Gå til innhold

ME

Gjest Mvh Hermine

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh Hermine
Skrevet

Noen som kan fortelle meg om symptomer o.l på utmattelsesykdommen ME?

Finnes behandling som hjelper?

Glad for svar.

Gjest freuds hysteriske
Skrevet

Noen mener at ME ikke er en somatisk sykdom. Ca halvparten av legene mener det er en psykiatrisk greie. Så lenge det er slik, kan det bli vanskelig å nå fram. Noe som kjemmetegner slike er en uvanlig høy kvinneandel. Nakkeslengskadde er også plaget av det.

Gjest meg 444
Skrevet

Jeg tror jeg har fått feil diagnose.

Jeg fikk diagnosen varig depressiv.

Jeg hadde en datter som sov 2 timer hver natt et helt år, jeg likedan.Jeg måtte gå oppe med henne.

Samt at min far drepte en politimann.

Dette slo meg helt ut.Jeg har et tilbakevendende behov for søvn.Hele døgnet.

Nå....16 år etterpå....må jeg bare legge meg og sove/hvile etter at jeg har vært oppe 3-4 timer.Klarer ikke gå oppe lengre.

Jeg kan sitte på bussen,og få et voldsomt behov for søvn.

Eller i et møte.Miste konsentrasjonen og få akutt behov for å sove.

Sånn har det vært alle årene etterpå.

Jeg er uføretrygdet.Men jeg har fått feil diagnose føler jeg.Alikevel orker jeg....kommer aldri til å orke å ta opp kampen om å få ny diagnose.

Så jeg bare lar det skure og gå.

Jeg er sliten, hele tiden.

Gjest Jente31
Skrevet

En venninne har ME. Hun var nesten ferdig med utdannelsen da hun ble syk. Hun var med på mye, bl.a fjellklatring. Hun er nå 100 % ufør, har hjemmehjelp og personlig assistent. Hun blir bl.a sliten av å skrive en tekst melding. Hun blir dårlig i flere dager hvis hun gjør noe. Er bedt i bryllup i sommer, men avstår for å ikke ødelegge resten av sommeren.

Ja, det er ille. Men jeg har forstått det slik, at graden av denne sykdommen varierer. Noen er dårligere enn andre.

Hun har fortalt at det er som å ha influensa hele tiden. Men det er vanskelig å forstå det, for det vises ikke utenpå. Hun ser helt frisk ut! Men når jeg har vært hos henne en halv time, kan jeg se på henne at hun tar seg til hodet, er sliten. Hennes største ønske er å bli frisk. men nå forsøker hun å lære seg å leve med den, bl.a ved hjelp av kurs i grensesetting/si nei.

Skrevet

Hvorfor er kvinneandelen så enormt høy for de med "vage sykdommer"?

Noen har nærr 99% kvinner.

Hvordan skulle jeg kunne vite det?

Skrevet

ME er en uviss greie, og jeg føler det er en litt inn-greie, en bås det er greit å sette "vet ikke folk" i.

All respekt for folk med ekte ME altså, men... det er noe oppskrytt påstår nå jeg da.

Gjest Mon Dieu
Skrevet

Hvordan skulle jeg kunne vite det?

Etter at jeg har vært syk og ligget på benken blir jeg sliten av ingenting. Og når man ligger hele tiden er det klart man ikke tåler noe som helst. Ofte ja mennesker som blir deprimerte og så klarer de ikke mer. Gradvis tilvenning til livet tenker jeg er best. Verst når barn og ungdom blir liggende hele tiden.

Gjest HappyGangsta
Skrevet

Etter at jeg har vært syk og ligget på benken blir jeg sliten av ingenting. Og når man ligger hele tiden er det klart man ikke tåler noe som helst. Ofte ja mennesker som blir deprimerte og så klarer de ikke mer. Gradvis tilvenning til livet tenker jeg er best. Verst når barn og ungdom blir liggende hele tiden.

ME er faktisk noe annet enn depresjon. Man blir ikke sliten fordi man ligger så mye - det at man ligger så mye er faktisk en konsekvens av at man nesten ikke tåler noe som helst, rent fysisk.

