Gjest Magna Skrevet 5. februar 2007 Del Skrevet 5. februar 2007 Det jeg lurer på nå er lengden på behandlingsopplegget for meg er normalt. Har det vart for lenge? Jeg har gått til psykolog i 5 år. Der gikk vi gjennom barndommen og ungdommen min som var ganske vond. Det har ført til brudd og lite kontakt med min oppvekstfamilie. I tillegg så holdt ekteskapet mitt på å ryke. Det førte til at vi samtidig måtte holde på med parterapi. Det gikk så langt at vi hadde to boliger, og ett brudd var en hårsbredd unna. Psykologen jeg gikk til var ikke mye opptatt av diagnoser, og jeg hadde heller ikke lyst til å vite min diagnose. Men det jeg har oppfattet er at det var ekstemt mye angst og depresjon ute og gikk. Og at problemene min var ett resultat av min oppvekst. Nå føler jeg meg ganske bra. Men etter de fem årene hadde jeg diverse kroppslige problemer. Jeg avsluttet hos psykologen. Jeg fikk så henvisning til psykomotorisk fysioterapi. Der har jeg gått ett år snart. Og det har vært veldig bra for meg. Hun sier at jeg vil være ferdig der om ett år. Jeg er så redd for at jeg skal gå å få behandling på grunn av sekundærgevinsten som du har nevnt en del her på forumet. Det vil jeg jo ikke. Jeg vil fungere på allle områder som kreves (jobb, barn, venner ektefelle). Men det er først nå jeg føler at jeg kan "slå tilbake" når jeg skal hevde meg i arbeidet og i andre sosiale forhold jeg befinner meg i. Jeg kan ikke fortsette med å bli behandlet hele livet. Men hos denne psykomotiske terapeuten har jeg lært å takle vanskelige personer (som min mor, selv om jeg velger å holde henne unna meg). Jeg har lært å slappe av og hun har hjupet meg med diverse kroppslige plager som var helt umulige å leve med som de var. Jeg blir redd når du skriver om behandling kan vedlikeholder psykdommen hvis den varer for lenge.Er det slik? Hvordan skal vi som går i behandling vite når nok er nok? Når vi kanskje må leve med litt ubehag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265145-behandlingslengde-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Her er det visst ingen vits i å stille spørsmål. Det er kun noen utvalgte som alltid får svar. Ikke kom å fortell om antallet som blir betalt for osv. Spørsmål jeg måtte stlle er aldri relevante. Slik har det alltid vært. Ikke blir innlegget slettet heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265145-behandlingslengde-nhd/#findComment-2134516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Behandling skal ta utgangspunkt i en diagnose/problemområde. Ved oppstart skal en ha et fokusert mål, og det skal avtales behandlingsevalueringer. Evalueringen av din behandling synes å være at du gjør stadige og betydelige fremskritt. For meg synes det da ikke som om behandlingen har vart for lenge. OBS. Dette er ikke mer enn kvaifisert synsing. Men det er du vel klar over :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/265145-behandlingslengde-nhd/#findComment-2134580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.