Gå til innhold

Wokopprskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha wok i kveld. Men jeg er litt lei av kjøtt, grønnsaker og den sedvanlige posesausen. Hvilken saus er god til f.eks svinekjøtt? Blir svine- eller oksekjøtt i dag. Fisk er også godt i wok, men skal altså ikke ha det.

Så forslag tas imot med takk. :-)

Skrevet

Jeg synes favoritten er Teriyaki, men den passer nok best med kylling.

Gjest Pontiac
Skrevet

Åhhhh, til wok må jeg nesten ha sursøt jeg da.

Evnt en variant som unga hadde med seg hjem her, spicy sursøt.

Men den må IKKE blandes med maten som ved vanlig laging, men tas på litt etter smak og behag på ferdig laget mat.

Den biter :D

Skrevet

Jeg synes favoritten er Teriyaki, men den passer nok best med kylling.

Ja, den er god. Men enig i at det passer best til kylling. Karrisaus er også godt. Hmmm, må nok studere butikkhyllene litt. :-)

candyqueen_83
Skrevet

Ja, den er god. Men enig i at det passer best til kylling. Karrisaus er også godt. Hmmm, må nok studere butikkhyllene litt. :-)

Hvor finner dere disse sausene? Er det i poser?

Skrevet

Hvor finner dere disse sausene? Er det i poser?

Teriyaki kjøper jeg ihvertfall på glssflaske. En brun saus, ligner litt på soyasaus utseendemessig.

Gjest prex plutos
Skrevet

Lager alltid min egen saus...

Etter å ha stekt grønnsaker og kjøtt hver for seg, i forskjellige krydderer. Det vil si, alt fra kanel, kardermomme, pepper, salt og urte-krydder. Ja, vet det tar tid, men når man spiser woken vil man kunne kjenne ulike smaker på alle ingrediensene.

Tilslutt lager jeg sausen fra bunnen. Koker opp vann, og heller i woken, og har i alt som jeg synes er godt. Soyasaus, oystersaus, krydderier, brunost og viltkrydder og knuste einerbær. Dette smakes til så man får den smaken man liker best. Kan ha i fløte for å gjøre sausen fyldigere, eller bare la den være slik. Så heller jeg i alle ingrediensene og varmer opp maten.

Dette er min beste wok-oppskrift, og har fått mye skryt for den. Lykke til

Skrevet

Jeg bruker å ha oppi litt vann, en god del karri, en boks kokosmelk, og kanskje litt maisenna hvis den blir tynn :-)

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg bruker å ha oppi litt vann, en god del karri, en boks kokosmelk, og kanskje litt maisenna hvis den blir tynn :-)

Lykke til!!!

Det hørtes godt ut. Karri er jo veldig godt, samme med kokosmelk. :-)

Skrevet

Jeg synes det er godt med fløte og soyasaus i woken. Gjerne litt chilikrydder. Med nudler. Vet ikke hvordan det blir med svinekjøtt, men det er iallefall godt med biffstrimler. Du bare smaker deg frem, sausen skal være litt lys brunaktig, iallefall etter min smak.

Chicken Thai Wok Spice eller hva den heter, krydderpose, er god. Om den passer til svinekjøtt vet jeg ikke. Jeg har brukt den kun til grønnsaker (har ikke smakt kjøtt på noen år, ser du)

Ellers er det godt å bare ha i en buljongterning og litt vann, noen dråper soyasaus, og krydder (salt, pepper, chili f.eks)

Skrevet

Jeg synes det er godt med fløte og soyasaus i woken. Gjerne litt chilikrydder. Med nudler. Vet ikke hvordan det blir med svinekjøtt, men det er iallefall godt med biffstrimler. Du bare smaker deg frem, sausen skal være litt lys brunaktig, iallefall etter min smak.

Chicken Thai Wok Spice eller hva den heter, krydderpose, er god. Om den passer til svinekjøtt vet jeg ikke. Jeg har brukt den kun til grønnsaker (har ikke smakt kjøtt på noen år, ser du)

Ellers er det godt å bare ha i en buljongterning og litt vann, noen dråper soyasaus, og krydder (salt, pepper, chili f.eks)

Takk for svar. :-) Hørtes godt ut alt sammen. Endte opp med et glass med karrisaus. Med ris og godt brød til. Nam. :-)

Gjest Matglad :-)
Skrevet

Hei!

Jeg legger inn et svar jeg ga til en tidligere om wokmat:

Bruker wok'en flittig og lager alt fra bunnen av.

En variant (ingrediensene varierer)

Kyllingfilét eller svinekjøtt

Gulrøtter, brokkoli, skivede vannkastanjer, bambusskudd, minimais og paprika i flere farger (sistnevnte i gode biter, ellers blir de bare bløte))

Freser hakket hvitløk i litt olje, woker kjøttet og tar det opp. Freser grønnsakene og heller over sausen og lar alt koke opp. Kjøttet oppi og Voilá! Nam, nam!

Sausen lages på en base av hønsebuljong/kyllingkraft. Kokes opp og smakes til med godt med soyasaus, litt søt chilisaus, masse raspet frisk ingefær, pepper og evnt. mer salt. Jevnes med maisenna.

Alltid tomt i wok'en når måltidet er over. Både liten og stor koser seg med innbydende og fargerik mat servert med god Jasminris eller villris :-)

Eggenudler er også veldig godt!

Lykke til!

Hilsen

Skrevet

Den er sikkert god, men den så IKKE god ut :)

Hehe, nei, det ser ut som noe ugg. Men det er veldig godt. :-) Med svinekjøtt, grønnsaker og ris til.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Har du prøvd å lage suppe i woken?

Jeg freser først hakket hvitløk og løkskiver i woken. Så steker jeg strimler av kyllingbryst. Tar ut igjen dette og steker opphakkede grønnsaker.

Har oppi igjen kjøttet og løken. Heller over kokende vann. Når det koker igjen, har jeg oppi risnudler og lar alt koke noen minutter. Og for å få god smak, så har jeg oppi salt, pepper, chillipulver, paprikapulver, basilikum og oregano.

Dette blir kjempegodt! Jeg glemte å si at jeg bruker mye hvitløk, en halv går med.

Skrevet

Har du prøvd å lage suppe i woken?

Jeg freser først hakket hvitløk og løkskiver i woken. Så steker jeg strimler av kyllingbryst. Tar ut igjen dette og steker opphakkede grønnsaker.

Har oppi igjen kjøttet og løken. Heller over kokende vann. Når det koker igjen, har jeg oppi risnudler og lar alt koke noen minutter. Og for å få god smak, så har jeg oppi salt, pepper, chillipulver, paprikapulver, basilikum og oregano.

Dette blir kjempegodt! Jeg glemte å si at jeg bruker mye hvitløk, en halv går med.

Mmmm, det høres kjempegodt ut. Og suppe spiser jeg ofte, så dette skal prøve jeg. Takk! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...