Gå til innhold

ferdig- produkter /matlaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager du pasta platene også?

Nei, det skal jeg ikke skryte på meg. ;)

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

18

• annegunn

7

• Sofline

7

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det skal jeg ikke skryte på meg. ;)

Det er faktisk ikke veldig vanskelig :P

Skrevet

Jeg veit. Men pastamaskina er uttafor rekkevidde. ;)

Skrevet

Samme her! Sove litt, og _kanskje_ lage mat etterpå... Nei, det går ike, da blir det gretne barn og mann i kveld. Ta middagen som nattmat, sov først? :)

Jeg er akkurat ferdig nå. Tok ikke mange minuttene nei. Minstemann ville ikke ha, han er midt i lørdagsgodiset og spiser potetgull med rømmedressing så han får heller spise seinere når han har kommet over den rømmedressingen.

Skrevet

Jeg bruker veldig lite ferdigvarer. Bruker aldri posesupper eller pakkelasagne eller pizza. Jeg syns det meste av ferdigmaten inneholder for mye salt, og jeg er skeptisk til en del av tilsetningsstoffene. Men jeg lager ikke alt selv da, jeg har pastaplater og fullkornspaghetti i skapet, en boks pastasaus står det der også selv om jeg også liker å lage den fra grunnen av. Jeg baker brød, jeg får halsbrann av å spise kjøpebrød til mer enn ett måltid.

Det tar ikke så mye lengre tid å lage de fleste matrettene fra grunnen av, det blir mye bedre og mye sunnere.

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig nå. Tok ikke mange minuttene nei. Minstemann ville ikke ha, han er midt i lørdagsgodiset og spiser potetgull med rømmedressing så han får heller spise seinere når han har kommet over den rømmedressingen.

hehe, nå er lasagnen i ovnene også :) Nei det er jo fort gjort.

Skrevet

Jeg bruker veldig lite ferdigvarer. Bruker aldri posesupper eller pakkelasagne eller pizza. Jeg syns det meste av ferdigmaten inneholder for mye salt, og jeg er skeptisk til en del av tilsetningsstoffene. Men jeg lager ikke alt selv da, jeg har pastaplater og fullkornspaghetti i skapet, en boks pastasaus står det der også selv om jeg også liker å lage den fra grunnen av. Jeg baker brød, jeg får halsbrann av å spise kjøpebrød til mer enn ett måltid.

Det tar ikke så mye lengre tid å lage de fleste matrettene fra grunnen av, det blir mye bedre og mye sunnere.

Jeg tviler ikke et sekund på at det smaker bedre med hjemmelaget. Mange av sausene blir så kafeaktig i smaken. Men ungene vil faktisk heller ha hvit saus fra pose enn at jeg lager...sier det litt om meg kanskje? Huffda ;) (men jeg likte best min saus!!)

Skrevet

Jeg tviler ikke et sekund på at det smaker bedre med hjemmelaget. Mange av sausene blir så kafeaktig i smaken. Men ungene vil faktisk heller ha hvit saus fra pose enn at jeg lager...sier det litt om meg kanskje? Huffda ;) (men jeg likte best min saus!!)

Jeg er sikker på at din saus er veldig god. Men ofte handler det om at unger vil ha det de er vant med. Jeg tror ikke jeg har smakt hvit saus fra pose så jeg vet ikke om den er annerledes.

Skrevet

Bortsett fra hvis du skal lage til meg... :-p

*stalker*

Skrevet

Jeg er sikker på at din saus er veldig god. Men ofte handler det om at unger vil ha det de er vant med. Jeg tror ikke jeg har smakt hvit saus fra pose så jeg vet ikke om den er annerledes.

Hvit saus fra pose er helt greit. Jeg driver og lærer minstemann på 10 å lage mat og da bruker vi poser. Det blir for komplisert i begynnelsen og lage sausene sjøl.

Skrevet

Hvit saus fra pose er helt greit. Jeg driver og lærer minstemann på 10 å lage mat og da bruker vi poser. Det blir for komplisert i begynnelsen og lage sausene sjøl.

Jeg syns det er veldig enkelt å lage hvit saus med mel og melk. Like kjapt går det også. Jeg tar bare melet i en kald kasserolle, visper inn kald melk og så setter jeg det på plata og rører/visper til det koker. Tilsetter krydder og eventuelt buljong. På slutten rører jeg inn en smørklatt for å få smørsnaken. Like raskt og like enkelt som pose. :)

Skrevet

Jeg syns det er veldig enkelt å lage hvit saus med mel og melk. Like kjapt går det også. Jeg tar bare melet i en kald kasserolle, visper inn kald melk og så setter jeg det på plata og rører/visper til det koker. Tilsetter krydder og eventuelt buljong. På slutten rører jeg inn en smørklatt for å få smørsnaken. Like raskt og like enkelt som pose. :)

Ja, sånn saus lager jeg hvis jeg skal lage store porsjoner for da slipper man å brenne sausen. Kanskje jeg skal vise ham det neste gang.

