Gå til innhold

Snytt for begravelse?

Anbefalte innlegg

Gjest foreldreløs nå
Skrevet

Min mor er død og vi har valgt en begravelse i stillhet.

Vi ønsker ikke at noen skal komme for å glane eller plage oss på annen måte. Det er derfor vi gjør det slik.

Dødsannonsen skal tas inn i avisen dagen etter begravelsen.

Har hvem som helst noen grunn til å føle seg snytt?

Skrevet

Er det ingen som skal få vite det før etterpå? Hva med hennes venner? Kollegaer/ex-kollegaer?

Om jeg må si det så høres dere en smule paranoide ut, folk kommer vel ikke i en begravelse for å glo og plage de pårørende?

Men dersom det er slik dere vil ha det så skal jo andre respektere det. Men regn med reaksjoner på det i ettertid fra andre som kanskje ville tatt et siste farvel i kirken.

Skrevet

Nei, jeg skal gjøre akkurat det samme når mora mi dør.

Gjest heretter nickløs
Skrevet

Det er jo opp til de pårørende å bestemme rammene rundt en begravelse. Dere har valgt å gjøre det på den måten. Det må alle akseptere og det regner jeg med de fleste folk gjør.

Gjest helt riktig gjort!
Skrevet

Helt riktig slik dere gjør det!

Jeg har hørt at folk som ikke kjenner personen kommer i begravelse for det. Bare for å få med seg hvem det er + familien osv. Helt sykt!

Igjen, det er helt riktig slik dere gjør det!

Kondolerer!

Gjest foreldreløs nå
Skrevet

Er det ingen som skal få vite det før etterpå? Hva med hennes venner? Kollegaer/ex-kollegaer?

Om jeg må si det så høres dere en smule paranoide ut, folk kommer vel ikke i en begravelse for å glo og plage de pårørende?

Men dersom det er slik dere vil ha det så skal jo andre respektere det. Men regn med reaksjoner på det i ettertid fra andre som kanskje ville tatt et siste farvel i kirken.

Vi er nok litt paranoide ja.

Da vi gjorde det på samme måte for noen år siden så fikk vi mye negativ respons etterpå.

Gjest foreldreløs nå
Skrevet

Helt riktig slik dere gjør det!

Jeg har hørt at folk som ikke kjenner personen kommer i begravelse for det. Bare for å få med seg hvem det er + familien osv. Helt sykt!

Igjen, det er helt riktig slik dere gjør det!

Kondolerer!

Takk for støtte :-)

Enig, det er faktisk folk som forlyster seg med andres elendighet.

Noen føler at de "må" gå dit for å vise den siste ære. Andre vil ha med seg hvordan de pårørende tok det og hvem som var der eller ikke.

Gjest foreldreløs nå
Skrevet

Nei, jeg skal gjøre akkurat det samme når mora mi dør.

Hei Dorthe

Hva er grunnene for at du foretrekker en slik løsning?

Skrevet

Synes dere skal gjøre dette på akkurat den måten som føles riktig for dere i familien. Kanskje har avdøde gitt uttrykk for hvordan hun ønsker begravelsen, og det mener jeg skal respekteres.

Gjest foreldreløs nå
Skrevet

Synes dere skal gjøre dette på akkurat den måten som føles riktig for dere i familien. Kanskje har avdøde gitt uttrykk for hvordan hun ønsker begravelsen, og det mener jeg skal respekteres.

Hei

Ja, dette er helt etter hennes ønske, ingen tvil om det. Det gjør det litt lettere for oss å snike oss igjennom det på denne måten.

Sist gang vi hadde en stille begravelse i familien så sa vi til presten at avdøde ønsket dette, men presten mente at vi ikke skulle ta hensyn til de døde.

Nå er det en annen prest med en annen holdning. Det var ingen kritikk fra den siden.

Skrevet

Hei Dorthe

Hva er grunnene for at du foretrekker en slik løsning?

Mora mi er på alderhjem og ingen drar dit på besøk og ingen spør etter henne. Hvorfor skal jeg da holde en begravelse når ungene og jeg er fornøyde med å si farvel til henne alene. Jeg var med å vasket og stelte faren min da han døde og følte at jeg var fornøyd med det. Bisettelsen var mer for andre, jeg hadde gjort det allerede følte jeg.

Jeg har snakket med de store ungene mine om det og de er helt enige.

Skrevet

Skriv i annonsen dere setter i avisen etter begravelsen at "etter avdødes ønske har begravelsen foregått i stillhet" e.l Da er det vel ingen som kan bli sure etterpå?

Skrevet

Enig. Det høres paranoid ut. Jeg ville blitt skuffet hvis det var en jeg kjente godt nok til å gå i begravelse til. Det blir annerledes når det er som i Dorthes tilfelle hvor ingen andre besøker moren hennes.

Skrevet

Mora mi er på alderhjem og ingen drar dit på besøk og ingen spør etter henne. Hvorfor skal jeg da holde en begravelse når ungene og jeg er fornøyde med å si farvel til henne alene. Jeg var med å vasket og stelte faren min da han døde og følte at jeg var fornøyd med det. Bisettelsen var mer for andre, jeg hadde gjort det allerede følte jeg.

Jeg har snakket med de store ungene mine om det og de er helt enige.

Dette er en ting bare du og de nærmeste bestemmer, synes det bør avgjøre hva som skjer når den dagen kommer.

Ingen andre har noe med det og gjøre.. Når noen så nær dør som far eller mor synes jeg det er temmelig ufint og blande seg, man bør respektere hvordan de nærmeste ønsker det, de vet nok mer om den dødes ønsker i tillegg:)

Skrevet

Dere skal gjøre det som dere synes er best, men jeg må nok innrømme at jeg ville følt meg snytt hvis en venn eller lignende døde og jeg ikke fikk gå i begravelsen. Å tro at folk bare kommer i begravelsen for å glo og sladre tror jeg ikke på.

Skrevet

Det var litt av en innstilling at de som kommer i begravelsen kommer dit for å glane og plage der.

Har dere tenkt tanken på at de kommer dit for å ønske den døde den siste oppmerksomhet?

Kondolerer.

Skrevet

"Vi ønsker ikke at noen skal komme for å glane eller plage oss på annen måte."

Det var en litt merkelig holdning.

Gjest Pontiac
Skrevet

Det er vel flere som gjør det slik. Ofte så leser man jo "begravelsen har foregått i stillhet".

Er det det dere ønsker så er det riktig å gjøre det sånn.

Men mener du virkelig at folk går i begravelse for å glane?

Kan aldri se meg selv i en begravelse for annet enn å viser min siste respekt til avdøde, evnt. pårørende.

Begravelse er virkelig ikke noe jeg går i for å se og bli sett. Trodde ikke det var særlig mange som gjorde det.

Skrevet

Dette er en ting bare du og de nærmeste bestemmer, synes det bør avgjøre hva som skjer når den dagen kommer.

Ingen andre har noe med det og gjøre.. Når noen så nær dør som far eller mor synes jeg det er temmelig ufint og blande seg, man bør respektere hvordan de nærmeste ønsker det, de vet nok mer om den dødes ønsker i tillegg:)

Jeg er enig og egentlig så bryr jeg meg ikke så mye om hva folk mener så lenge det er riktig for meg sjøl:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...