Gå til innhold

Min gravide venninne vil ta abort....Jeg strever!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne på 30 år, er blitt gravid - tross pillen. Hun ønsker nå å ta abort. Hun er gift og har to barn fra før. Hun har alltid ønsket seg fire, så jeg forstår ikke helt hvorfor hun vil ta abort.

Hun sier det "ikke passer".

Syns det er så fryktelig vanskelig å snakke med henne om dette, da hun faktisk er gift og har det bra med mannen. Selv ser jeg ikke helt poenget...dessuten mener jeg at det er et liv hun tar knekken på.

Er det virkelig så "enkelt og greit" for folk å ta abort, bare fordi det ikke passer akkurat nå?

Synd , mener

Skrevet

Det er ikke opp til deg å forstå din venninnes valg. Dersom du er en god venn, bør du støtte henne i hennes avgjørelse og respektere den, ikke moralisere.

Skrevet

Du trenger ikke skjønne det heller, det holder at venninnen din selv skjønner hva hun gjør og hvorfor. Som venninne burde du akseptere og godta hennes valg.

Hvis hun sier det ikke passer å få barn nå, så gjør det vel ikke det. Var sikkert derfor hun gikk å pillen også.

Skrevet

Du har _ingenting_ med hvorfor din venninne tar abort, og om du er en skikkelig venn så støtter du henne i hennes valg.

Du har ingen rett til å stille noen spørsmål om hvorfor, du skal bare holde kjeft og støtte henne.

Skrevet

Ja, det er synd. Når hun i utgangspunktet ønsket seg fire barn, blir gravid tross pillen, så burde det kanskje tenkes at det var en grunn til at hun ble gravid. Uansett, det er et liv hun fjerner. Jeg hadde sagt til henne at jeg ikke støttet hennes beslutning fordi jeg synes det er forkastelig, men jeg vet ikke hva du kommer til å gjøre.

Skrevet

Du har _ingenting_ med hvorfor din venninne tar abort, og om du er en skikkelig venn så støtter du henne i hennes valg.

Du har ingen rett til å stille noen spørsmål om hvorfor, du skal bare holde kjeft og støtte henne.

Hvis hun spør, svarer man ærlig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis hun har bedt om din mening, synes jeg du kan være helt ærlig.

Har hun ikke bedt om din mening, så hold klokelig munn...

Personlig synes jeg det er ubegripelig, at noen kan fjerne et barn, fordi det ikke passer der og da!

Skrevet

Kan du ikke si at du ikke har lyst til å snakke om det? Si at du repekterer hennes valg men at du ikke ønsker å diskutere det

Skrevet

Det er greit å reagere, man må jo få lov til å føle det man føler. Du får selv finne ut om du har lyst til å støtte henne samme hva, eller fortelle henne at du ikke synes det er et ålreit valg. Syens de som ber deg respektere henne og støtte henne uansett er litt naive her. Man skal få lov til å ha meninger og følelser. Poenget er hvordan du vil de skal påvirke vennskapet deres, og om du tror at du sier din mening vil ha en effekt på hvordan dere har det sammen. Det er hennes valg, og du har lov til å være uenig, du har like mye rett til å være deg selv som hun har, og du har lov til å være en venn.

Skrevet

Det er greit å reagere, man må jo få lov til å føle det man føler. Du får selv finne ut om du har lyst til å støtte henne samme hva, eller fortelle henne at du ikke synes det er et ålreit valg. Syens de som ber deg respektere henne og støtte henne uansett er litt naive her. Man skal få lov til å ha meninger og følelser. Poenget er hvordan du vil de skal påvirke vennskapet deres, og om du tror at du sier din mening vil ha en effekt på hvordan dere har det sammen. Det er hennes valg, og du har lov til å være uenig, du har like mye rett til å være deg selv som hun har, og du har lov til å være en venn.

Enig!

4barns mor-77
Skrevet

Fortell henne hva du synes du, men støtt henne allikevel uansett hva hun gjør...

