Gå til innhold

Om å omgås med folk med annen døgnrytme...

Anbefalte innlegg

Gjest nattarbeideren
Skrevet

Jeg blir så vanvittig irritert! De siste årene har jeg jobbet om natta fast, og det medfører at jeg sover min "nattesøvn" fra 07.00-15.00 sånn ca. ALLE i min omgangskrets vet dette og jeg har mange ganger presisert at jeg er dårlig tilgjengelig på denne tiden, ofte sover med mobilen avslått osv.

Men fremdeles. Hvordan oppfører folk seg? Joda, de ringer gjentatte ganger i ellevetida f.eks. Sender masete meldinger, repeterer dette og spør om hvorfor jeg ikke svarer. Er det noe viktig og jeg våkner og ser meldingene/anropene - svarer jeg selvsagt, men fordi om jeg har en annen døgnrytme, fortjener jeg ikke å få sove ut likevel?

Det toppet seg likevel i dag. Hadde vært på jobb til 06.00 og var utkjørt da jeg kom hjem i morges. Jeg sov vel uvitende helt til ringeklokka plinget i halv-tolvtida. Da ser jeg på mobilen min en masse ubesvarte anrop og meldinger, fra det kommende selvinviterte besøket. Og nei, de hadde ingen spesiell grunn for å komme innom. Det er også snakk om folk jeg ser rimelig ofte.

Jeg forstår at andre folk har fri på lørdagsmorgen, men når de VET at dette er en tid det er STOR sannsynlighet for at jeg sover på, hvorfor gjør de da??? Er det en skjult måte å "straffe" meg på, fordi jeg ikke har en "lovlig" alminnelig døgnrytme? Skal jeg ikke få lov til å rydde bort det verste rotet, dusje meg, sette på kaffen, i det minste?

Skrevet

Helt uakseptabelt, og jeg hadde vært skikkelig grinete!

Har hatt det samme problemet her i huset, mannen min jobbet tidligere en del nattskift (men ikke fast, så det var vanskeligere for folk å ha oversikten over når han jobbet natt og når han hadde andre skift).

Men gjentatte forsøk på kontakt er uansett totalt idiotisk. Man kan sende EN melding og spørre hvis man ikke vet helt om vedkommende har jobbet eller ei, men da venter man til man får svar. Den som jobber natt kan jo da svare når det passer, og sørge for å ha mobilen på stille (uten vibrering) eller avslått, sånn at man ikke blir forstyrret.

Gjest nattarbeideren
Skrevet

Helt uakseptabelt, og jeg hadde vært skikkelig grinete!

Har hatt det samme problemet her i huset, mannen min jobbet tidligere en del nattskift (men ikke fast, så det var vanskeligere for folk å ha oversikten over når han jobbet natt og når han hadde andre skift).

Men gjentatte forsøk på kontakt er uansett totalt idiotisk. Man kan sende EN melding og spørre hvis man ikke vet helt om vedkommende har jobbet eller ei, men da venter man til man får svar. Den som jobber natt kan jo da svare når det passer, og sørge for å ha mobilen på stille (uten vibrering) eller avslått, sånn at man ikke blir forstyrret.

Ja, enig.

Jeg har omtrent alltid på mobilen på lydløs, fordi jeg våkner veldig lett. Det er dessuten så mange andre lyder og bråk å våkne til på denne tida av døgnet når man bor i by, så mobillyd trenger man ihvertfall ikke.

Jeg synes det er helt greit at folk sender melding og spør, men de må ta hintet når jeg ikke svarer? Det er så frustrerende og våkne opp til mange meldinger og ubesvarte anrop. Jeg vil ikke miste kontakten med folk heller, men jeg synes ærlig talt ikke det er så mye å forlange at de venter på svar til jeg har fått sovet ferdig.

Og å komme på besøk uten å ha fått klarsignal først har jeg heller ikke særlig mye til overs for egentlig...