Det er en misforstått greie når noen tror man kan trene seg frisk. Det gjelder kanskje for mange andre sykdommer, men ikke ME. De blir faktisk verre av å trene.

I følge internasjonal forskning, og WHO, dreier dette seg om en nevrologisk sykdom. Dessverre er ikke norsk helsevesen så veldig oppdatert på den forskningen som foregår, vi henger etter her.

Gjest freuds hysteriske
Skrevet

ME er faktisk noe annet enn depresjon. Man blir ikke sliten fordi man ligger så mye - det at man ligger så mye er faktisk en konsekvens av at man nesten ikke tåler noe som helst, rent fysisk.

Det er en misforstått greie når noen tror man kan trene seg frisk. Det gjelder kanskje for mange andre sykdommer, men ikke ME. De blir faktisk verre av å trene.

I følge internasjonal forskning, og WHO, dreier dette seg om en nevrologisk sykdom. Dessverre er ikke norsk helsevesen så veldig oppdatert på den forskningen som foregår, vi henger etter her.

Hvem er "vi"?

Gjest HappyGangsta
Skrevet

Hvem er "vi"?

Når jeg skriver "vi", mener jeg vi i Norge.

Men media har i hvert fall vist interesse for temaet i det siste. Skal jo bli spennende å se når helsevesenet får nok kunnskap til å kunne hjelpe - eller i det minste legge til rette for de som er ME-syke.

Så langt vet man ikke noe mer enn at hvile sannsynligvis er det eneste som hjelper. Men ikke alle har så lett for å få hverdagen tilpasset til det.

Gjest alt bør sjekkes.
Skrevet

En venninne har ME. Hun var nesten ferdig med utdannelsen da hun ble syk. Hun var med på mye, bl.a fjellklatring. Hun er nå 100 % ufør, har hjemmehjelp og personlig assistent. Hun blir bl.a sliten av å skrive en tekst melding. Hun blir dårlig i flere dager hvis hun gjør noe. Er bedt i bryllup i sommer, men avstår for å ikke ødelegge resten av sommeren.

Ja, det er ille. Men jeg har forstått det slik, at graden av denne sykdommen varierer. Noen er dårligere enn andre.

Hun har fortalt at det er som å ha influensa hele tiden. Men det er vanskelig å forstå det, for det vises ikke utenpå. Hun ser helt frisk ut! Men når jeg har vært hos henne en halv time, kan jeg se på henne at hun tar seg til hodet, er sliten. Hennes største ønske er å bli frisk. men nå forsøker hun å lære seg å leve med den, bl.a ved hjelp av kurs i grensesetting/si nei.

Ikke for å så tvil om ME, for det har jeg all respekt for. Men jeg tror at noen ganger blir man feildiagnostisert.

Jeg snakket med en øre-nese-halsspesialist. Han fortalte at mange har symptomer som likner på ME. Det føles som de har influensa hele tiden. Men så kan det skyldes en oppsvulming inni nese/ørekanalene. Dette gjør at man ikke puster like godt, selv om man kanskje ikke merker det. Man blir veldig sliten, i tillegg til at søvnen blir forstyrret.

Cortisonbehandling kan hjelpe mot dette (nesespray).

Det kan selvsagt være helt andre ting, men jeg har etter dette lært hvor viktig det er at en med mye trøtthet lar ulike spesialister undersøke seg, også øre-nese-halsspesialist, og søvnlaboratorium (som kan finne andre ting).

Altfor mange allmennpraktiserende leger vet altfor lite. Og altfor mange spesilister vet alt for lite om fagområder som ikke der deres eget.

Gjest freuds hysteriske
Skrevet

Når jeg skriver "vi", mener jeg vi i Norge.

Men media har i hvert fall vist interesse for temaet i det siste. Skal jo bli spennende å se når helsevesenet får nok kunnskap til å kunne hjelpe - eller i det minste legge til rette for de som er ME-syke.

