Gå til innhold

psykopat??

Anbefalte innlegg

Gjest Multippel

Dette er et begrep jeg egentlig er svært forsiktig med. Jeg vet jo hvor ofte det er brukt på en skjødesløs måte.

Likevel. etter 15 år med et helvete av et forhold med fysisk vold fra han mot meg og selvfølgeli psykisk vold både som følge av dette og hans utrolige manipulerende evner. Jeg har følt meg totalt hjernevasket. De siste to årene har jeg jobbet for å få begrenset Min eks omfang med barna. Han har ett sterkt ønske om å ha masse tilgang på de, men mangler samtidig evne etter mine begreper å ta vare på de. Da han begynte å dra de inn i rusbelastende blitzemiljøer med ulovelige husokupasjoner etc var det stopp. Jeg har jobbet masse med dette. han gir seg ikke til tross besøksforbud og dom som regulerer samværet. han vil omgå dommen og diskuterer med meg i steden. Da regner han vel med at jeg tilslutt vil gi meg. Når noen gir fullstendig blaffen både i den norske lov og hva jeg som har hovedomsorgen sier så kan en få lyst til å gi seg. Man blir stående i en evig konflikt. Særlig subtil blir det når han ikke gjør noe tilsynelatende veldig galt. Han vil jo bare godt..

Eksempler på hvorfor jeg lurer på om han er psykopat.

Han snur problemstillinger på hodet og mangler totalt skamfølelse. Som i dette eksempelet: Han nekter å levere barna etter endt juleferie og beholder de en uke ekstra borte fra skolen, bortsett fra den eldste. Jeg kontakter politi og hele suppeballetten. Han sier at han gjør dette for å lære yngstemann å lese. Når det etter avtalen er hans helg helgen etter juleferien så nekter jeg eldstemann å reise opp. Han forstår ikke hvorfor jeg gjør dette. Jeg kan jo ikke blande sakene sammen slik. Han syns det er leit men han blir nok nødt til å anmelde meg til politiet både for brudd på dommen og at jeg driver psykisk vold mot barna. Jeg hadde forklart min eldste datter hvorfor hun ikke kunne reise og at det pappa nå gjorde var ulovelig. Han kan ikke selv se at han gjør noe som får menneskene rundt han til å aggere. Ja vi blir sinte og fortvilet rundt han og dette ser han som ett tegn på hvor "syke" vi er...

Han tar ikke ansvar for noe...

Han har aldri sørget for sine barns livsopphold. Han har aldri betalt barnebidrag til oss. Likevel kan ha kritisere meg for at jeg ikke har bra nok klær til barna.

Han er som en parasitt. Han bare tar...de gangene han har klart å penetrere min tilværelse igjen etter brudd så har jeg fått vanvittig dårlig råd. Han tar seg til rette. Spiser av kjøleskapet...kjøper øl for mine penger...låner penger av meg..( og jeg har ikke hatt mer enn sosialsatsene å leve for...) Når jeg påpekte at jeg ikke kan låne han penger for dette er ikke mine penger..det er mine barns penger mistet han besinnelsen totalt...

Han kan være både sjarmerende og kreativ og interessant....

Han er vanvitig konsentrert om egne følelser og som jeg opplevde så så levde jeg i ett slags følelsestyranni...Men han mangler tror jeg evnen til å virkelig sette seg inn i andres følelser.

Han kan oppvise på det teoretiske plan enorm psykologisk innsikt...men svikter i virkeligheten...da kan han hevde det "rette" å si men er som om det ikke er finjustert...jeg opplever det som "hodeforstått"

Han kan ha mange av de rette holdningene og verdiene men i praksis så etterlever han de sterkesetes rett.

Han er i det hele tatt en ganske forvirrende fyr å forholde seg til...

Er jeg på jordet? Uansett i praksis har jeg stengt han helt av. Han skal ikke få lurt meg utpå med vakre og fine tanker og tilsynelatende god samarbeidvilje. Straks jeg slapper av gir han faen igjen og gjør livet uutholdelig.

Uutholdelig med kritikk og pus pus helvetes katt retorikk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265259-psykopat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prex plutos

Han høres ut som en psykopat. Men om han ikke skulle være det av psykologiske termer, så er dette iallefall en mann som du burde holde deg langt unna. Vanskelig er det når han er far til barna dine, men det beste du kan gjøre for deg selv er å dytte han lengst mulig unna din emosjonelle side.

Lite jeg kan si, for jeg har hverken erfaring selv av psykopater eller gale ekser. Ville bare gi deg en trøsteklem og si at du har vært sterk for å komme deg ut av hans klør. Stå på, ungene dine vil takke deg når de blir større og forstår mer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265259-psykopat/#findComment-2134539
Del på andre sider

Gjest Multippel

Han høres ut som en psykopat. Men om han ikke skulle være det av psykologiske termer, så er dette iallefall en mann som du burde holde deg langt unna. Vanskelig er det når han er far til barna dine, men det beste du kan gjøre for deg selv er å dytte han lengst mulig unna din emosjonelle side.

Lite jeg kan si, for jeg har hverken erfaring selv av psykopater eller gale ekser. Ville bare gi deg en trøsteklem og si at du har vært sterk for å komme deg ut av hans klør. Stå på, ungene dine vil takke deg når de blir større og forstår mer.

Tusen takk!

All den tid jeg ikke klarte å sette grensen på rett sted, kritiserte jeg meg selv for svakhet. Når jeg nå gjør det hadde jeg virkelig ikke drømt om at det skulle bli så hardt arbeid og at det faktisk er så krevende at jeg ikke har tid til å jobbe. Jeg må hele tiden i møter med politi, advokat, skoler, barnevern etc. Det er ganske krevende. Jeg forstår godt at kvinner som er i slike situasjoner ikke makter å gjennomføre noe slikt. Jeg er så heldig at jeg har hatt støtte rundt meg. Uten denne støtten fra advokat, psykolog, kjæreste og familie hadde jeg gått helt i oppløsning!

En klem tilbake og gode tanker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265259-psykopat/#findComment-2134624
Del på andre sider

Gjest Multippel

Her er svaret enkelt:

Dette er en typisk psykopat.

Jeg skriver nok her nå fordi jeg prøver å sette ord på dette.

Han er en forvirrende person, for i perioder så kan han være både hyggelig og "snill" og sjarmerende.

Jeg har tenkt på om jeg ikke skulle oppsøke noen jeg kan jobbe kognitivt med. Jeg har en følelse av at det å jobbe kognitivt vil være en smart ting. Den terapien jeg har mottatt til nå har hovedsakelig vært mer fysikalsk...pust og sånn...vegetoterapi. Dette har vært fint, der jeg var da jeg kom meg ut av forholdet. Jeg føler nå at jeg ikke har fått snakket så mye med en terapeut om dette...og at jeg kanskje burde gjøre det. En psykolog som jobber vegetoterapeutisk oppfordrer deg ikke til å snakke. Kjæresten min har jeg snakket masse med. Han er en fyr som er temmelig ryddig i hodet. Men han er kanskje litt redd jeg tar alt han sier som "fasit" og har foreslått at jeg oppsøker en terapeut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265259-psykopat/#findComment-2134684
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...