Skrevet

Helt enig med Gemini; dette er helt uakseptabelt! Hvis det er sånn at omganskretsen din "glemmer" at du arbeider med slike tider, ville jeg kanskje sendt sms tilbake når jeg våkna, sagt noe sånt som "Hei du, nå er jeg våken igjen etter en lang natts arbeide. Hva var det du ville som var så viktig?"

Hvis ikke det høres for spydig ut da...Jeg vet ikke, kjenner ikke disse folkene..

Hvis det er sånn at de plager deg med vilje, vet jeg ikke hva mer du kan gjøre for å få de til å forstå, annet enn å si ifra igjen, kanskje lage en mobilsvar hvor du sier noe sånt som "Jeg har lagt meg etter nattevakt. Legg igjen beskjed så ringer jeg deg opp igjen når jeg står opp".

Lykke til!

Skrevet

Ja, enig.

Jeg har omtrent alltid på mobilen på lydløs, fordi jeg våkner veldig lett. Det er dessuten så mange andre lyder og bråk å våkne til på denne tida av døgnet når man bor i by, så mobillyd trenger man ihvertfall ikke.

Jeg synes det er helt greit at folk sender melding og spør, men de må ta hintet når jeg ikke svarer? Det er så frustrerende og våkne opp til mange meldinger og ubesvarte anrop. Jeg vil ikke miste kontakten med folk heller, men jeg synes ærlig talt ikke det er så mye å forlange at de venter på svar til jeg har fått sovet ferdig.

Og å komme på besøk uten å ha fått klarsignal først har jeg heller ikke særlig mye til overs for egentlig...

Helt enig!

Skrevet

Hvis dette er noe som gjentar seg fra de samme personene, og de ikke tar hintet selv om du sier tydelig fra igjen og igjen, ville jeg vurtert å ta igjen med samme mynt. Ringt og sendt meldinger til dem midt på natta.

Gjest hadde blitt irritert!!!!
Skrevet

Jeg hadde blitt sinnsykt irritert! Si ifra igjen, og forklar hvorfor siden de visst ikke forstår. Det er klart de må ta hensyn. Som når man har baby synes jeg det er fint om folk ringer før de dukker opp, og de kan gjerne vite at man hviler om formiddagen om babyen sover da og man har sovet lite.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Slå av mobilen og koble ut ringeklokka når du sover. Selvsagt skal vennene dine respektere din døgnrytme. Hvis de ikke forstår det, så forklar dem at du faktisk også vil ha en god "natts" søvn uten å bli forstyrret, men at du gjerne er sosial på kveldstid.

Skrevet

Enig med deg. Jeg jobber endel natt selv, og jeg skrur selvfølgelig mobilen på lydløs eller helt av mens jeg skal sove.

Jeg har sagt tydelig fra til de det gjelder, at de ikke skal forsøke å kontakte meg (gjentatte ganger også faktisk!) når jeg sover. Hvis jeg sover fra 09.00 til 17.00 så er det ikke noe spesielt sært med det, det er da 8 timers søvn, noe mange andre sover på natta.

Når jeg får masse masete meldinger av folk som vet jeg har vært på nattevakt, som spør hvorfor jeg ikke svarer, svarer jeg de ikke i det hele tatt. Just to prove my point.

Skrevet

Hvis dette er noe som gjentar seg fra de samme personene, og de ikke tar hintet selv om du sier tydelig fra igjen og igjen, ville jeg vurtert å ta igjen med samme mynt. Ringt og sendt meldinger til dem midt på natta.

Det var en god idé, det skal jeg søren meg gjøre en natt jeg er på jobb - vekke en eller annen dust som ikke tar et hint.

punky brewster
Skrevet

slå av telefonen og kople ut mobilsvartjenesten om du har det, så slipper du å se alle anropene som har vært mens du sover, meldingene trenger du jo ikke svare på

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...