Gå til innhold

ferdig- produkter /matlaging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikker på at din saus er veldig god. Men ofte handler det om at unger vil ha det de er vant med. Jeg tror ikke jeg har smakt hvit saus fra pose så jeg vet ikke om den er annerledes.

Du har nok rett. De hadde fått posesaus noen ganger før jeg skulle vise mine sauskunnskaper :)

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

18

• annegunn

7

• Sofline

7

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eneste pose-produktet vi bruker er bearnaise saus... Har tenkt å prøve å lage det selv snart. Forresten så får ungene lov til å lage posetomatsuppe en SJELDEN gang, men det synes jeg er fælt.

Ellers har det hendt at ungene har tigget seg til ferdig risgrøt (er vel Fjordland) når jeg ikke har vært hjemme for å lage ordentlig til dem, vanligvis har vi den med lang koketid.

Ungene liker ikke ferdigpizza, vi bruker heller ikke noe annen ferdigmat... Eller - spørs jo hvordan man definerer ferdigmat da. Kjøpte fiskekaker er kanskje det? Velger de minst dårlige merkene, og av og til lager jeg hjemmelagde fra bunnen også...

Har lite tilgang til frukt og bær fra hage nå, men har saftet og syltet diverse tidligere, håper jeg får sjansen igjen!

Bearnaisesaus er ikke så lett å lage. Da skal mengdene være ganske nøyaktige for at den ikke skal skille seg... Men du klrer det sikkert, om du vil :)

Jeg vet ikke om jeg kunne klart meg uten butikkens sauser. Kanskje det er der problemet mitt ligger? Jeg har altfor lett tilgang på varene. Så da blir det gjort lite forsøk på egenhånd. jaja hm :)

Du høres flink ut. Håper ungene dine også lærer av deg da.

Skrevet

"Lager du noe mat/middag uten ferdigprodukter?"

Ja. Her i huset lages det meste uten ferdigprodukter. Jeg kommer fra et hjem hvor det gikk mye i ferdigprodukter, og det var en helt ny verden som åpnet seg for meg da jeg fikk en kjæreste som var vant til noe annet og jeg virkelig lærte meg å lage middag. Ferdigmat er det sjelden jeg synes smaker godt lenger.

OK, jeg sylter ikke agurkene selv og lager hjemmelaget ketchup. En veldig sjelden gang bruker jeg posesaus og ferdigkjøpte fiskekaker og fiskeboller.

"Hva har du i hagen til matlaging?"

Jeg bor i leilighet og har bare krydder i vinduekarmen. Jeg har prøvd å sette ut noe krydder i felleshagen og satt opp stener som tydelig avmerket et bed, men det fjernet vaktmesteren og kjørte gressklipperen over.

"Eller hva skulle du ønske du hadde?"

Grønnsakshage, krydderurter, diverse epletrær, jordbæråker, potetåker, rips, stikkelsbær, bringebør, bjørnebær og solbær. Pæretre, morell/kirsebærtre og plommetre. Drivhus. Rognebær. Har jeg glemt noe tro...?

Rognebær sier du, hva vil du lage av dem? Jeg har et par rognebærtre som min mann gjerne ville saget ned, men jeg synes de er så pene med mange bær. Så de står enda :)

Skrevet

For ikke å beskrive familien min som en fullstendig ferdigmatfamilie, så kan jeg jo nevne at vi var flinke til å plukke ville bær og lage syltetøy av det. I tillegg til diverse bær og frukt i hagen.

Fint å plukke viltvoksnde også ja. Min mor brukte mye fra hagen, vi hadde stor frukthage og hadde potetåker :) Jeg har hatt en liten flekk med jordbær her, men den forsvant pga større plen. Jeg har lyst til å lage en ny nå til våren. Deilig med jordbær!

Skrevet

Rognebær sier du, hva vil du lage av dem? Jeg har et par rognebærtre som min mann gjerne ville saget ned, men jeg synes de er så pene med mange bær. Så de står enda :)

Rognebærgelé og rognebærvin.

Skrevet

Nei...

Men kanskje en skikkelig fra-bunnen-av lasagne med kjøpeplater :)

Du har mail altså! :-)

Skrevet

Fint å plukke viltvoksnde også ja. Min mor brukte mye fra hagen, vi hadde stor frukthage og hadde potetåker :) Jeg har hatt en liten flekk med jordbær her, men den forsvant pga større plen. Jeg har lyst til å lage en ny nå til våren. Deilig med jordbær!

Vi plantet fem seks jordbærplanter. Det ble en diger åker av det. Da foreldrene min flyttet, savnet de jordbær i hagen. Et år hugget de ned en del trær, og så kom det opp en masse jordbærplanter der det før hadde vært skygge.

Skrevet

Vi plantet fem seks jordbærplanter. Det ble en diger åker av det. Da foreldrene min flyttet, savnet de jordbær i hagen. Et år hugget de ned en del trær, og så kom det opp en masse jordbærplanter der det før hadde vært skygge.

Jøss, du skal se det skjer her også. Trær ble kuttet i haugevis her i høst :)

Skrevet

Jøss, du skal se det skjer her også. Trær ble kuttet i haugevis her i høst :)

Det er lov å håpe. :-)

Skrevet

Vi har gjort ka gjerast skulle

ysta ost og kjinna smør

....;-)

Nei bare tulla! :-) Vi kjøper _selvsagt_ en masse ferdigprodukter som ost, smør, kaviar, makrell i tomat, pasta, tortilla, vin, fiskeboller, osv.

Men bruker veldig lite posesupper og frossenmat og slikt, men unntak finnes.

Skrevet

ysta ost og kjinna smør

....;-)

Nei bare tulla! :-) Vi kjøper _selvsagt_ en masse ferdigprodukter som ost, smør, kaviar, makrell i tomat, pasta, tortilla, vin, fiskeboller, osv.

_OSS_ har gjort... heter det selvsagt! ;-)

Skrevet

ysta ost og kjinna smør

....;-)

hehe, sitter du her å synger? :)

Frossenmat kjøper jeg lite av. Men ungene elsker selvfølgelig grandiosaen da.... jadda, noen produkter så... :)

Skrevet

Jeg lager det meste uten ferdigvarer og halvfabrikata. Jeg liker rett og slett ikke smaken på mesteparten av sånne ting.

Men jeg har dessverre ikke annet enn epler og urter som er selvdyrket.

Skrevet

Enig, du høres ut som meg. Men i gamle dager lagde de tilogmed ost og pasta mm også. Helt utrolig. Vel, vi må tilpasse oss det hektiske livet i år 2007.

Mannen min lager pastaen selv. Den blir utrolig mye bedre enn butikkversjonen.

Skrevet

Jøss du er jo flink jo :)

Glad i å lage mat, men ikke glad i husarbeide + å rydde opp etterpå.

Så vi har vel alle våre sterke og svake sider:-)

Skrevet

Mannen min lager pastaen selv. Den blir utrolig mye bedre enn butikkversjonen.

Ja det tror jeg på. Da får dere den fersk og alt. *flink mann du har*

Skrevet

Jeg lager det meste uten ferdigvarer og halvfabrikata. Jeg liker rett og slett ikke smaken på mesteparten av sånne ting.

Men jeg har dessverre ikke annet enn epler og urter som er selvdyrket.

Epler og urter ja, kan jo gjøre endel med det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...