Gå til innhold

Den ultimate søndagsmiddagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja..hva er det? Husker fra jeg var liten at vi alltid hadde stek eller lignende på søndager. Selv bruker jeg å lage middag - altså med poteter - på søndager, men synes det blir litt vanskelig å finne på ting. Er veldig glad i kjøtt og sauser, gryter som har putra lenge osv. Skal faktisk ha kokt laks idag og det er jo godt, men om noen har en kjempegod middag de gjerne vil dele, så blir jeg glad for forslag.

Skrevet

Stek eller helstekt kylling er den ultimative søndagsmiddagen.

Skrevet

helstekt indrefilèt med hjemmelagde fløtegratinerte poteter

hidi, the scorpion
Skrevet

Fra min barndomsdager, husker jeg lukten av kjøttsuppe med poteter og løksaus, eller hjemmelaget ertesuppe med salt kjøtt og poteter.

Hva med hjemmelaget store komper med salt kjøtt inni, nydelig...

Elgstek med hjemmelaget brun saus, poteter og grønnsaker (alltid friske, kokte grønnsaker, aldri frosne).

Mye deilig hjemmelaget søndagsmiddager!

Skrevet

Potetmiddag har vi stort sett hver dag, men søndagene er litt mer stek med ekstra god saus dag.

Ribbe med fullt tilbehør. Pinnekjøtt med tilbehør. Svinestek. Koteletter på grønnsaksseng. Finnebiff. Helstek som får godgjøre seg i ovnen. Hjemmelagde vårruller. Og dertil hjemmelaget kinamat.

Skrevet

Stek eller helstekt kylling er den ultimative søndagsmiddagen.

Frikassè.

Hønsefrikasse, lammefrikasse. Det var søndagsmiddager hjemme. Hvis det ikke var bankebiff med kokte purrer til, eller svinestek med surkål.

Det var søndagsmiddager da jeg var lita.

Gjest Filifjompen
Skrevet

Min ultimate søndagsmiddag blir inntatt på restaurant. Eller så blir jeg invitert til noen som liker å lage 'gammeldags' mat. Selv hater jeg å lage mat nemlig. Dessverre!

Skrevet

Frikassè.

Hønsefrikasse, lammefrikasse. Det var søndagsmiddager hjemme. Hvis det ikke var bankebiff med kokte purrer til, eller svinestek med surkål.

Det var søndagsmiddager da jeg var lita.

Uhmmmm så mange gode forslag! Tusen takk folkens - flere som har noe på lur? Gjerne en god gryte...:-)

Skrevet

Uhmmmm så mange gode forslag! Tusen takk folkens - flere som har noe på lur? Gjerne en god gryte...:-)

God gryte:

Indrefilet av svin, 100-150 g per person

1-2 løk

Hvitløk

En boks hakkede tomater

Fersk champignon

Gulrot i tynne skiver

Evt. litt tomatpure

Karry

Evt. litt paprikapulver

Evt. bullionterning

Rømme, evt. med litt hvetemel til å jevne med

Evt. litt melk eller fløte

Et par skiver brunost

Alt det faste stekes i litt olje eller smør. Ha i tomater og krydder og la koke i ca. et kvarter. Gulrøttene kan evt. has i mot slutten av koketiden. Smak til med resten.

Server med ris og evt. salat.

Gjest 5-timers-gryta
Skrevet

Hei

Dette er ikke noen luksusmiddag, men en perfekt søndagsmiddag. Det er billig eller dyrt, og det gjør seg selv mens dere er ute og går søndagstur.

5-timers gryta:

Finn frem en leirgryte (Rømertopf) eller bare ei helt vanlig gryte som tåler å stå inne i stekovnen på drøyt 100 grader en stund.

Hvis du har leirgryte så husk å legge den i vann en stund.