Skrevet

Eneste pose-produktet vi bruker er bearnaise saus... Har tenkt å prøve å lage det selv snart. Forresten så får ungene lov til å lage posetomatsuppe en SJELDEN gang, men det synes jeg er fælt.

Ellers har det hendt at ungene har tigget seg til ferdig risgrøt (er vel Fjordland) når jeg ikke har vært hjemme for å lage ordentlig til dem, vanligvis har vi den med lang koketid.

Ungene liker ikke ferdigpizza, vi bruker heller ikke noe annen ferdigmat... Eller - spørs jo hvordan man definerer ferdigmat da. Kjøpte fiskekaker er kanskje det? Velger de minst dårlige merkene, og av og til lager jeg hjemmelagde fra bunnen også...

Har lite tilgang til frukt og bær fra hage nå, men har saftet og syltet diverse tidligere, håper jeg får sjansen igjen!

Skrevet

Bortsett fra hvis du skal lage til meg... :-p

*stalker*

Hrmmff...

Du skal ikke si sånt, da.

*tenke og vurdere, vurdere og tenke*

Skrevet

Hrmmff...

Du skal ikke si sånt, da.

*tenke og vurdere, vurdere og tenke*

Nei, det er ikke verdt å vurdere en gang, hehe.

Skrevet

"Lager du noe mat/middag uten ferdigprodukter?"

Ja. Her i huset lages det meste uten ferdigprodukter. Jeg kommer fra et hjem hvor det gikk mye i ferdigprodukter, og det var en helt ny verden som åpnet seg for meg da jeg fikk en kjæreste som var vant til noe annet og jeg virkelig lærte meg å lage middag. Ferdigmat er det sjelden jeg synes smaker godt lenger.

OK, jeg sylter ikke agurkene selv og lager hjemmelaget ketchup. En veldig sjelden gang bruker jeg posesaus og ferdigkjøpte fiskekaker og fiskeboller.

"Hva har du i hagen til matlaging?"

Jeg bor i leilighet og har bare krydder i vinduekarmen. Jeg har prøvd å sette ut noe krydder i felleshagen og satt opp stener som tydelig avmerket et bed, men det fjernet vaktmesteren og kjørte gressklipperen over.

"Eller hva skulle du ønske du hadde?"

Grønnsakshage, krydderurter, diverse epletrær, jordbæråker, potetåker, rips, stikkelsbær, bringebør, bjørnebær og solbær. Pæretre, morell/kirsebærtre og plommetre. Drivhus. Rognebær. Har jeg glemt noe tro...?

Skrevet

"Lager du noe mat/middag uten ferdigprodukter?"

Ja. Her i huset lages det meste uten ferdigprodukter. Jeg kommer fra et hjem hvor det gikk mye i ferdigprodukter, og det var en helt ny verden som åpnet seg for meg da jeg fikk en kjæreste som var vant til noe annet og jeg virkelig lærte meg å lage middag. Ferdigmat er det sjelden jeg synes smaker godt lenger.

OK, jeg sylter ikke agurkene selv og lager hjemmelaget ketchup. En veldig sjelden gang bruker jeg posesaus og ferdigkjøpte fiskekaker og fiskeboller.

"Hva har du i hagen til matlaging?"

Jeg bor i leilighet og har bare krydder i vinduekarmen. Jeg har prøvd å sette ut noe krydder i felleshagen og satt opp stener som tydelig avmerket et bed, men det fjernet vaktmesteren og kjørte gressklipperen over.

"Eller hva skulle du ønske du hadde?"

Grønnsakshage, krydderurter, diverse epletrær, jordbæråker, potetåker, rips, stikkelsbær, bringebør, bjørnebær og solbær. Pæretre, morell/kirsebærtre og plommetre. Drivhus. Rognebær. Har jeg glemt noe tro...?

For ikke å beskrive familien min som en fullstendig ferdigmatfamilie, så kan jeg jo nevne at vi var flinke til å plukke ville bær og lage syltetøy av det. I tillegg til diverse bær og frukt i hagen.

Skrevet

Hvit saus var den første slags middagsmat jeg lærte å lage.

Skrevet

Mer svar fra meg:

Hvis pasta defineres som ferdigmat, så bruker jeg det. Jeg kunne faktisk tenkt meg å prøve og lage selv, men får man kjøpt fullkornsdurummel i vanlige butikker?

Skrevet

Nei, det er ikke verdt å vurdere en gang, hehe.

Nei...

Men kanskje en skikkelig fra-bunnen-av lasagne med kjøpeplater :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...