Gå til innhold

Karakteranalyse i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Wilhelm R
Skrevet

Hvor står karakteranalysen og vegetoterapien i dag?

Hvordan foregår behandlingen, og hva ønsker man å oppnå med nettopp den form for behandling?

Gjest Wilhelm R
Skrevet

Jeg tror den eksisterer på sekt-nivå.

Jeg har ikke hørt noen kollega snakke om det siden jeg gikk på grunnkurs i psykiatri ca 1985.

http://www.uib.no/People/pklks/psyksoma.html

Til NHD,

Tusen takk for svar, og tusen takk for linken.

PS: min fastlege utdanner seg innen dette for tiden, derfor lurte jeg litt..

Gjest Multippel
Skrevet

Se på www.psykologibanken.com

Det er en rekke psykologer og nevropsykologer som jobber seriøst med dette, men det er sikkert ikke vanlig innen psykiatrien....

Gjest Multippel
Skrevet

Jeg har gått i vegetoterapi i mange år. En stund var det veldig lærerikt for meg.

Jeg tror hensikten med vegetoterapien er å oppnå en kroppslig erkjennelse av konflikten en har i kroppen. Vegetoterapeutene har jo ikke noe skille på kropp og psyke. På sett og vis sier de at kroppen din er din psyke...noe jeg syns høres fornuftig ut så lenge de ikke trekker det for langt...hehe som at du har psykiske problemer om du brekker ett bein.

Terapien forgikk slik at jeg lå på en madrass og gjorde pusteøvelser. Det kan være ganske utrolig hva som skjer når en manipulerer med kroppen slik. Jeg ble stadig kastet inn i tilstander jeg visste lå i kroppen min, men som jeg selvfølgelig til hverdags undertrykket. Det gjør vi og skal vi selvsagt.

At vegetoterapi kan være sekterisk tviler jeg ikke på. Jeg syns det er synd at de forskjellige retninger innen psykiatri og psykologi spriker slik. Jeg blir skeptisk når en retning hevder det eneste sanne. Jeg tror folk er forskjellige og trenger forskjellig ting. Da er det lurt med en stor verktøykasse tror jeg.

Det som har funket aller best for meg er gruppeterapi. En uke med terapi i Bergen sammen med Kjell Standal var mer effektfullt enn åresvis med enkelttimer hos psykolog.

Gjest Wilhelm R
Skrevet

Jeg har gått i vegetoterapi i mange år. En stund var det veldig lærerikt for meg.

Jeg tror hensikten med vegetoterapien er å oppnå en kroppslig erkjennelse av konflikten en har i kroppen. Vegetoterapeutene har jo ikke noe skille på kropp og psyke. På sett og vis sier de at kroppen din er din psyke...noe jeg syns høres fornuftig ut så lenge de ikke trekker det for langt...hehe som at du har psykiske problemer om du brekker ett bein.

Terapien forgikk slik at jeg lå på en madrass og gjorde pusteøvelser. Det kan være ganske utrolig hva som skjer når en manipulerer med kroppen slik. Jeg ble stadig kastet inn i tilstander jeg visste lå i kroppen min, men som jeg selvfølgelig til hverdags undertrykket. Det gjør vi og skal vi selvsagt.

At vegetoterapi kan være sekterisk tviler jeg ikke på. Jeg syns det er synd at de forskjellige retninger innen psykiatri og psykologi spriker slik. Jeg blir skeptisk når en retning hevder det eneste sanne. Jeg tror folk er forskjellige og trenger forskjellig ting. Da er det lurt med en stor verktøykasse tror jeg.

Det som har funket aller best for meg er gruppeterapi. En uke med terapi i Bergen sammen med Kjell Standal var mer effektfullt enn åresvis med enkelttimer hos psykolog.

Tusen, tusen takk for svar. Det er godt med førstehåndsinformasjon.

Jeg har lest linken fra nhd. Jeg kunne forstå at noe av denne behandlingen foregår uten klær. Stemmer det?

