Gjest ferri Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Kan noen forklare meg hva en positiv tanke egentlig er? Går det ann og forklare dette til meg så jeg skjønner det? Noe positivt er bla bla bla... Det må vel være meningen at jeg skal finne noe positivt om megselv når de vil at jeg skal skrive ned? Jeg ser ingenting positivt faktisk, dette forundrer meg veldig, jeg hadde aldri tenkt på dette før heller - ikke seriøst i allefall. Alt bare ER, eller så er det negativt. Skulle skrive ned 1 hver dag, jeg har fått ned 1. Og den føles det ut som jeg jukset med...heh. Altså jeg vet vel egentlig ikke hva som er positivt. Er ikke det som er positivt, noe som man blir glad for, noe som er bra og fint. Noe man føler noe for? Jeg ser en HEL HAUG, av negative ting. En god porsjon ting som bare er.. Og få til ingen Positive ting. Fikk mange fine svare på forje innlegget mitt hvor jeg lurte på hva dere synes er possitivt.. men jeg skjønner det vel ikke helt enda. Sorry...... er det meningen at jeg skal vite dette intuitivt, eller lærer man det på skolen? (jeg fikk ca 6' "stabile år" med skole gang, så kanskje de har pratet om dette når jeg ikke var der, jeg aner ikke.. takk igjen!!!! unnskyld at jeg bruker tid på og svare hvis dere svarer meg her.. Ting tar litt tid for og synke inn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ferri Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det negative gjør meg trist. Alt i mellom bare er? Nøytralt? Det positive skal vel da gjøre meg glad? Eller så blir det vel uekte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2130829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det negative gjør meg trist. Alt i mellom bare er? Nøytralt? Det positive skal vel da gjøre meg glad? Eller så blir det vel uekte? Hei, ferri:) Jeg synes du er veldig streng/hard mot deg selv. Det er litt vanskelig å komme med et enkelt svar på hva en positiv tanke er. For meg vil det å være positiv si å f.eks ikke se så mørkt/negativt på alt, forsøke å gjøre det beste utav ting. Kansje det er enklere sagt enn gjort. Jeg går ikke alltid å tenker på alt det positive jeg har i livet. Men tenker jeg etter så har jeg mange positive ting i livet, og som gjør det verdt å leve. Noe er jeg flink til jeg og osv. F.eks har jeg et hjem, jeg har friske barn som gjør det bra på skole og som har mange venner, jeg blir tatt på alvor og får hjelp for mine problemer, jeg har sannsynligvis en lysere fremtid i vente, jeg er flink til å gå turer, jeg er ærlig, har humor, har familie og venner, er flink til det og det osv. Jeg tror du har mange positive egenskaper, du "ser" de bare ikke, fordi du tenker så negativt om deg selv. Irettesett meg om jeg tar feil. For meg høres du veldig snill ut. Og utifra måten du skriver på så høres det jo ut som du har humor/er morsom også, midt oppi all elendigheten. Og som jeg skrev i mitt forrige svar til deg, så nekter jeg å tro at ikke du også har mange fine, positive egenskaper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2130889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angstus Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hei jeg kjenner deg ikke engang ,men ville vel bare si at jeg får et positivt inntrykk av måten du skriver på og svarer på innlegg. Synes du virker som en som bryr deg om andre og det er vel positivt? (Synes jeg da, he he) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2131179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente31 Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hei jeg kjenner deg ikke engang ,men ville vel bare si at jeg får et positivt inntrykk av måten du skriver på og svarer på innlegg. Synes du virker som en som bryr deg om andre og det er vel positivt? (Synes jeg da, he he) Jeg er enig med deg, Angstus. En omsorgsfull person. "Huleboer" også da.. ) Virker som en god og morsom person som tenker på alle andre men ikke seg selv..?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2131184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iliana78 Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det negative gjør meg trist. Alt i mellom bare er? Nøytralt? Det positive skal vel da gjøre meg glad? Eller så blir det vel uekte? Hei,jeg tror jeg skjønner hva du mener. Men jeg tror ikke det er ment at du skal måtte ha en positiv følelse av de tingene du skal skrive ned som "positive". Og positivt er vel relativt? Kanskje du skal forklare for terapeuten din at du ikke opplever noen ting som positivt? Og da blie vel hele øvelsen kanskje meningsløs for deg,kanskje terapien bør startes i en annen ende? Jeg vet ikke? Men ang positive sider ved deg selv kan du vel da skrive ned de tingene du tror oppfattes generelt,eller av folk flest,som positive. Eller: ikke som negative:) Feks. kan egenskaper som regnes som positive være: omsorg for andre,evne til empati,ryddighet,kreativitet,humor,godt humør,toleranse,innlevelsesevne,selvinnsikt,god helse...osv. Men hva som er positivt er vel en subjektiv oppfatning,og du må jo da vri hjernen litt for å prøve å finne noe du regner som "positivt". Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2131274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah Elizabeth Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Hei ferri! Det er et interessant, men vanskelig spørsmål du stiller. Jeg har ikke svaret, men jeg fikk lyst til å skrive litt om hva jeg tenker. Tilgi meg om jeg havner på ville veier. Når vi skal systematisere noe, går vi til ytterpunktene først og legger listen høyt for sortering. Jeg vil derfor starte med de negative tankene og la de resterende tankene være positive. På den måten kan jeg håpe på at jeg vil sitte igjen med mange flere positive enn negative tanker. Jeg velger altså å se bort fra de nøytrale tankene fordi jeg tror at absolutt alle tanker fører oss i enten en negativ eller en positiv retning selv om veien de fører oss er kjempekjempe-kort. Nesten så kort at vi ikke merker noe til den. En negativ tanke er for meg en tanke som lokker fram pessimisme. En tanke som får meg til å mene at livet er et umulig prosjekt for meg og at alt bare er svart. Hva får meg til å tenke at det ikke finnes håp? Jo, det faktum at jeg har psykiske lidelser som begrenser livet mitt såpass mye at alt kan føles umulig og at eneste løsning er å dø. Betyr det at døden er positiv og livet er negativt? Jeg sa at det er mine psykiske lidelser, som -begrenser- livet, som er negative. Livet kan dermed i en mer ubegrenset form være positivt i seg selv. Det var en stor positiv tanke, eller hva? Det er nesten så jeg ikke tør å tro at den er sann, men jeg tar sjansen for denne gang. Så hvilke andre tanker enn sykdom består livet mitt av? Jo, jeg bestemmer meg for å stå opp om morgenen (i alle fall de fleste av dagene), ta en dusj, kle på meg og spise frokost. Alt sammen gjør jeg for å opprettholde livet. For en bragd! Det er små ting jeg mestrer og bittesmå skritt bort fra tanken om at døden er eneste løsning. Jeg klarte jo enda en dag! Jeg setter meg ved pc’en og tar en tur innom dol for å se etter nye innlegg. For meg er det for tiden den mest behagelige måten å ha litt kontakt med andre mennesker på. For ja, vi sitter alle sammen foran pc-skjermen i våre egne hjem, men vi er like fullt medmennesker for hverandre og vi deler erfaring andre ikke har! Kanskje har til og med vår alles kjære NHD vært innom og tatt seg tid til å svare på innleggene våre (oh joy ;D)! Jeg har altså en tro på at livet i bunn og grunn er positivt. Alle de tingene jeg faktisk klarer å gjøre for å opprettholde livet er positive. I tillegg gjør jeg andre positive ting som bare er bonus. Jeg har badet, klippet og børstet hunden min flokefri i dag. Jeg blir kanskje aldri modig nok til å ta ham med på utstilling, men det holder da lenge at -jeg- og tilfeldig forbipasserende vi treffer på luftetur får se hvor fin han er! Jeg må gi meg snart nå før dette blir enda mer for langt enn det allerede er, men jeg vil bare si: fatt mot ferri! De positive tankene lever, men de liker å kle seg ut og å leke gjemsel. Tør du utfordre dem? De har en stor og viktig oppgave, nemlig å opprettholde livet. Forvent derfor ikke at de alltid har kraft nok til å slå hæla i taket og sette tenna i tapeten. De skifter ikke fortegn av den grunn. Du har forresten allerede utfordret dem ved å etterlyse dem her. Tenk på det du! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2131403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Positivt - det er verken noe du skulle ha lært på skolen eller noe du skal vite rent intuitivt, det er noe som kommer etterhvert, som en slags livserfaring. Og det trenger trening. Egentlig kan det meste være positivt. Jeg, f.eks. spiste et perfekt kokt egg i dag (det var ikke jeg som hadde kokt det.) Og så er det jo positivt at noen ville koke egg til meg, så da har jeg to positive ting. Jeg er sikker på at du kan finne noe positivt hver eneste dag, du må bare lære deg å se på de rette stedene. Ikke let etter de store tingene, legg merke til detaljene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2131588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kognisjonen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Når man er veldig deprimert, er det gjerne vanskelig å overhodet finne noe som er positivt. Kanskje må du bare starte med å skrive ting som du tidligere ville syntes var bra/gav deg glede, eller som du tenker vanligvis er bra. Du kan jo også starte med å skrive ned alt som faller deg inn, både det som bare ER og det som er negativt. Etterpå kan du prøve å gi disse tankene et svar. Føre en samtale mellom pessimisten og optimisten i deg. Om du ikke har noen optimist i deg akkurat nå, så kan du late som. Høres sikkert rart ut. Jeg har jobbet slik, og jeg tror at det sammen med andre ting hjalp meg til å få det bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2132526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kognisjonen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Og det er viktig å ikke tenke for stort. Små små ting, kan telle med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265049-huleboer-trenger-svar-hva-er-en-positiv-tanke/#findComment-2132528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.