Skjønner at du synes det er vanskelig, og jeg er i grunn helt enig med deg. Men det er nå en gang hennes kropp og derfor også hennes valg. Og om hun så tar abort, så blir hun ikke noe dårligere menneske av den grunn.

Skrevet

Hvis hun har bedt om din mening, synes jeg du kan være helt ærlig.

Har hun ikke bedt om din mening, så hold klokelig munn...

Personlig synes jeg det er ubegripelig, at noen kan fjerne et barn, fordi det ikke passer der og da!

Enig, så veldig enig.

tzatziki1365380058
Skrevet

Er det det ekte venner gjør, altså? Støtter uansett om man synes det er helt på viddene, det vennene foretar seg?

Jeg er helt uenig med deg! Mine ekte, og nærmeste venner er de som tør å si det de mener til meg, og som jeg får lov til å si det jeg mener til, uten at forholdet trues.

Folk som snakker meg etter munnen, blir aldri mine nærmeste, i alle fall.

Dessuten - man må tåle at noen har sterke, og annereldes meninger om så alvorlige ting som dette. Man kan verken regne med eller forvente at man får støtte på slike valg. Det man derimot kan forvente, er at man ikke blir "forkastet" som menneske selv om valget man gjør blir oppfattet som "forkastelig" eller galt.

Så jeg er enig med deg i at denne venninnen skal støttes, uansett valg - men ikke i at man skal late som om man støtter valget. Det går an å si: "Jeg er helt uenig i og skjønner ikke vurderingen bak denne aborten, men jeg er din venn og vil fortsette med det,uansett". Sånt bør ekte vennskap tåle.

Skrevet

Er det det ekte venner gjør, altså? Støtter uansett om man synes det er helt på viddene, det vennene foretar seg?

Jeg er helt uenig med deg! Mine ekte, og nærmeste venner er de som tør å si det de mener til meg, og som jeg får lov til å si det jeg mener til, uten at forholdet trues.

Dessuten - man må tåle at noen har sterke, og annereldes meninger om så alvorlige ting som dette. Man kan verken regne med eller forvente at man får støtte på slike valg. Det man derimot kan forvente, er at man ikke blir "forkastet" som menneske selv om valget man gjør blir oppfattet som "forkastelig" eller galt.

Så jeg er enig med deg i at denne venninnen skal støttes, uansett valg - men ikke i at man skal late som om man støtter valget. Det går an å si: "Jeg er helt uenig i og skjønner ikke vurderingen bak denne aborten, men jeg er din venn og vil fortsette med det,uansett". Sånt bør ekte vennskap tåle.

Jeg vil heller ikke ha nikkedukker til venner. Jeg liker ikke at folk snakker meg etter munnen i alt og ett. Det er nesten verre det.

Gjest girasol
Skrevet

Enig med deg!

Skrevet

Du har lov til å mene hva du vil, og jeg er sånn sett enig med deg på bakgrunn av hva du forteller. Dvs. jeg hadde neppe tatt abort i den situasjonen. Men jeg synes ikke du skal si noe til henne. Det kan ødelegge vennskapet deres. Du kan uansett ikke få henne til å skifte mening. Med mindre du da tror det kan være at mannen hennes presser henne til å ta abort.

Skrevet

Enig med deg.

Skrevet

Jeg var i hennes situasjon og gjorde det samme.Det passet ikke for oss heller.

Du kan mene hva du vil, men du behøver ikke å si noenting.

Dette er hennes og mannens valg.

Gjest rett til å bestemme selv
Skrevet

Men det er da dette som er selvbestemt abort, kvinnens valg og rett til å bestemme over egen kropp. Hva alle andre måtte mene er FULLSTENDIG uvesentlig!

Gjest rett til å bestemme selv
Skrevet

Selvbestemt abort. Hva du føler og syns er ikke viktig, med mindre hun trenger råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...