsatte timer, men at du beholder psykologen, og kan ringe om det skulle bli vanskelig, og at du da får time. Det kan føles betryggende å vite at du slipper lange ventelister og nye henvisninger og vurderinger om du skulle få tilbakefall igjen.

Skrevet

"Eller tror jeg bare at jeg er frisk pga at cipramilen virker så godt"

Det er vel godt nok, det? Jeg er fullstendig symptomfri på mine medisiner nå. Hvorvidt det kan defineres som "frisk", det er uvisst, det vet jeg ikke før jeg har sluttet på medisinene.

Det høres ikke så lurt ut å bryte kontakten med psykologen om oppturen din bare har vart kort tid hittil. Men du trenger jo ikke gå så ofte lenger? Avtal tid om 2 mnd f.eks., og at du kan ringe om behovet skulle melde seg i mellomtiden. Noen tilbyr også "åpen konsultasjon" i en periode etterpå, dvs. at du ikke har noen fast oppsatte timer, men at du beholder psykologen, og kan ringe om det skulle bli vanskelig, og at du da får time. Det kan føles betryggende å vite at du slipper lange ventelister og nye henvisninger og vurderinger om du skulle få tilbakefall igjen.

Det jeg glemte å si var jo at jeg etter å stått på venteliste 6 mnd , nå har fått plass, men har ikke vært til min første time enda, Derfor jeg tenker om jeg i det hele tatt skal påbegynne noe som jeg kansje ikke har bruk for. Ser likksom ikke helt hva det kan hjelpe på. Tenker liksom at det eneste som kan hjelpe er at man gjør det man er redd for...men kansje jeg bare har lyst å spare pengene...he he ikke vet jeg..tror ikke jeg skjønner helt hva eller hvordan en psykolog kan hjelpe meg...masse vissvass fra meg nå..:)

Skrevet

Det går kanskje litt i bølgedaler? Fint at du har en bedre periode nå, og kanskje du er "frisk" nå!!

Men er kanskje tryggest og ikke BRYTE kontakt med psykologen riktig enda, vente et år eller noe.

De sier vel ifra når de mener det er allright og roe det ned. Eller så kunne du vel spørre dem også :)

Hei

Til Angstus;Hvorfor søkte du til psykolog?! Du høres ikke helt motivert ut,eller moden for å gå inn i dine problemer...hva vet jeg.Mitt råd er at du benytter deg av tilbudet en stund,sådu i alle fallhar prøvd.Ikke lett å komme til psykolog senere,kanskje.

Lykke til!!

Caloni Makaroni
Skrevet

Det jeg glemte å si var jo at jeg etter å stått på venteliste 6 mnd , nå har fått plass, men har ikke vært til min første time enda, Derfor jeg tenker om jeg i det hele tatt skal påbegynne noe som jeg kansje ikke har bruk for. Ser likksom ikke helt hva det kan hjelpe på. Tenker liksom at det eneste som kan hjelpe er at man gjør det man er redd for...men kansje jeg bare har lyst å spare pengene...he he ikke vet jeg..tror ikke jeg skjønner helt hva eller hvordan en psykolog kan hjelpe meg...masse vissvass fra meg nå..:)

Ja, da blir det annerledes. Kanskje lett å føle seg i veien, og at man kaster bort tiden hos behandleren. Har du vært til vurdering, eller er det vurderingstimen du nå skal på?

Det er jo ikke verre enn at du kan dra dit, og fortelle om hvordan du føler deg akkurat nå, og hvordan du har følt deg før. De vet jo at pasienter blir friskere i perioder, og så kan få tilbakefall. Be om råd om hva de synes høres lurt ut.

Med mindre du har store økonomiske problemer, så bør du la være å tenke på pengene i slike sammenhenger. Og om du fortsetter hos psykolog, så er jo timene etter de første 1660 kronene gratis uansett (med mindre du går privat, men med 6 mnd ventetid regner jeg ikke med det).

Håper du finner ut av det :)

Skrevet

Til Angstus;Hvorfor søkte du til psykolog?! Du høres ikke helt motivert ut,eller moden for å gå inn i dine problemer...hva vet jeg.Mitt råd er at du benytter deg av tilbudet en stund,sådu i alle fallhar prøvd.Ikke lett å komme til psykolog senere,kanskje.

Lykke til!!

Hei. Søkte psykolog pga panikkansgst/depresjon, gråt bare noen sa bø til meg. Men så begynnte jeg på cipramil og det var en helt ny verden for meg. Føler meg ikke sårbar som før, ser det ikke som en umulighet at jeg skal begynne i jobb. har i yngre alder gått i pykologtimer fra og til 3 år, så føler på en måte at jeg er ferdig med fortidsgraving, men samtidig er jo livet aldri perfekt,så redd for å falle tilbake og da blir spørsmålet om jeg er sterk nok til å gå gjennom det alene, som jeg tror, men siden jeg nå alikavel har mulighet til psykologtime..kansje lurt å ha den støtten? Derfor jeg virrer slik..

Gjest Jente31
Skrevet

Hei. Søkte psykolog pga panikkansgst/depresjon, gråt bare noen sa bø til meg. Men så begynnte jeg på cipramil og det var en helt ny verden for meg. Føler meg ikke sårbar som før, ser det ikke som en umulighet at jeg skal begynne i jobb. har i yngre alder gått i pykologtimer fra og til 3 år, så føler på en måte at jeg er ferdig med fortidsgraving, men samtidig er jo livet aldri perfekt,så redd for å falle tilbake og da blir spørsmålet om jeg er sterk nok til å gå gjennom det alene, som jeg tror, men siden jeg nå alikavel har mulighet til psykologtime..kansje lurt å ha den støtten? Derfor jeg virrer slik..

Hei, jeg hadde gått, var jeg deg. Siden du er litt usikker, mener jeg. Støtter Caloni Makaroni`s siste svar.

Jeg tenker at det er lang ventetid på å få komme til psykolog om du skulle få tilbakefall, dersom du avlyser.

Går du derimot, så kan du iallefall høre hva psykologen mener.. si det som det er..

Lykke til;)

Skrevet

Hei ijen,syns ikke du skal virre rundt slik;ka være godt å få følge/støtte på den "nye " veien du skal gå-det erfarer jeg,etter flere år med psykoterapi.Viktig å huske at piller ikke gjør en FRISK,men lindrer/bedrer symptomene.Det er også bra. Men vi drar likevel med oss "noe" i ryggsekken,siden vi må bruke piller. Men en må velge selv hva en ønsker;jeg sier eg. hva som funker best for meg,i samråd med min psykolog.

Har vært veldig dårlig,aldri innlagt;til tross for suicidalfare.STOLER helt på min psykolog;god kjemi,og han er veldig tålmodig!!Viktig egenskap. Håper du treffer en slik person....

Igjen,lykke til.Veien blir til mensdu går....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...