Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer et år i syden. Er 60% varig ufør.Kan jeg ta med meg trygden dit under oppholdet :Og hva med barnetrygden. Kan barna søkes inn på Den norske skole Gran Canaria for et år?Hvordan går man frem?

Gjest mandolina
Skrevet

Vedrørende trygden din, så må du spørre på Trygdekontoret om du kan "ta med" trygderettighetene til Spania. Det er spesielle regler hvis du har "ung ufør" eller ikke har opptjent nok pensjonspoengår.

Vedr. skole se sidene til den norske skolen Gran Canaria.

http://www.colegio.no/

Der finner du opptaksvilkår, søknadsfrist og hvor stor egenandel de tar pr elev.

Det var noen skriverier om at regjenringen vil ta bort støtten til skoler i utlandet fra høsten av, men jeg vet ikke hva konklusjonen ble.

Hilsen

Skrevet

Vedrørende trygden din, så må du spørre på Trygdekontoret om du kan "ta med" trygderettighetene til Spania. Det er spesielle regler hvis du har "ung ufør" eller ikke har opptjent nok pensjonspoengår.

Vedr. skole se sidene til den norske skolen Gran Canaria.

http://www.colegio.no/

Der finner du opptaksvilkår, søknadsfrist og hvor stor egenandel de tar pr elev.

Det var noen skriverier om at regjenringen vil ta bort støtten til skoler i utlandet fra høsten av, men jeg vet ikke hva konklusjonen ble.

Hilsen

Mister man unguførtillegget?

Jeg vet man mister barnetillegget og barnetrygden og at man må ha bodd i Norge 16 år etter fyllte 20.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg vet man mister barnetillegget og barnetrygden og at man må ha bodd i Norge 16 år etter fyllte 20.

Ja, du mister ung ufør tillegget. Jeg leste det på NAV sine sider.

"Ved flytting til utlandet

Pensjonen kan du som hovedregel ta med deg innenfor EU/EØS. Det samme gjelder til andre land som Norge har inngått trygdeavtaler med. Du kan også som hovedregel ta med deg pensjonen din til andre land enn dette, dersom du har over 20 års botid i Norge etter at du fylte 16 år. Du plikter å melde fra om flytting til NAV lokalt.

Det er imidlertid noen viktige unntak, som for eksempel:

* garantert tilleggspensjon beregnet som "ung ufør" kan du ikke ta med deg

* spesielle regler gjelder for dem som har fått pensjon etter særregler for flyktninger"

Tidligere het kontoret Folketrygdkontoret for Utenlandssaker, hva det heter nå, vet jeg ikke.

Hilsen

Skrevet

Ja, du mister ung ufør tillegget. Jeg leste det på NAV sine sider.

"Ved flytting til utlandet

Pensjonen kan du som hovedregel ta med deg innenfor EU/EØS. Det samme gjelder til andre land som Norge har inngått trygdeavtaler med. Du kan også som hovedregel ta med deg pensjonen din til andre land enn dette, dersom du har over 20 års botid i Norge etter at du fylte 16 år. Du plikter å melde fra om flytting til NAV lokalt.

Det er imidlertid noen viktige unntak, som for eksempel:

* garantert tilleggspensjon beregnet som "ung ufør" kan du ikke ta med deg

* spesielle regler gjelder for dem som har fått pensjon etter særregler for flyktninger"

Tidligere het kontoret Folketrygdkontoret for Utenlandssaker, hva det heter nå, vet jeg ikke.

Hilsen

Hehe, det var det jeg visste. Jeg er stucked her uansett hvor kaldt det er :o(

Skrevet

Hvor lenge kan man bo i syden uten å miste barnetillegget og barnetrygen. Vet noen det?

Skrevet

Hvor lenge kan man bo i syden uten å miste barnetillegget og barnetrygen. Vet noen det?

Tre mnd tror jeg.

Skrevet

Hehe, det var det jeg visste. Jeg er stucked her uansett hvor kaldt det er :o(

Men selv om det måtte vært kjipt å miste tillegg (jeg vet jo heller ikke hvor mye det utgjør), så kan man ofte klare seg med mye mindre i mange sydligere land.

Skrevet

Men selv om det måtte vært kjipt å miste tillegg (jeg vet jo heller ikke hvor mye det utgjør), så kan man ofte klare seg med mye mindre i mange sydligere land.

Det utgjør ca 6200 i mitt tilfelle så det er litt under halvparten av det jeg får.

Skrevet

Det utgjør ca 6200 i mitt tilfelle så det er litt under halvparten av det jeg får.

Oi, visste ikke at det var så mye!

Gjest mandolina
Skrevet

Lurer på om det går an å få særlillegg i stedet for tillegget for ung ufør.

