Gå til innhold

FU: Hvor miljøbevist er du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Sorterer pappa, papir..."

Stakkars faren din, da! *fnis* :)

*Flire, flire*

Artig skriveleif :-D

Skrevet

Kupévarmer er en fantastisk liten vifteorm som en har i bilen. 1-2 timer før en skal kjøre, settes denne på, og dermed er hele kupéen varm når du setter deginn for å kjøre en iskald vinterdag!

Som regel er den koplet sammen med motorvarmeren. Den har da et strømuttak som du må ha skjøteledning til.

Koster mye å ettermontere, men ufattelig lurt å legge inn i prisen når du skal kjøpe ny bil, eller bruktbil hos forhandler!

Smart...

Gjest Princess Peach
Skrevet

*Flire, flire*

Artig skriveleif :-D

Hihi, og en kupévarmer er en "vifteorm"?

Hva -er- det du har drukket i kveld, egentlig? ;)

Skrevet

Jeg er ikke så flink. Sorterer mat, papir og rest, og hiver stort sett glassflasker i egnet container, men så er det stopp. I leiligheten min er det bare panelovner og varmekabler. Gammel bil har jeg også. Kunne godt tenkt meg en ny og miljøvennlig, men det koster visst penger:P

Skrevet

Hihi, og en kupévarmer er en "vifteorm"?

Hva -er- det du har drukket i kveld, egentlig? ;)

Kremt kremt...

Var faktisk 100% edru tidlig på kvelden da jeg skrev innleggene, men i 23 tida ble det både det ene og det andre...

Hmmmm - hva skal det bety? At jeg blir brisen 3 timer FØR jeg drikker vin???? :-D

VIFTEORM - et sabla bra uttrykk!

hidi, the scorpion
Skrevet

Sorterer søppel i øtten ulike bøtter...har problemer med å huske hva som skal hvor!

Klart jeg sparer strøm, det er jo knalldyrt!

Selvfølgelig betyr det noe hva vi som enkeltpersoner gjør!

Skrevet

Glemte en ting. Jeg vasker også på en miljøvennelig måte. Bruker omtrent bare vann og mikrofiber til rengjøring hjemme. Ellers bruker jeg vaskepulver som har svanemerket, blenda sensitive uten parfyme.

Skrevet

Vi resirkulerer papp/papir, glass og hermetikk. Har fjernvarme, men skrur av lys i rom vi ikke er i, men det er vel mest fordi strømregninga fort blir høy...

Bruker alltid refill-alternativer hvis de finnes.

Men ellers bruker vi mye heller bilen enn kollektive tilbud, da... Ikke så flinke der.

Skrevet

Jeg bidrar på jobben, fordi jeg jobber i en miljøsertifisert bedrift. Privat bidrar jeg langt mindre.

Hjemme sorterer jeg bare papir og restavfall, jeg fyrer med ved, jeg benytter meg av flytransport mer enn en gang i mnd i snitt og kjører bil hver dag. Men jeg er ganske god til å spare på strøm og gi bort fravokste klær til Fretex eller venner og bekjente.

På jobb sorterer vi til og med matavfall. Faen, for et klin.

Skrevet

Vi bor i et borettslag, og her sorteres alt som sorteres skal. Og jeg jukser IKKE, er nesten på grensen til tvangstanker dette for meg.

Nå leier vi leilighet mens vi bygger, så her er det vedovn og panelovner og sykt varme varmekabler på badet (kun på og av, ikke termostat). I nye huset blir det mange miljøtiltak, heldigvis, som ekstra isolering i vegger, vannbåren varme og miljøvennlig ovn i stua.

På miljøfronten ellers er vi veldig flinke, synes jeg, ingen "bruk-og-kast"-mentalitet her. Ting brukes leeeenge før de kastes, og når de kastes kan de ikke lenger repareres. Vi kjøper ikke nytt fordi det er morsomt. Ei heller klær og sko, det som er ødelagt repareres om mulig, det som er for lite gis bort.

Synes vi er flink til å velge økologisk mat også, og vi vasker aldri halve maskiner med klær. Bruker dog tørketrommel, for ett sted går grensa for meg - jeg orker ikke å leve med klesstativer med våte klær i hele huset, det går på humøret løs!

Miljøvern er viktig, og vi må alle bidra.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Kremt kremt...

Var faktisk 100% edru tidlig på kvelden da jeg skrev innleggene, men i 23 tida ble det både det ene og det andre...

Hmmmm - hva skal det bety? At jeg blir brisen 3 timer FØR jeg drikker vin???? :-D

VIFTEORM - et sabla bra uttrykk!

*LOL*

Jeg trodde kanskje vifteorm var et slags rør som gikk fra ovnen inn i bilen. :D

Skrevet

Sorterer du søppel? Her jeg bor er det ikke kildesortering, så det hjelper lite om jeg begynner med det. Svaret er altså nei.

Brenner du kartonger? Nei, jeg prøver å sortere unna papp og papir og hiver det i papircontaineren.

Sparer du strøm? Jeg bruker ikke mer strøm enn jeg trenger. Jeg gidder ikke ha det så kaldt at jeg fryser for å spare noen få kilowatt-timer.

etc Jfr. "klimakisen" og alt oppstyret rundt det; Endrer du handlingsønster og / eller tanker om miljøet? Bidrar du? Jeg gjør stort sett som før.

Skrevet

Sorterer du søppel? Her jeg bor er det ikke kildesortering, så det hjelper lite om jeg begynner med det. Svaret er altså nei.

Brenner du kartonger? Nei, jeg prøver å sortere unna papp og papir og hiver det i papircontaineren.

Sparer du strøm? Jeg bruker ikke mer strøm enn jeg trenger. Jeg gidder ikke ha det så kaldt at jeg fryser for å spare noen få kilowatt-timer.

etc Jfr. "klimakisen" og alt oppstyret rundt det; Endrer du handlingsønster og / eller tanker om miljøet? Bidrar du? Jeg gjør stort sett som før.

Her vi bor er det heller ikke kildesortering. Men jeg samler matavfall og har det i en tønne. Absolutt ikke noe jobbe med, bare å tenke ut litt enkle løsninger selv. På kjøpet får vi også masse god jord som jeg kan bruke til grønnsaker og blomster.

Skrevet

Her vi bor er det heller ikke kildesortering. Men jeg samler matavfall og har det i en tønne. Absolutt ikke noe jobbe med, bare å tenke ut litt enkle løsninger selv. På kjøpet får vi også masse god jord som jeg kan bruke til grønnsaker og blomster.

Jeg bor i Oslo og har ikke lyst til å ha en stor tønne med matavfall i stua. Ikke har jeg bruk for jord heller ;o)

Skrevet

Glemte å si at vi har en ny miljøvennlig bil, og mannen min reiser alltid kollektivt. Dessuten bruker vi klær og sko til de er utslitt eller vi leverer til Fretex, og vi vasker alltid fulle maskiner med klær. Så vi prøver å gjøre litt der vi kan :o)

Gjest avfallskverna
Skrevet

Vi er en del av kommunen som har fått installert avfallskverner gratis, så alt matavfall går her. Den er forøvrig kjempekjekk :)

Ellers har jeg en slagbenk på kjøkkenet hvor jeg fyller denne med reklame, papp og kartonger. Tømmer denne jevne mellomrom, hvor vi da sorterer i containere en km. unna oss.

Så ja, jeg vil si at vi sorterer etter beste evne :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...