Er det slik at behandler snakker med pasienten under behandlingen?

Jeg går ut i fra at det går en viss tid innen man som pasient blir fortrolig nok til å gi seg hen til behandlingen. Jeg antar at dette er en forutsetning for at behandlingen skal fungere.

Gjest Multippel
Skrevet

Tusen, tusen takk for svar. Det er godt med førstehåndsinformasjon.

Jeg har lest linken fra nhd. Jeg kunne forstå at noe av denne behandlingen foregår uten klær. Stemmer det?

Er det slik at behandler snakker med pasienten under behandlingen?

Jeg går ut i fra at det går en viss tid innen man som pasient blir fortrolig nok til å gi seg hen til behandlingen. Jeg antar at dette er en forutsetning for at behandlingen skal fungere.

Vegetoterapien er noe annet idag enn på Wilhelm Reich sin tid! Den formen for vegetoterapi jeg har vært borte i heter SOV - selvregulert opplevelsesorientert vegetoterapi.

Behandlingen forgår med klær! på!

Jeg ikke opplevd terapeuten som påtrengende på noen måte. Man kan snakke sammen underveis og terapeuten sitter og noterer hele tiden...F.eks kan du uttrykke noe med kroppen du kanskje ikke kan føle...da komenterer terapeuten det...du ser sint ut...f.eks. Eller du får noen bilder i hodet du ønsker å dele. Men en time kan også godt foregå uten noe snakk overhodet!

Gjest Multippel
Skrevet

Oj

Artikkel av Kjell Standal jo...

Det så jeg ikke før nå.

Han er en kjempedyktig terapeut!

Gjest Wilhelm R
Skrevet

Vegetoterapien er noe annet idag enn på Wilhelm Reich sin tid! Den formen for vegetoterapi jeg har vært borte i heter SOV - selvregulert opplevelsesorientert vegetoterapi.

Behandlingen forgår med klær! på!

Jeg ikke opplevd terapeuten som påtrengende på noen måte. Man kan snakke sammen underveis og terapeuten sitter og noterer hele tiden...F.eks kan du uttrykke noe med kroppen du kanskje ikke kan føle...da komenterer terapeuten det...du ser sint ut...f.eks. Eller du får noen bilder i hodet du ønsker å dele. Men en time kan også godt foregå uten noe snakk overhodet!

Igjen takk;)

Selvom terapiformene sikkert er ganske forskjellige, får jeg assosiasjoner til psykomotorisk fysioterapi.

Gjest Multippel
Skrevet

Igjen takk;)

Selvom terapiformene sikkert er ganske forskjellige, får jeg assosiasjoner til psykomotorisk fysioterapi.

Hei Ingen årsak! Jeg syns dette var morsomt jeg! Det er en stund siden jeg har tenkt på vegetoterapien.

Wilhelm Reich var jo flykning her i norge. Han flyktet fra nazityskland som han var en høylytt og sterk kritiker av så vidt jeg vet. Han satte sine spor innen mange terapiformer.Her i Norge skal han visst ha satt særlige spor siden han var her. Jeg tror psykomotorisk behandling ikke er oppfunnet av Reich men inspirert eller avledet av Reich sitt arbeid, mulig var det en av hans elever her i norge.

Gjest Multippel
Skrevet

Igjen takk;)

Men det er ikke rart du tenkte på at dette foregikk nakent. Jegtror flere av Reich egne pasienter var nakne. Jeg tror Reich har fått kritikk for å ville " bryte" seg nærmest brutalt igjennom muskelpanseret. Hør på begrepene. Muskelpanser er ett alminnelig ord i mange kretser en driver med fysikalsk behandling. Få vet at det er en terminologi av Reich. SOV som jeg fortalte om istad er noe helt annet da pasienten selv regulerer hvor fort en skal gå frem. Vegetoterapi er likevel noe annet enn psykomotorisk behandling som hovedsakelig utføres av fysioterapeuter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...