Gå til innhold

ferdig- produkter /matlaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår foreldregenerasjon og tidligere så ble det meste av maten laget uten ferdigprodukter.De må hatt god tid og tålmodighet siden alt ble laget fra "bunnen av". Og mye ble høstet inn fra egen hage/fjøs, og det ble saft, syltetøy og gudvett utav det.

Lager du noe mat/middag uten ferdigprodukter? Hva har du i hagen til matlaging? Eller hva skulle du ønske du hadde?

Jeg har sure kirsebær her, men plukker dem ikke...makan til slapphet.. Men hva kunne jeg gjort med dem?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

18

• annegunn

7

• Sofline

7

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg lager nok en del fra bunnen av. Men oftes bruker jeg noe halvfabrikata som saus osv.

Men i dag er det helt hjemmelaget pizza.

Dyrker litt druer, tomater, gulrot, jordbær + litt varierende fra år til år.

Pleier også å lage litt syltetøy hvert år.

Gjest Leseløve
Skrevet

Jeg har gressløk og andre urter i hagen. Lager brunsaus fra bunnen av noen ganger, men oftest posesaus. Ellers går det ikke mye i posemat.

Kirsebærene kan bli til syltetøy, vin, eller kanskje hermetiserte kirsebær, kirsebær i lake, kirsebærlikør.

*sikle*

Skrevet

Jeg lager nok en del fra bunnen av. Men oftes bruker jeg noe halvfabrikata som saus osv.

Men i dag er det helt hjemmelaget pizza.

Dyrker litt druer, tomater, gulrot, jordbær + litt varierende fra år til år.

Pleier også å lage litt syltetøy hvert år.

Jøss du er jo flink jo :)

Skrevet

Definer ferdigprodukter....

Vi bruker en del pastasaus, ferdige tacolefser/salsa, fond eller buljong istedet for å lage saus helt fra bunnen. Vi kjøper brød stort sett.

Men vi spiser ekstremt lite posesupper/sauser/gryteretter, og så og si aldri frossenmat eller frossenpizza.

Hage har vi ikke, men jeg skulle gjerne hatt et sted å dyrke urter.

Skrevet

Jeg har gressløk og andre urter i hagen. Lager brunsaus fra bunnen av noen ganger, men oftest posesaus. Ellers går det ikke mye i posemat.

Kirsebærene kan bli til syltetøy, vin, eller kanskje hermetiserte kirsebær, kirsebær i lake, kirsebærlikør.

*sikle*

likør ja, det hadde vært noe :) Kanskje jeg skal finne ut hvordan det gjøres innen nye bær skal plukkes. Nå fikke jeg noe å tenke på ja!

Gjest Leseløve
Skrevet

likør ja, det hadde vært noe :) Kanskje jeg skal finne ut hvordan det gjøres innen nye bær skal plukkes. Nå fikke jeg noe å tenke på ja!

http://home.no.net/bentin/hjemmelaget.htm

langt nede på siden finner du oppskrift på hj.laget kirsebærlikør

:)

Skrevet

Definer ferdigprodukter....

Vi bruker en del pastasaus, ferdige tacolefser/salsa, fond eller buljong istedet for å lage saus helt fra bunnen. Vi kjøper brød stort sett.

Men vi spiser ekstremt lite posesupper/sauser/gryteretter, og så og si aldri frossenmat eller frossenpizza.

Hage har vi ikke, men jeg skulle gjerne hatt et sted å dyrke urter.

Du kan ha ei kasse i hjørnet på verandaen! :)

Skrevet

Nei, jeg bruker faktisk å lage ting fra bunnen av men så blir jeg lei og da blir det ferdigmat.

Men bernanaise, hollandaise og brun peppersaus kan jeg ikke lage. Da blir det pose.

Ellers så hadde jeg hele verandaen full av urter i sommer.

Skrevet

Nei, jeg bruker faktisk å lage ting fra bunnen av men så blir jeg lei og da blir det ferdigmat.

Men bernanaise, hollandaise og brun peppersaus kan jeg ikke lage. Da blir det pose.

Ellers så hadde jeg hele verandaen full av urter i sommer.

Jeg beundrer dere som lager mat helt fra bunnen. Jeg liker enkle løsninger, som i kveld, knorr lasagne. Må bare steke kjøttdeig og blande krydderet til sausen og så inn i ovnen med det. Men vi liker det jo også da :)

Høres koselig ut med krydderhage på verandaen!

Skrevet

Du kan ha ei kasse i hjørnet på verandaen! :)

Har du sett fargen på fingrene mine?

Skrevet

altså ferdigprodukter.... jeg lager ikke pasta, ost, rømme og fløte og sånn sjøl. Men lager mye mat fra scratch om du ser bort fra sånne ting..

Men bruker en del posemat, og ferdige sauser på glass óg. Og ferdig pizza, og diverse. Spørs hva jeg har tid til, og gidder. Og dessuten er det mye posemat og sånn som er fantastisk godt også! :D Bedre enn jeg kunne fått det til fra scratch..

Skrevet

Jeg beundrer dere som lager mat helt fra bunnen. Jeg liker enkle løsninger, som i kveld, knorr lasagne. Må bare steke kjøttdeig og blande krydderet til sausen og så inn i ovnen med det. Men vi liker det jo også da :)

Høres koselig ut med krydderhage på verandaen!

Hehe, i dag skal jeg ha kjøttkaker fra Gilde, knorr kjøttkakesaus, poteter og surkål.

Det er utrolig kjedelig å lage mat til en unge og til meg hele tida. Har egentlig mest lyst til å sove enn og lage mat.

Skrevet

altså ferdigprodukter.... jeg lager ikke pasta, ost, rømme og fløte og sånn sjøl. Men lager mye mat fra scratch om du ser bort fra sånne ting..

Men bruker en del posemat, og ferdige sauser på glass óg. Og ferdig pizza, og diverse. Spørs hva jeg har tid til, og gidder. Og dessuten er det mye posemat og sånn som er fantastisk godt også! :D Bedre enn jeg kunne fått det til fra scratch..

Enig, du høres ut som meg. Men i gamle dager lagde de tilogmed ost og pasta mm også. Helt utrolig. Vel, vi må tilpasse oss det hektiske livet i år 2007.

Skrevet

Jeg bruker en del pastasaus på glass, men jeg lager både lasagne og fiskegrateng fra scratch. :) Men jeg kan ikke lage brun saus, og vi tyr til papp-pizza når jeg har skikkelig dårlig tid.

Skrevet

Har du sett fargen på fingrene mine?

Hah! Når jeg klarer, klarer du. :)

Skrevet

Hehe, i dag skal jeg ha kjøttkaker fra Gilde, knorr kjøttkakesaus, poteter og surkål.

Det er utrolig kjedelig å lage mat til en unge og til meg hele tida. Har egentlig mest lyst til å sove enn og lage mat.

Samme her! Sove litt, og _kanskje_ lage mat etterpå... Nei, det går ike, da blir det gretne barn og mann i kveld. Ta middagen som nattmat, sov først? :)

Skrevet

Hah! Når jeg klarer, klarer du. :)

Pøh :-|

Ja, jeg har prøvd.

Skrevet

Jeg bruker en del pastasaus på glass, men jeg lager både lasagne og fiskegrateng fra scratch. :) Men jeg kan ikke lage brun saus, og vi tyr til papp-pizza når jeg har skikkelig dårlig tid.

Lager du pasta platene også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...