Gå til innhold

Hvor lenge kan en bil vare?

Anbefalte innlegg

Gjest æreværebilenvår
Skrevet

Vi har en citroen fra 2000 som har kjørt ca 200 000. Nå kjører vi vel ca 20 000 i året, hvor mange kilometere kan en bil gå før reperasjoner kommer over et billån på en ny som jo er alternativet.

Hører ellers at Citroen har et dårlig rykte, men synes ikke vi har hatt mer feil på den enn det andre får på sine biler.

Skrevet

Vi, jeg og en kompis, kjøpte en gang en Citroen for et par tusenlapper. Vi trengte en bil for en kort periode. Bilen hadde gått nærmere 500 000, var et lite helvete å kjøre og den gira stort sett som den selv ville. Men den gikk. Ikke klarte vi å ta livet av den heller. Nå står den i hagen til min kompis' bestefar. Regner med den blir der også.

Men så lenge man følger opp servicer o.l, skal da en bil holde mer enn 6-7 år slik deres er.

Skrevet

Hva slags Citroën har dere da? Modell, bensin/diesel, hydraulikk etc.? Mannen min sier han må vite mer om han skal kunne gi et bedre svar... :)

Men som et utgangspunkt sier han at det er jo en økt risiko for at det er en stor fare for at det vil komme en del (forholdsvis dyre) reparasjoner framover, og hvis dette er en bil dere er avhengig av at fungerer til enhver tid, så ville det nok vært lønnsomt å bytte den inn i en nyere eller helt ny.

Vi har en Citroën XM fra 1995 240.000 (diesel og hydraulikk) som vår "bil nr 2". Som eneste bil hadde den ikke vært aktuell. Men som "hovedbil" har vi en annen Citroën, fra 2001, som har gått veldig lite (ca 60000 om jeg husker riktig), og som går som en klokke.

Gjest æreværebilenvår
Skrevet

Hva slags Citroën har dere da? Modell, bensin/diesel, hydraulikk etc.? Mannen min sier han må vite mer om han skal kunne gi et bedre svar... :)

Men som et utgangspunkt sier han at det er jo en økt risiko for at det er en stor fare for at det vil komme en del (forholdsvis dyre) reparasjoner framover, og hvis dette er en bil dere er avhengig av at fungerer til enhver tid, så ville det nok vært lønnsomt å bytte den inn i en nyere eller helt ny.

Vi har en Citroën XM fra 1995 240.000 (diesel og hydraulikk) som vår "bil nr 2". Som eneste bil hadde den ikke vært aktuell. Men som "hovedbil" har vi en annen Citroën, fra 2001, som har gått veldig lite (ca 60000 om jeg husker riktig), og som går som en klokke.

http://www.bilnorge.no/bruktbil.php3?type=citroen&bilid=435334&x_merke=1750

Den er nok ganske lik den på linken her, bortsett fra at vår er fra 2000.

Reperasjonene bør jo være like dyre om det er bil nr 2 også, men da kjører man jo kanskje ikke så mye på den?

Det har vært litt dyre reperasjoner/serviser siste året ca 10 000, pluss noen ganger mer. Men det er jo langt under et billån uansett.

Gjest æreværebilenvår
Skrevet

Vi, jeg og en kompis, kjøpte en gang en Citroen for et par tusenlapper. Vi trengte en bil for en kort periode. Bilen hadde gått nærmere 500 000, var et lite helvete å kjøre og den gira stort sett som den selv ville. Men den gikk. Ikke klarte vi å ta livet av den heller. Nå står den i hagen til min kompis' bestefar. Regner med den blir der også.

Men så lenge man følger opp servicer o.l, skal da en bil holde mer enn 6-7 år slik deres er.

Det er så mange som mener at vi bør bytte den snart derfor blir jeg usikker. Men stoler på at den holder 500 000 denne også;)

Gjest gammel og god
Skrevet

Vi har en 1993 mitsubishi som har gått snart 400,000. Har brukt veldig lite på reparasjoner.

Skrevet

http://www.bilnorge.no/bruktbil.php3?type=citroen&bilid=435334&x_merke=1750

Den er nok ganske lik den på linken her, bortsett fra at vår er fra 2000.

Reperasjonene bør jo være like dyre om det er bil nr 2 også, men da kjører man jo kanskje ikke så mye på den?

Det har vært litt dyre reperasjoner/serviser siste året ca 10 000, pluss noen ganger mer. Men det er jo langt under et billån uansett.

Ja, med en bil nr 2 brukes den mindre, og man er gjerne mindre avhengig av at den går greit til enhver tid.

Men det er nok lurt å beholde deres så lenge dere ikke har noe lån på den, og utgiftene ikke er høyere. Blir det nødvendig med hyppige og dyre reparasjoner, så får dere heller vurdere på nytt da. Vår eldste bil er som sagt fra 1995, og går jo fortsatt greit, men det er jo en del små og litt større reparasjoner på den. Den har som sagt gått ca 240.000 km, og er diesel. Diesel-biler holder visstnok litt lenger enn bensin av samme modell, men antall år på veien har kanskje også litt å si.

Men mannen min kom med et smart råd her, og det er å legge av penger hver mnd. mens dere har denne som er rimelig å eie og drifte, spare til innkjøp av ny bil på sikt, sånn at det ikke blir så stort lån å måtte ta opp da, evt. at dere kan slippe helt unna et billån når det blir aktuelt å bytte bil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...