Gå til innhold

FU: Hvor miljøbevist er du?

Anbefalte innlegg

Gjest Naturist
Skrevet

Sorterer du søppel? Brenner du kartonger? Sparer du srøm? etc Jfr. "klimakisen" og alt oppstyret rundt det; Endrer du handlingsønster og / eller tanker om miljøet? Bidrar du? Eller tror du det er tull som enkeltmennesket ikke har påvirkning på?

Skrevet

Jeg gjør mitt, det kan i hvert fall ikke skade.

Jeg sparer på størm og varme, og leverer batterier, glass og papir til gjenvinning. Jeg bor i Danmark og her gjenvinnes det ikke kartonger.

Vi har ikke bil, og kjøper mest mulig økologisk og danske varer så det ikke går unødvendig energi på å frakte dem halve kloden rundt.

Skrevet

Jeg tror vi har menneskeskapte klimaproblemer. Jeg gjør så godt jeg kan for ikke å bidra til mer forsøpling og mer miljøproblemer. Har ikke bil, reiser kollektivt, sorterer søppel og kjøper varer med minst mulig emballasje. Men det er ikke pipe i huset og jeg er avhengig av strøm til oppvarming.

Skrevet

Ingen tvil om at klimaproblemene er menneskeskapt. Å tro noe annet må bare være en psykisk forsvarsmekanisme.

Jeg prøver å være miljøvennelig. Bruker mototvarmer og kupevifte til bilen. Da spares miljøet for mye forurensing.Jeg sorterer melkekartonger, sagt opp abbonnement på aviser, sagt fra til posten at jeg ikke vil ha reklame i posten, prøver å ta buss i stede for bil og går mindre tuerer så mye som mulig, samler kompost og har i egen tønne. Samler glass og bokser til glasscontainer. Handler mye brukt, bla på loppemarked. Henger opp tøy for å bruke tørketrommelen. Så alt i alt så er jeg blitt ganske flink tror jeg.

Skrevet

Ingen tvil om at klimaproblemene er menneskeskapt. Å tro noe annet må bare være en psykisk forsvarsmekanisme.

Jeg prøver å være miljøvennelig. Bruker mototvarmer og kupevifte til bilen. Da spares miljøet for mye forurensing.Jeg sorterer melkekartonger, sagt opp abbonnement på aviser, sagt fra til posten at jeg ikke vil ha reklame i posten, prøver å ta buss i stede for bil og går mindre tuerer så mye som mulig, samler kompost og har i egen tønne. Samler glass og bokser til glasscontainer. Handler mye brukt, bla på loppemarked. Henger opp tøy for å bruke tørketrommelen. Så alt i alt så er jeg blitt ganske flink tror jeg.

Henger opp tøy for å bruke tørketrommelen mindre skulle det selvsagt stå. Jeg vurderer også å melde meg inn i en miljøorganisasjon som ikke er noe politisk tilknyttet til noe.

Skrevet

Har bare en søppelkasse så sorterer ikke søppel, men leverer papir til papirinnsamling. Sparer ikke spesielt mye strøm. Kjøper det samme som før, og kjører bil daglig. Synes det er lite tilrettelagt for blant annet sortering av søppel - det burde være enklere å levere til feks gjenvinning.

Caloni Makaroni
Skrevet

Har bare en søppelkasse så sorterer ikke søppel, men leverer papir til papirinnsamling. Sparer ikke spesielt mye strøm. Kjøper det samme som før, og kjører bil daglig. Synes det er lite tilrettelagt for blant annet sortering av søppel - det burde være enklere å levere til feks gjenvinning.

Det er rart, det der...Der jeg bodde før på Østlandet var det bare en søppelkasse, samt at det var mulighet for å sette ut poser/kasser med papiravfall på veien en gang eller to i mnd, så kom det noen og hentet. Men i Trondheim er det tre søppelkasser til hver husstand. Jeg sorterer etter beste evne i dem. Men glass og metall er jeg sløvere med. Hadde vi hatt en slik søppelkasse også, da hadde jeg blitt flink ;)

Merkelig at ikke alle kommuner setter i gang ordning med kildesortering i hjemmene (altså papir+plast+restavfall). Jeg kildesorterte nesten ikke i det hele tatt på Østlandet!

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg forsøker å gjøre det jeg kan. Forøvrig bor vi i borettslag, og om vi ikke sorterer, så kan vi få høyere husleie.

Men jeg synes det er greit å sortere, slik vi har det her blir det mindre søppel å gå ut med og ikke så ofte;)

Skrevet

Jeg sorterer papir-, mat- og restboss i de tre søppeldunkene jeg har fått utdelt. Hiver glass i en glasscontainer. Samler lyspærer og batteri og annet spesialboss for å levere.

Skrevet

Kildesorterer matavfall, papir, plast og en dunk til annet avfall (restavfall). Kartonger går sammen med papir. Fyrer mye, prøver å spare mest mulig strøm.