Så legger du oppi store og ujevne biter av hva du vil: poteter, gulrøtter, løkbåter, kålrotbiter, sopp, hvitløk? og kjøtt. Kjøttet kan være billig og seigt, det blir godt. Salt lammekjøtt eller oksebibringe, eller salte bein til 10 kr kg.

Når det er så mye som du vil ha oppi gryta så heller du oppi en kopp med vann og litt pepper.

På med lokk og inn i stekeovnen på drøyt 100 grader.

Kle på seg og ta en tur. Maten er klar om 5 timer. Og det er godt!

Skrevet

- Er sosekjøtt, eller kjøtt i mørke som vi kaller det. (Eller som min kjære mor kalte det kødd i mørke:-)

Oksekjøtt - høyrygg, m/bein. Bibringe kan også brukes.

(Eller bankekjøtt, men høyrygg m/bein gir nydelig kraft)

Skjær kjøttet i passe store biter (ca 6 x 6 cm eller noe sånt.)

Salte og pepre kjøttet.

Stekes i varm panne i margarin, til kjøttet får god stekeskorpe.

Legg over i gryte, kok ut panna med vann mellom hver steking, hell vannet/kraften fra panna over kjøttet i gryta.

Skjær opp løk å ha over kjøttet, Bruker 4 - 5 løk til ca 2,5 kg kjøtt.

Tilsett vann til kjøttet/løken er tildekket.

Tilsett 2 - 3 ss kalvefond, eller en til to buljongterninger, alt etter hvor stor posjon som lages.

Kokes/småkokes/putre - (ikke fosskoke) i minimum 2 timer, eller til kjøttet nesten faller fra hverandre,

Strø over 2 - 3 ss hvetemel, etter ca 1 1/2 times koking. Ikke rør i retten før melet har løst seg, da blir det ikke klumper,

Smakes til med evnt mer salt og pepper.

Dette er en middagsrett jeg husker fra min barndom, og vi bruker den ofte hjemme hos oss. Er vel en av yndlingsrettene til hele familien.

Vi er vant til å bruke kokte poteter og makaroni til, + tyttebæær.

Kålstuing er også nydelig til.

Sausen blir bare digg:-)

Skrevet

- Er sosekjøtt, eller kjøtt i mørke som vi kaller det. (Eller som min kjære mor kalte det kødd i mørke:-)

Oksekjøtt - høyrygg, m/bein. Bibringe kan også brukes.

(Eller bankekjøtt, men høyrygg m/bein gir nydelig kraft)

Skjær kjøttet i passe store biter (ca 6 x 6 cm eller noe sånt.)

Salte og pepre kjøttet.

Stekes i varm panne i margarin, til kjøttet får god stekeskorpe.

Legg over i gryte, kok ut panna med vann mellom hver steking, hell vannet/kraften fra panna over kjøttet i gryta.

Skjær opp løk å ha over kjøttet, Bruker 4 - 5 løk til ca 2,5 kg kjøtt.

Tilsett vann til kjøttet/løken er tildekket.

Tilsett 2 - 3 ss kalvefond, eller en til to buljongterninger, alt etter hvor stor posjon som lages.

Kokes/småkokes/putre - (ikke fosskoke) i minimum 2 timer, eller til kjøttet nesten faller fra hverandre,

Strø over 2 - 3 ss hvetemel, etter ca 1 1/2 times koking. Ikke rør i retten før melet har løst seg, da blir det ikke klumper,

Smakes til med evnt mer salt og pepper.

Dette er en middagsrett jeg husker fra min barndom, og vi bruker den ofte hjemme hos oss. Er vel en av yndlingsrettene til hele familien.

Vi er vant til å bruke kokte poteter og makaroni til, + tyttebæær.

Kålstuing er også nydelig til.

Sausen blir bare digg:-)

Nammmm det hørtes godt ut. Har lest om den retten mange ganger, men har aldri laget den. Tror jeg skal prøve den en dag.

Takk for alle svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...