Gå til innhold

Utrygg kommende sjåfør behøver hjelp.

Anbefalte innlegg

over30firebarn
Skrevet

Nå skal jeg begynne å øvelseskjøre etterhvert. Hadde ti timer hos kjørelærer for tre år siden. Nå er jo alt glemt, tror jeg, siden jeg ikke husker hvor gass og bremse er:)

Jeg har ikke lyst å kjøre, synes ikke det er noe kjekt selv om kjørelæreren påsto at jeg ikke hadde noe vanskeligere for det en folk flest. Men pga jobb så må jeg ha lappen og det fort.

Hvor lang tid tok det fra dere begynte å kjøre til dere følte at dere behersket bilen, altså følte dere trygg mht egne ferdigheter?

Det _ser_ så lett ut, men jeg sliter skikkelig med motivasjonen.... Men 4 unger og en mor som ikke kan kjøre er jo ikke noe alternativ.

Så gode råd og tips mottas med stor takknemlighet:)

Skrevet

Jeg husker bare at det var kjempevanskelig i begynnelsen, og at jeg ikke _fattet_ hvordan folk klarte å holde øye med veien, speilet, biler bak, håndtere ratt, blinklys, gear osv. osv. samtidig.

Jeg husker dessverre ikke hvor fort den følelsen ga seg...

Skrevet

Jeg hadde det som deg. Og dægern hvor jeg slet!!!

Midtveis i kjøringa var jeg så demotivert og dritt lei at jeg hadde lyst til å gi opp.

Den dag i dag er jeg sååå glad for at jeg ikke gjorde det! Det var svigermor og ei venninne som klarte å motivere meg til å fortsette. Det er jeg evig takknemmelig for, for nå kan jeg ikke se for meg ikke å kunne kjøre bil.

Hiv deg ut i det. Klarte jeg det, kan alle klare det!

Noen topp sjåfør tror jeg nok aldri jeg blir. Liker ikke godt å kjøre. Men jeg kjører da, selv på vinterføre. Jeg kjører veldig forsiktig, holder meg på fartsgrensene (ikke mye under - aldri over).

Hverdagen blir så mye smidigere når begge foreldrene kjører bil.

Skrevet

Jeg husker bare at det var kjempevanskelig i begynnelsen, og at jeg ikke _fattet_ hvordan folk klarte å holde øye med veien, speilet, biler bak, håndtere ratt, blinklys, gear osv. osv. samtidig.

Tillegg: Til tross for hvor vanskelig det virket i begynnelsen har jeg nå kjørt bil i over 20 år uten en bulk.

Skrevet

Tillegg: Til tross for hvor vanskelig det virket i begynnelsen har jeg nå kjørt bil i over 20 år uten en bulk.

Og jeg har kjørt bil i 1 1/2 år med mange bulker.

Jeg prøver å skylde på mannen min, men det fungerer heller dårlig...

over30firebarn
Skrevet

Ja, det er slik jeg har det.Må jo bare hoppe i det, men er vettskremt.Får prøve å gjøre meg litt kjent med bilen i kveld, men å finne et sted uten biler,-i en by,- blir en utfordring. At jeg skal være så pysete!

Skrevet

Ja, det er slik jeg har det.Må jo bare hoppe i det, men er vettskremt.Får prøve å gjøre meg litt kjent med bilen i kveld, men å finne et sted uten biler,-i en by,- blir en utfordring. At jeg skal være så pysete!

En stor butikkparkeringsplass etter stengetid, kanskje?

Skrevet

Parkeringsplass på skole eller et kjøpesenter?

Skrevet

Begynn på en stor åpen plass, så du kan vingle og trene så mye du ønsker i en periode.

Er du for utrygg i trafikken så er dette svært farlig. Farlig for deg selv og farlig for andre billister. De som er utrygge gjør ofte helt uventede ting som kan skape farlige situasjoner.

Men det eneste du kan gjøre er å trene, trene og atter trene. Ikke farlig å kjøre på en stor åpen plass uten fare for å kjøre inn i noe.

over30firebarn
Skrevet

En stor butikkparkeringsplass etter stengetid, kanskje?

Jo, det må bli noe slikt.

På kjøreskolen "kaster" de elevene rett ut i sentrum på første time. Det er nok til at jeg holder meg unna... Men nå kan jeg ikke unngå det så mye lengre heller da.