Skrevet

Jeg tror nok at vi bidrar til ødeleggelsen dessverre. Jeg sorterer papir, mat, restavfall, plastikk og rød dunk til batterier, malingspann mm. Kan bli flinkere til å levere metall og glass.....

Jeg er avhengig av bil hver dag. Kjører ca 9mil daglig.

Fyrer med både strøm og vedfyring. Brenner ikke kartonger (selv om det hadde vært gøy å få han snille mannen på døra hehe).

Hva kan jeg gjøre annerledes?

Skrevet

Så lenge alle andre deltar også. Kildesortere papir er i hvert fall bare tull. Papiret blir brent. Det blir den andre søpla også. I samme ovn. Det er fordi papiret fra kildesorteringen er for dårlig og ujevn kvalitet til at det kan resirkuleres. Fullt av plastbiter, lim, stifter osv.

Skrevet

Jeg tror nok at vi bidrar til ødeleggelsen dessverre. Jeg sorterer papir, mat, restavfall, plastikk og rød dunk til batterier, malingspann mm. Kan bli flinkere til å levere metall og glass.....

Fyrer med både strøm og vedfyring. Brenner ikke kartonger (selv om det hadde vært gøy å få han snille mannen på døra hehe).

"Hva kan jeg gjøre annerledes?"

Kjøp miljøvennlig neste gang du skal ha ny bil.

Skrevet

Du kan gjøre veldig mye for miljøet, se eksempler på hva andre skriver de gjør.

Skrevet

Du kan gjøre veldig mye for miljøet, se eksempler på hva andre skriver de gjør.

De gjør som meg. Jaja, jeg har ikke motorvarmer, men lar ikke bilen stå å svive før jeg kjører heller. Kjøper ikke aviser.

Skrevet

Jeg er ganske miljøbevisst, særlig i teorien, fordi jeg jobber i den "bransjen", og prøver å være det i praksis og.

Vi har to biler, fordi mannen min jobber langt hjemmefra uten bussforbindelse, og vi har to barnehagebarn på to ulike steder. Jeg leverer med bil, parkerer bilen ved hovedveien og tar bussen til byen når jeg skal på jobb.

Vi prøver å kjøre på en måte som gir minst mulig slitasje på bilen og lavest mulig drivstofforbruk. Vi bruker kupévarmer og motorvarmer når det er kaldt. Jeg bruker spm regel tog når jeg reiser i jobbsammenheng.

Jeg kjøper noe økologiske matvarer og rettferdig kaffe ganske ofte. Jeg kaster ikke klær som kan brukes, men gir dem videre til f.eks. Ukraina.

Vi har som regel møbler og klær og sko lenge før det skiftes ut.

En sydentur hvert tredje år er vel noe jeg synes jeg kan spandee på meg selv....

Bruker vedfyring, og brenner kartonger hvis det er fyr på ovnen akkurat da. Ellers brettes de og samles inn.

Sorterer pappa, papir, kartonger, matavfall, glass og hermetikkbokser. Kunne vært flinkere på plastik.

Skrevet

Jeg er ganske miljøbevisst, særlig i teorien, fordi jeg jobber i den "bransjen", og prøver å være det i praksis og.

Vi har to biler, fordi mannen min jobber langt hjemmefra uten bussforbindelse, og vi har to barnehagebarn på to ulike steder. Jeg leverer med bil, parkerer bilen ved hovedveien og tar bussen til byen når jeg skal på jobb.

Vi prøver å kjøre på en måte som gir minst mulig slitasje på bilen og lavest mulig drivstofforbruk. Vi bruker kupévarmer og motorvarmer når det er kaldt. Jeg bruker spm regel tog når jeg reiser i jobbsammenheng.

Jeg kjøper noe økologiske matvarer og rettferdig kaffe ganske ofte. Jeg kaster ikke klær som kan brukes, men gir dem videre til f.eks. Ukraina.

En sydentur hvert tredje år er vel noe jeg synes jeg kan spandee på meg selv....

Bruker vedfyring, og brenner kartonger hvis det er fyr på ovnen akkurat da. Ellers brettes de og samles inn.

Sorterer pappa, papir, kartonger, matavfall, glass og hermetikkbokser. Kunne vært flinkere på plastik.

Hva er kupévarmer?

Gjest Princess Peach
Skrevet

"Sorterer pappa, papir..."

Stakkars faren din, da! *fnis* :)

Skrevet

Hva er kupévarmer?

Kupévarmer er en fantastisk liten vifteorm som en har i bilen. 1-2 timer før en skal kjøre, settes denne på, og dermed er hele kupéen varm når du setter deginn for å kjøre en iskald vinterdag!

Som regel er den koplet sammen med motorvarmeren. Den har da et strømuttak som du må ha skjøteledning til.

Koster mye å ettermontere, men ufattelig lurt å legge inn i prisen når du skal kjøpe ny bil, eller bruktbil hos forhandler!

Skrevet

Jeg mener hver enkelt kan bidra med sitt. Selv gjør jeg en del, men det kunne nok vært bedre. Brenner av og til papir som burde vært sortert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...