Gå til innhold

Hvorfor er man allerede 4 uker på vei 2 uker etter befruktning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hva det kommer av at gravide kvinner får vite de er 4 uker på vei, eller 5 eller noe, når befruktningen skjedde to uker før??? Altså ved eggløsningen.

Dette har jeg aldri skjønt. Hvordan regner legene ut dette, da?

Skrevet

Et svangerskap regnes fra første dag i siste mens, noe som for de fleste er ca 2 uker før eggløsning. Derfor er man "gravid" 2 uker før man egentlig blir gravid.

Skrevet

Det er bare sånn det er... hehe

Man regner graviditeten fra første dag i siste mens, selv om man selvsagt ikke var gravid da, men først da befruktningen fant sted rundt eggløsningstidspunktet, normalt 2 uker senere. Så fosterets alder er 2 uker mindre enn mors graviditetsuker. Rart, men man venner seg til at det regnes sånn.

Skrevet

Jeg innbiller meg at det er fordi mange ikke vet hvilken dag de ble gravide.

Skrevet

Det er fordi forrige mens er noe de fleste har et tidspunkt for, i motsetning til det eventuelle samleiet som gav resultater eller eggløsningen.

Det har "alltid" vært sånn, kanskje man ikke visste så mye om eggløsningens tidspunkt og sånn i gamle dager? (Bare mine tanker en forkjøla lørdag ettermiddag)

Skrevet

Det er fordi forrige mens er noe de fleste har et tidspunkt for, i motsetning til det eventuelle samleiet som gav resultater eller eggløsningen.

Det har "alltid" vært sånn, kanskje man ikke visste så mye om eggløsningens tidspunkt og sånn i gamle dager? (Bare mine tanker en forkjøla lørdag ettermiddag)

Eventuelle samleiet? De fleste har vel samleie for å bli gravid, hihi :-) *pirk pirk*

Skrevet

Eventuelle samleiet? De fleste har vel samleie for å bli gravid, hihi :-) *pirk pirk*

Hm, ja... jeg hadde nå en logisk forklaring på hvorfor jeg skrev som jeg gjorde, men nå vet jeg sannelig ikke lenger.

Var det fordi jeg tenkte på assistert befruktning, tro?

Eller kanskje jeg mente å skrive "det aktuelle samleiet".

Skrevet

Forresten, til og med for oss som har barn som har blitt til med prøverør regnes svangerskapet fra 2 uker før det befruktede egget blir plassert i magen - til tross for at vi vet dato og klokkeslett for når det skjedde :-)

Skrevet

Sikkert fordi de færreste har styr på når eggløsningen var. Svangerskapet regnes fra forrige menstruasjons første dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...