Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina
Skrevet

Spania er ikke det biligste landet å flytte til.

Jeg vet om ei som bodde/bor på Chios i Hellas som betaler 1000 kr/mnd for leie av et lite hus. Vel å merke for noen år siden, men sikkkert ikke noen stor forskjell nå. Og en annen som kjøpte hus der nede, ikke helt i vannkanten, men i en landsby ca 10 min. kjøring fra kysten, han betalte ca 450.000 for det, for ca 8 år siden. Og uten at jeg har sett huset, bare hørt ham omtale det, så tror jeg det er forholdsvis stort, han hadde visst god plass til gjester, når familie og venner fra Norge fx ville komme på besøk. Tror han snakket om 8 ekstra soveplasser jeg.

Og ikke er levekostnadene like dyre der som i Spania heller.

Vi hadde en prøveperiode, og da var det lettere å reise til Spania, for der kan en greie seg uten å måtte lære seg et nytt språk. Samtidig som vi hadde en skoleelev, som gikk i norsk skole dernede i perioden.

Det er så mange nordmenn der, så det er lettere.

Vi fant ut at det ikke er varmt nok om vinteren til at det har noen gunstig effekt på helsen.

Hilsen

Skrevet

Uførepensjonen består af flere deler.

Grunnpensjon og tilleggspensjon.

Vanligvis opparbeider en seg tilleggspensjonspoeng etter hvor stor arbeidsinntekten er.

For de som ikke har opparbeidet seg nok tilleggspensjonspoeng, gis det et særtillegg, slik pensjonen når et minstemål, som er kr 9.399 for enslig. det kalles minstepensjon.

Hvis du ikke har noen telleggspensjonspoeng er særtillegget kr 4.158.

For de som ble uføre (før 26 år) og derfor ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg tilleggspensjon er der særregler, og tilleggspensjonen blir beregnet etter et poengtall på 3,30, det kalles ung ufør tillegg.

Dette ung ufør tillegg er ikke en opparbeidet rettighet, men garantert minste ytelse.

Jeg ble ufør etter fylte 26 og av ulike årsaker får jeg minstepensjon. Minstepensjon kan jeg ta med meg til utlandet.

Reglene er kompliserte.

Hilsen

Jeg har virkelig minimalt med pensjonspoeng så jeg får ung ufør. Men så var jeg 15 år da jeg ble dårlig da og etterpå har det vært vanskelig å få jobb. Og jeg har synes det har vært vanskelig og slitsomt å kombinere jobb med tre unger.

Jeg kan egentlig ikke reise noen steder før minstemann er ferdig på skolen og da mener jeg videregående.

Skrevet

Vi hadde en prøveperiode, og da var det lettere å reise til Spania, for der kan en greie seg uten å måtte lære seg et nytt språk. Samtidig som vi hadde en skoleelev, som gikk i norsk skole dernede i perioden.

Det er så mange nordmenn der, så det er lettere.

Vi fant ut at det ikke er varmt nok om vinteren til at det har noen gunstig effekt på helsen.

Hilsen

Fastlands-Spania er nok ikke varmt nok vinterstid for alle nei. Da må man nok til Kanari-øyene i såfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...