Vet du noe om det?

Særtillegget er kr 4.158 pr. måned.

Hilsen

Skrevet

Oi, visste ikke at det var så mye!

Med barnetrygden blir det så mye.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg bodde i Spania i 6 måneder en vinter. Vi brukte nesten lige mye til husholdningspenger, som vi bruker herhjemme. i tillegg måtte vi betale husleie, så noe billig alternativ til å bo i Norge var det ikke.

Evt. å kjøpe hus i Spania, vi kunne få en bolig på 1/3 del av størrelse av vårt hus for samme beløpet som salgsprisen på vår enebolig her i Norge er.

Hilsen

Skrevet

Lurer på om det går an å få særlillegg i stedet for tillegget for ung ufør.

Vet du noe om det?

Særtillegget er kr 4.158 pr. måned.

Hilsen

Jeg har faktisk ikke hørt om særtillegg engang :o( Noe jeg har gått glipp av?

Skrevet

Med barnetrygden blir det så mye.

Som sagt, det er kjipt. Det er jo så mange som hadde hatt stor glede av å kunne oppholde seg i varmere strøk, enten rent fysisk, psykisk eller på begge måter.

Har forresten fortsatt ikke fått svar fra han du vet... Litt skuffa over det, men...

Skrevet

Jeg bodde i Spania i 6 måneder en vinter. Vi brukte nesten lige mye til husholdningspenger, som vi bruker herhjemme. i tillegg måtte vi betale husleie, så noe billig alternativ til å bo i Norge var det ikke.

Evt. å kjøpe hus i Spania, vi kunne få en bolig på 1/3 del av størrelse av vårt hus for samme beløpet som salgsprisen på vår enebolig her i Norge er.

Hilsen

Spania er ikke det biligste landet å flytte til.

Jeg vet om ei som bodde/bor på Chios i Hellas som betaler 1000 kr/mnd for leie av et lite hus. Vel å merke for noen år siden, men sikkkert ikke noen stor forskjell nå. Og en annen som kjøpte hus der nede, ikke helt i vannkanten, men i en landsby ca 10 min. kjøring fra kysten, han betalte ca 450.000 for det, for ca 8 år siden. Og uten at jeg har sett huset, bare hørt ham omtale det, så tror jeg det er forholdsvis stort, han hadde visst god plass til gjester, når familie og venner fra Norge fx ville komme på besøk. Tror han snakket om 8 ekstra soveplasser jeg.

Og ikke er levekostnadene like dyre der som i Spania heller.

Skrevet

Som sagt, det er kjipt. Det er jo så mange som hadde hatt stor glede av å kunne oppholde seg i varmere strøk, enten rent fysisk, psykisk eller på begge måter.

Har forresten fortsatt ikke fått svar fra han du vet... Litt skuffa over det, men...

Det er dumt. Jaja, det haster ikke enda men jeg har snakket med hun andre om det og hun vil gjerne.

Skrevet

Det er dumt. Jaja, det haster ikke enda men jeg har snakket med hun andre om det og hun vil gjerne.

Kanskje han rett og slett ikke leser mailen for tiden? Mulig han overlater kontorarbeid til andre, og er mer opptatt med andre gjøremål, eller har tatt seg en velfortjent ferie. Dette er vel den tiden av året han har mulighet til å gjøre nettopp det...

Jeg får videresende mailen til den som går til firmaet, og ikke bare ham personlig, så kanskje noen andre kan svare. Eller videreformidle det til ham, hvis det er aktuelt.

Skrevet

Men nå kom jeg også på at jeg kan stille samme spørsmål til et lokalt reisebyrå eller to, de bør jo også kunne svare :)

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg har faktisk ikke hørt om særtillegg engang :o( Noe jeg har gått glipp av?

Uførepensjonen består af flere deler.

Grunnpensjon og tilleggspensjon.

Vanligvis opparbeider en seg tilleggspensjonspoeng etter hvor stor arbeidsinntekten er.

For de som ikke har opparbeidet seg nok tilleggspensjonspoeng, gis det et særtillegg, slik pensjonen når et minstemål, som er kr 9.399 for enslig. det kalles minstepensjon.

Hvis du ikke har noen telleggspensjonspoeng er særtillegget kr 4.158.

For de som ble uføre (før 26 år) og derfor ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg tilleggspensjon er der særregler, og tilleggspensjonen blir beregnet etter et poengtall på 3,30, det kalles ung ufør tillegg.

Dette ung ufør tillegg er ikke en opparbeidet rettighet, men garantert minste ytelse.

Jeg ble ufør etter fylte 26 og av ulike årsaker får jeg minstepensjon. Minstepensjon kan jeg ta med meg til utlandet.

Reglene er kompliserte.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...