Det verste er at det gikk som en drøm å kjøre med kjørelæreren. Men med min mann så var jeg helt håpløs.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg også syntes det virket helt uoverkommelig med alt man skulle holde øye med. Samt det å få føttene til å samarbeide ordentlig, altså inn med clutch, ut med clutch, samtidig som man trykker på gassen etc. Pappa måtte ha mobilen på lydløs, og han fikk ikke høre på radio, iallfall! Ikke klarte jeg å ha noen i baksetet heller. Men det gikk over etter litt trening! :)

Skrevet

På kjøreskolen "kaster" de elevene rett ut i sentrum på første time. Det er nok til at jeg holder meg unna... Men nå kan jeg ikke unngå det så mye lengre heller da.

Det verste er at det gikk som en drøm å kjøre med kjørelæreren. Men med min mann så var jeg helt håpløs.

Det er samme her, kjørelærer går greit men med mannen i huset er det like før de sender ut trafikkvarsel her i byen hver gang jeg skal øvelseskjøre.

Skrevet

Finn en stor parkeringsplass på et senter eller noe, etter stengetid :)

Skrevet

Du må nok bare hive deg i det ja, kommer aldri til å angre. Hvor fort du venner deg til bilen kommer an på hvor ofte du kjører. Jeg hadde kjøretime en gang i uka omtrent, og da ble jeg ikke helt "husvarm" før jeg fikk lappen, og det var vel nesten et år det. Fremdeles er jeg ikke av de tøffeste når det gjelder bykjøring, men ellers går det kjempefint! Har hatt lappen i mange år nå da, og det er deilig å føle seg uavhengig av andre! Lykke til!! :-)

Skrevet

Det er veldig avhengig av bilen også.

Jeg har kjempe kontroll over Toyota Yaris Verso & Citroen.

Men har blitt tildelt en Opel Combo, litt værre de..

Men du må bare tilvenne deg bilen du skal bruke under oppkjøring..

Skrevet

Eksen min klarte fort å ta fra meg den lille selvtilliten jeg hadde opparbeidet i løpet av kjøretimene så jeg kjenner til det der ja.

Min far var totalt avslappet de få gangene jeg kjørte med ham og min kjære var også som en filledukkemann omtrent da han slapp meg til bak rattet i fjor sommer. Så det er håp...

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Hopp i det og stå på!

Finn en stor tom parkeringsplass på kveldstid. Sitt alene i bilen, for da blir en ikke så stresset! Øv på å stoppe og starte, øv på å navigere - parkere - rygge - slalomkjøring - er det glatt og du har goood plass, så kan du til og med prøve deg på en håndbrekksladd! (prøv i allefall hvor godt bremsene virker, slik at du ser hvor lang stoppetid du bruker i 30-40 og 50 km/h.)

Klutch, bremser, gass og giring kommer til å bli like automatisk som å gå eller sykle! (begynte å kjøre automatgir for et års tid siden, og når jeg blir stresset så stepper begge føttene inn for å bremse, selv om det ikke trengs, så det ligger "latent" i en etter hvert!)

Lykke til!

Og når du har fått lappen (som du selvfølgelig får!!!) så kjør mye selv etterpå! Selv om du ikke har så lyst! Det er bare ved øving en blir trygg i trafikken! :-)

Skrevet

Føler meg ikke så komfortabel på sterkt trafikerte veier og trange sideveier fremdeles. Og det er snart 25 år siden jeg tok sertifikat og kjøpte bil...

Skrevet

Jeg liker faktisk ikke å kjøre bil, jeg gjør det kun for å komme fra sted til sted. Hadde det vært en annen måte å komme fram på så hadde jeg garantert gjort det.

Men fra jeg tok lappen til jeg kjørte bil så gikk det 10 år og da var det bare å trå til. Men nå har jeg kjørt i mange år men jeg vil helst slippe.

Skrevet

Det er veldig avhengig av bilen også.

Jeg har kjempe kontroll over Toyota Yaris Verso & Citroen.

Men har blitt tildelt en Opel Combo, litt værre de..

Men du må bare tilvenne deg bilen du skal bruke under oppkjøring..

Jeg skal gå fra en Toyota Yaris Verso til en Mercedes Vito og jeg gruer meg til å kjøre den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...