Gjest pepine Skrevet 4. mai 2001 Del Skrevet 4. mai 2001 Jeg har aldri brukt p-piller før og lurer på noe. Hva kreves for å få resept på det, er det noe spesielt doktoren må vite, eller kan jeg spørre legen min når jeg skal til time for noe helt annet? En annen ting er at jeg har veldig uregelmessig mens, ca. hver 3.måned. Hvordan vil da det fungere, eller spiller det ingen rolle? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26505-resept-p%C3%A5-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Dette er et omdiskutert spørsmål. Bivirkningene ved moderne p-piller er generellt så små at mange ønsker at p-pillene kunne være tilgjengelige uten resept. Men p-pillene er aktive medikamenter som ikke skal brukes hos kvinner som har eller har hatt brystkreft. De øker faren for blodpropp og man bør være forsiktig dersom det er mye blodproppsykdom i familien og hos kvinner over 35 år (særlig dersom de røyker). De kan påvirke leverfunksjon og øke blodtrykket selv om dette er svært sjelden. De fleste leger ønsker derfor å ha en grundig samtale med spørsmål om slike sykdommer og gjøre en undersøkelse der blodtrykk og bryster inngår, før man skriver ut pillene. Man blir anbefalt å være forsiktig med å skrive ut p-piller til kvinner som ikke har etablert regelmessige menstruasjonssykluser. Så lenge du bruker p-pillen, vil du få mer regelmessige menstruasjoner. Noen ganske få kan få en periode på flere måneder før man får tilbake eggløsning og kan bli gravid. Kanskje de som har svært uregelmessige perioder på forhånd har større fare for å få dette problemet etter at man slutter å bruke p-pillen. Men kanskje det bare er produsentene som redd for at p-pillen skal få skylda for et problem som disse kvinnene har økt fare for å få uansett. Dette er også et spørsmål som du bør diskutere med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26505-resept-p%C3%A5-p-piller/#findComment-108847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.