Gå til innhold

Tar dere vare på gamle lønnsslipper etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere vare på gamle lønnsslipper, ligningsoppgjør, selvangivelser osv.? Kasta masse fra 2003-2004 nå som jeg aldri har hatt bruk for i ettertid.

Skrevet

Jeg tar vare på det i en god del år. Man vet aldri når man får bruk for det, og jeg har nå plutselig fått burk for noen gamle lønnssedler fra 2004.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ja, jeg setter dem i en perm etterhvert. Har ikke jobbet så lenge at det har blitt fullt ennå, hehe. :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tar vare på det i en god del år. Man vet aldri når man får bruk for det, og jeg har nå plutselig fått burk for noen gamle lønnssedler fra 2004.

De hadde du fått tak i uansett, fordi arbeidsgiver må ta vare på dem i misnt ti år...

Skrevet

De hadde du fått tak i uansett, fordi arbeidsgiver må ta vare på dem i misnt ti år...

Å få tak i dem fra arbeidsgiver ville vært en så omstendig prosess at jeg neppe ville fått tak i dem.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har 6 ringpermer stående i hylla. Der har jeg bankutskrifter helt fra da jeg var liten, alle lønnsslipper jeg noen gang har fått (tror jeg), kvitteringer fra de siste to-tre årene (de "viktige"), regninger, skatteoppgjør/skattekort og diverse annet. Ordensmenneske? Neeeida ;)

Men for et par mnd siden funderte jeg fælt på når jeg sist var hos tannlegen, og da bladde jeg gjennom kvitteringer og fant en kvittering som var to år gammel. Og for bare noen få dager siden ble jeg nødt til å regne sammen antall timer jeg har jobbet innenfor helsesektoren, så da bladde jeg i lønnsslipper for de siste fem årene.

Jeg setter ikke sånt inn i permer med en gang, da. Stort sett, når jeg får noen papirer, så havner de i øverste skuffen i en kommode, og når det begynner å bli sånn passe rotete der, så tar jeg en "sjau" og får alt inn i permer. Sånn ca hver 2. eller 3. måned, tipper jeg.

Skrevet

Jeg har 6 ringpermer stående i hylla. Der har jeg bankutskrifter helt fra da jeg var liten, alle lønnsslipper jeg noen gang har fått (tror jeg), kvitteringer fra de siste to-tre årene (de "viktige"), regninger, skatteoppgjør/skattekort og diverse annet. Ordensmenneske? Neeeida ;)

Men for et par mnd siden funderte jeg fælt på når jeg sist var hos tannlegen, og da bladde jeg gjennom kvitteringer og fant en kvittering som var to år gammel. Og for bare noen få dager siden ble jeg nødt til å regne sammen antall timer jeg har jobbet innenfor helsesektoren, så da bladde jeg i lønnsslipper for de siste fem årene.

Jeg setter ikke sånt inn i permer med en gang, da. Stort sett, når jeg får noen papirer, så havner de i øverste skuffen i en kommode, og når det begynner å bli sånn passe rotete der, så tar jeg en "sjau" og får alt inn i permer. Sånn ca hver 2. eller 3. måned, tipper jeg.

Bare nysgjerrig: har du jobbet/jobber du i noe arkiv?:)

hidi, the scorpion
Skrevet

Å få tak i dem fra arbeidsgiver ville vært en så omstendig prosess at jeg neppe ville fått tak i dem.

Da kunne du anmeldt dem. Du er ikke pliktig til å oppbevare dine lønnslipper, men det er arbeidsgiver...

Skrevet

Da kunne du anmeldt dem. Du er ikke pliktig til å oppbevare dine lønnslipper, men det er arbeidsgiver...

Jeg ville ikke fått lønnsslippene mine for det.

Caloni Makaroni
Skrevet

Bare nysgjerrig: har du jobbet/jobber du i noe arkiv?:)

Nope! Egentlig er det ikke så innmari komplisert system heller. Basically tar jeg "bare" vare på alt jeg får av viktige eller noenlunde viktige papirer, og plasserer det i permer. Det er relativt ofte at jeg tar ned permene for å kikke på noe. Om ikke annet for å se hvor mye penger jeg hadde på BSU-kontoen på det og det tidspunktet, hvor mye vanligvis telefonregninga blir på i mnd, eller finne fram kvittering på noe som har gått i stykker, så jeg kan dra å klage.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ville ikke fått lønnsslippene mine for det.

Vel, skatteetaten har dem vel! Hvis ikke, så er firmaet allrede under ettersøkning fra en eller annen etat...

Skrevet

Nope! Egentlig er det ikke så innmari komplisert system heller. Basically tar jeg "bare" vare på alt jeg får av viktige eller noenlunde viktige papirer, og plasserer det i permer. Det er relativt ofte at jeg tar ned permene for å kikke på noe. Om ikke annet for å se hvor mye penger jeg hadde på BSU-kontoen på det og det tidspunktet, hvor mye vanligvis telefonregninga blir på i mnd, eller finne fram kvittering på noe som har gått i stykker, så jeg kan dra å klage.

Jeg gjør det på samme måte.

Skrevet

Vel, skatteetaten har dem vel! Hvis ikke, så er firmaet allrede under ettersøkning fra en eller annen etat...

Det er lettere å ta vare på dem selv enn å skulle gjennom hele byråkratiet for å få dem fra skatteetaten...

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er lettere å ta vare på dem selv enn å skulle gjennom hele byråkratiet for å få dem fra skatteetaten...

Sikkert! Jeg var veldig flink og har enda permer fra 80-tallet, men nå gidder jeg ikke. Tar mye plass etc.

Gjest nev er.aga in he re
Skrevet

Jeg har noen lønnsslipper fra noen år tilbake liggende. Heldigvis for det må jeg si, for jeg fikk plutselig bruk for en fra 2003 i forrige uke.

Jeg kontaktet min gamle etat for å få kopi av denne lønnsslippen, for jeg regnet med jeg hadde kastet den (hadde en generalopprydding og heiv masse i 2005) De hadde den ikke der, da måtte jeg ta kontakt med et departement som den gang var min arb.giver, men i dag var min etat flyttet til et annet dep, så dette var ikke enkelt. Og nå jobber jeg i en etat under et tredje dep.

Da var det mye enklere å gå nedi kjelleren og finne den eldste permen jeg hadde tatt vare på. Heldigvis fant jeg den, og mye anna, ganske kjapt.

Skrevet

Sikkert! Jeg var veldig flink og har enda permer fra 80-tallet, men nå gidder jeg ikke. Tar mye plass etc.

Lønnsslippene mine går ikke engang tilbake til 90-tallet, så det er ikke SÅ mye å ta vare på. Jeg tror ikke jeg vil ta vare på dem i 20 år. :-)

Skrevet

Jeg hadde også alle lønnsslippene, men kastet mye for noen år siden. Har de fleste sjølmeldingene og skatteavregningene; interessant å se hvordan intekt og formue endrer seg. Ser der også om pensjonspoengene går opp eller ned.

Skrevet

Har en perm som jeg har satt det inn i, den er ikke full ennå. Når den blir full, så får vi se om jeg kaster de gamleste, eller tar vare på de lengre

Skrevet

Ja, vi sender alt slikt til regnskapskontoret - så arkiverer de det for oss i permer. Har ikke kastet noe enda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...