Gå til innhold

God oppskrift på kyllingfilèt anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gjerne hatt en god oppskrift på middag med kyllingfilèt. Finner masse når jeg kikker rundt, men vil gjerne prøve noe som dere anbefaler:)

Skrevet

Vår superkyllingmiddag:

Skjær opp filet i biter. Stek. Krydre med MYE krydder. Vi bruker det som heter "blandingskrydder" og litt aromat-krydder. Så heller du en putt fløte over, og lar det surre litt til fløten har blitt litt tykk.

Serveres med ris til. Og sikkert også salat for de som spiser det. ;)

Kyllingkjøttdeig kan også tilberedes på denne måten.

Gjest Elextra
Skrevet

Dette er ingen full oppskrift, men jeg synes det er veldig godt å marinere kyllingfiletene en times tid, før de rulles inn i bacon (fest med tannpirkere) og settes i ovnen (alternativt på grillen, om sommeren). Blir utrolig saftig og godt.

Skrevet

Dette er veldig godt:

Kutt kyllingfilet i biter, krydre med godt krydder (jeg bruker salt, pepper og thailansk wokkrydder) og stek det sammen med paprika (gjerne flere farger), sjampingjong og litt hvitløk. Hell over en boks hakkede tomater, matfløte og litt buljongvann. Ris til. Knallgodt!

Skrevet

Stek champignon, løk og kyllingfilét i biter, i hver sin turn. Krydre godt med salt og pepper underveis. Ha alt over i samme panne til slutt, ha over matfløte og litt vann. La dette stå og putre noen minutter.

Server med ris (og salat, hvis du vil). Kjempegodt!

Skrevet

Vår superkyllingmiddag:

Skjær opp filet i biter. Stek. Krydre med MYE krydder. Vi bruker det som heter "blandingskrydder" og litt aromat-krydder. Så heller du en putt fløte over, og lar det surre litt til fløten har blitt litt tykk.

Serveres med ris til. Og sikkert også salat for de som spiser det. ;)

Kyllingkjøttdeig kan også tilberedes på denne måten.

Skjær opp kyllingfileten i fingertykke strimler. Stek sammen med hakket løk. Hell over ca halvannen dl hønsebuljong og la det koke noen minutter. Hell over en boks creme fraise som du har blandet et par ts hvetemel i og krydre med karri til alt har fått en fin farge. Det går med en del karri. Serveres med nystekte hvitløksbaguetter og salat.

Skrevet

Jeg var en gang i tida en "buddy" for en amerikansk student i Trondheim.Hu var fra Lousiana og elsket å krydre alt mulig. Vi kjøpte inn ris, kyllingfilet, bretagnesaus og div grønnsaker til middag. Jeg begynte å mekke. Hu tok over gryta rimelig raskt. Først hadde hun på MASSE smør (hun ville helst bruke lett-smør, men det hadde vi ikke da), krydret filetene intenst med salt og pepper. Stekte. Så, når smøret var "borte", tok hun en runde med alt igjen. Dette gjorde hun flere ganger. REsultatet var en herlig saftig og deilig godt krydra filet. Jeg underdriver ikke når jeg sier at du må virkelig TA I med salt og pepper. Cajun cooking

Skrevet

Skjær fileten i biter, stek på panne, ha på kebabkrydder (egen pose fra en av disse krydderfabrikantene). Server i varme pitabrød med issalat, ananas og hvitløksdressing. Og alt annet du måtte ha lyst å putte i :D

Gjest Elextra
Skrevet

Ser mange foreslår å skjære fileten i biter før den stekes. Etter min mening bør kyllingfileten stekes hel for å smake godt - små stekte biter blir fort veldig tørre. Mishandling av dyre råvarer! Om du absolutt ønsker en rett med stekte biter bør du i hvertfall marinere bitene før steking - og steke dem ved høy temperatur.

Skrevet

Krydre filetene med kyllingkrydder, og stek de i ildfast form.

Serveres sammen med salt/pepper chips og drue/purre-salat.

Drue/purre-salat:

1 purre

1 boks stenfrie druer (deles i to)

1 boks rømme

1 pose majones

Litt salt og pepper

Kjempegodt!

Skrevet

Drue/purre-salat:

1 purre

1 boks rømme

1 pose majones

Litt salt og pepper

Kjempegodt!

...og kokt ris, selvfølgelig!

candyqueen_83
Skrevet

Drue/purre-salat:

1 purre

1 boks rømme

1 pose majones

Litt salt og pepper

Kjempegodt!

Ser flere her inne skriver kyllingkrydder, men hva er det? Finner aldri noe i butikkene som heter det.

Skrevet

Ser flere her inne skriver kyllingkrydder, men hva er det? Finner aldri noe i butikkene som heter det.

Det står sammen med alle de andre krydderne, og heter bare kyllingkrydder. Sånn Hindu-glassboks med grønn kork.

Skrevet

Ovnsstekt kyllingfillet med en skive bacon eller spekeskinke rullet rundt er digg. Her er en oppskrift jeg fant på NRK:

Skjær et dypt snitt på langs av kyllingfiletene, og legg inn en skive blåmuggost. Surr sammen kylling og ost ved å vikle baconskiver rundt slik at det dekker hele kyllingstykket. Brun raskt i pannen på ganske sterk varme, og legg så i ildfast form. Stek på 180 - 200 grader i ca. 15 minutter. Ta det ut å la det hvile i ca. 5 minutter under folie.

Blåmuggost kan droppes, evt. erstattes med krydderost eller et godt kryddersmør.

Det går også fint an å droppe bruningen i stekepannen, og bare legge direkte i stekeovnen.

Serveres med valgfritt tilbehør :)

candyqueen_83
Skrevet

Det står sammen med alle de andre krydderne, og heter bare kyllingkrydder. Sånn Hindu-glassboks med grønn kork.

Hmm.. Må se i noen andre butikker jeg da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...