Så langt vet man ikke noe mer enn at hvile sannsynligvis er det eneste som hjelper. Men ikke alle har så lett for å få hverdagen tilpasset til det.

Media viste stor interesse for askeavkok også.

Gjest HappyGangsta
Skrevet

Ikke for å så tvil om ME, for det har jeg all respekt for. Men jeg tror at noen ganger blir man feildiagnostisert.

Jeg snakket med en øre-nese-halsspesialist. Han fortalte at mange har symptomer som likner på ME. Det føles som de har influensa hele tiden. Men så kan det skyldes en oppsvulming inni nese/ørekanalene. Dette gjør at man ikke puster like godt, selv om man kanskje ikke merker det. Man blir veldig sliten, i tillegg til at søvnen blir forstyrret.

Det kan selvsagt være helt andre ting, men jeg har etter dette lært hvor viktig det er at en med mye trøtthet lar ulike spesialister undersøke seg, også øre-nese-halsspesialist, og søvnlaboratorium (som kan finne andre ting).

Altfor mange allmennpraktiserende leger vet altfor lite. Og altfor mange spesilister vet alt for lite om fagområder som ikke der deres eget.

De som får diagnose ME har vært til lange utredninger - så vidt meg bekjent. Har aldri hørt snakk om at allmennleger deler ut den diagnosen der.

Det gjelder vel de aller fleste sykdommer, dette at symptomene kan likne på noe annet. Det kan ofte være vanskelig å stille riktig diagnose på en pasient.

Gjest HappyGangsta
Skrevet

Media viste stor interesse for askeavkok også.

At de skriver om kjerringråd, får vel så være - det skulle vel liksom hjelpe mot alt mulig, skulle det ikke? Akkurat som te-tre-oljen osv. osv.

Her snakker vi faktisk om en mengde mennesker som er syke. Det finnes eksperter som kan masse om symptomene, så jeg tror ikke vi trenger å tvile på at selve sykdommen finnes.

I andre land er det større kjennskap til dette. Men her i Norge er denne sykdommen nokså ny for folk flest. Det tar tid før det blir allment kjent.

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg skal lufte det for henne. Hun er glad for alle tips. jeg mener hun har sagt at hun er grundig utredet og vært hos mange spesialister. Hun har prøvd det meste tror jeg.. Har også stått fram i et ukeblad, og fikk etter det en del tips også.

Gjest freuds hysteriske
Skrevet

At de skriver om kjerringråd, får vel så være - det skulle vel liksom hjelpe mot alt mulig, skulle det ikke? Akkurat som te-tre-oljen osv. osv.

Her snakker vi faktisk om en mengde mennesker som er syke. Det finnes eksperter som kan masse om symptomene, så jeg tror ikke vi trenger å tvile på at selve sykdommen finnes.

I andre land er det større kjennskap til dette. Men her i Norge er denne sykdommen nokså ny for folk flest. Det tar tid før det blir allment kjent.

Kan du forklare den høye kvinnandelen?

Gjest Mvh Hermine
Skrevet

Jeg tror jeg har fått feil diagnose.

Jeg fikk diagnosen varig depressiv.

Jeg hadde en datter som sov 2 timer hver natt et helt år, jeg likedan.Jeg måtte gå oppe med henne.

Samt at min far drepte en politimann.

Dette slo meg helt ut.Jeg har et tilbakevendende behov for søvn.Hele døgnet.

Nå....16 år etterpå....må jeg bare legge meg og sove/hvile etter at jeg har vært oppe 3-4 timer.Klarer ikke gå oppe lengre.

Jeg kan sitte på bussen,og få et voldsomt behov for søvn.

Eller i et møte.Miste konsentrasjonen og få akutt behov for å sove.

Sånn har det vært alle årene etterpå.

Jeg er uføretrygdet.Men jeg har fått feil diagnose føler jeg.Alikevel orker jeg....kommer aldri til å orke å ta opp kampen om å få ny diagnose.

Så jeg bare lar det skure og gå.

Jeg er sliten, hele tiden.

Akkurat som å lese om meg selv,samme alder også:).

Lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...