Gå til innhold

slektsforskning

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvordan man starter(på nettet).?. gode sider osv

Skrevet

Få først opplysninger ved å snakke med dine eldste slektninger. Så kan du se på folketelling i 1900, kirkebøker o.s.v.

Skrevet

Start med de eldste i familien og skriv ned det de vet og kan fortelle - det er utrolig mye verdifull lokal - og familiehistorie!

Anskaff deg et dataprogram, du kommer raskt til å gå i surr om du skal bruke kun papir.

Mye ligger på nettet, men det er også utrolig mye å finne i bygdebøkene som finnes for store deler av landet. Sjekk på biblioteket.

Her finner du også mye info:

http://www.disnorge.no/

Skrevet

20-30% av materialet på internett er dessverre feil og juks. For mange dilettanter.

Du må til orginalkildene for å være sikker på at det er riktig. Kirkebøker f eks. Selv ikke da er det riktig, f eks fordi så mange heter det samme. Jeg lette etter min bestefar og fant 5 personer det kunne være. Det vanlige da er å ta elle melle.

Skrevet

Start med de eldste i familien og skriv ned det de vet og kan fortelle - det er utrolig mye verdifull lokal - og familiehistorie!

Anskaff deg et dataprogram, du kommer raskt til å gå i surr om du skal bruke kun papir.

Mye ligger på nettet, men det er også utrolig mye å finne i bygdebøkene som finnes for store deler av landet. Sjekk på biblioteket.

Her finner du også mye info:

http://www.disnorge.no/

Jeg gikk i surr da jeg prøvde å bruke dataprogram. Mye lettere med papir synes jeg.

Skrevet

20-30% av materialet på internett er dessverre feil og juks. For mange dilettanter.

Du må til orginalkildene for å være sikker på at det er riktig. Kirkebøker f eks. Selv ikke da er det riktig, f eks fordi så mange heter det samme. Jeg lette etter min bestefar og fant 5 personer det kunne være. Det vanlige da er å ta elle melle.

Hva er det som er juks mener du?

Skrevet

De fleste av oss vet når besteforeldrene våre er født. Hadde ikke noe problem med å finne deriktige personene i folketelling 1900 og i kirkebøkene.

Vanskeligere kan det være om om foreldre/besteforeldre/oldeforeldre er såkalt "uekte". Da leter du etter en person du ikke vet noe om.

Skrevet

Fordi mye kildemateriale gått tapt, så jukses det. Ikke med vilje, men fordi det hele er ganske unøyaktig, så er det mange som tar en lettvint en, kanskje fordi de tror de har funnet rett og ikke leter mer. Hadde lest og lett litt mer, så hadde de funnet flere med samme navn kanskje. Hvis en forfar/mor blir feil, så må alle de før der også bli feil?

Skrevet

Fordi mye kildemateriale gått tapt, så jukses det. Ikke med vilje, men fordi det hele er ganske unøyaktig, så er det mange som tar en lettvint en, kanskje fordi de tror de har funnet rett og ikke leter mer. Hadde lest og lett litt mer, så hadde de funnet flere med samme navn kanskje. Hvis en forfar/mor blir feil, så må alle de før der også bli feil?

Ikke før, men etter.

Skrevet

Ikke før, men etter.

Nei, alle før den gale formora/forfaren blir jo da også gale i forhold til en selv. Frem til da er det jo riktig.

Skrevet

Nei, alle før den gale formora/forfaren blir jo da også gale i forhold til en selv. Frem til da er det jo riktig.

Jeg tenkte litt galt her. Jeg tenkte det som om du selv kommer først, foreldre, besteforeldre osv...

Skrevet

Ikke før, men etter.

Alle forfedrene blir feil. Så en liten tue velter stort lass. Det fins bare to linjer i Norge som med sikkerhet går ubrutt før år 1460 er det vel. Så der stopper det meste. Noen sier de er etterkommere etter Olav Den Hellige. Hvordan de vet det med sikkerhet er usikkert. Men det er sikkert mange som er det likevel. Djengis Kahn fikk over 1000 barn, så der blir det litt av en familie?

Det er vel heller ikke mer enn 1000 generasjoner siden apeforfedrene?

Skrevet

Noen oppdager f eks at de har en tukthusfange i slekta. Mange har blitt avslørt da de unngikk denne og valgte en mer passende forfar :-)

Skrevet

Alle forfedrene blir feil. Så en liten tue velter stort lass. Det fins bare to linjer i Norge som med sikkerhet går ubrutt før år 1460 er det vel. Så der stopper det meste. Noen sier de er etterkommere etter Olav Den Hellige. Hvordan de vet det med sikkerhet er usikkert. Men det er sikkert mange som er det likevel. Djengis Kahn fikk over 1000 barn, så der blir det litt av en familie?

Det er vel heller ikke mer enn 1000 generasjoner siden apeforfedrene?

Se svaret mitt til Lillemus.

"Det fins bare to linjer i Norge som med sikkerhet går ubrutt før år 1460 er det vel."

Hvilke er det?

"Så der stopper det meste. Noen sier de er etterkommere etter Olav Den Hellige. Hvordan de vet det med sikkerhet er usikkert."

Jeg har også alltid lurt på hvordan folk kan vite det.

"Det er vel heller ikke mer enn 1000 generasjoner siden apeforfedrene?"

Det blir jo ikke mer enn 25 000 år siden, hvis vi regner fire generasjoner på et århundre. Det er vel mer enn 25 000 år siden mennesket så dagens lys?

Skrevet

Noen oppdager f eks at de har en tukthusfange i slekta. Mange har blitt avslørt da de unngikk denne og valgte en mer passende forfar :-)

Det må da være morsomt å ha en som skiller seg ut i slekta. :-)

Jeg har tukthusfanger i slekta, dog ikke i direkte linje, men søsken av noen av mine forfedre, så vidt jeg vet.

Skrevet

Det må da være morsomt å ha en som skiller seg ut i slekta. :-)

Jeg har tukthusfanger i slekta, dog ikke i direkte linje, men søsken av noen av mine forfedre, så vidt jeg vet.

Det var mye landeveisrøvere, rovmordere og barnemordere i gamle dager. Og en del hekser.

Skrevet

Se svaret mitt til Lillemus.

"Det fins bare to linjer i Norge som med sikkerhet går ubrutt før år 1460 er det vel."

Hvilke er det?

"Så der stopper det meste. Noen sier de er etterkommere etter Olav Den Hellige. Hvordan de vet det med sikkerhet er usikkert."

Jeg har også alltid lurt på hvordan folk kan vite det.

"Det er vel heller ikke mer enn 1000 generasjoner siden apeforfedrene?"

Det blir jo ikke mer enn 25 000 år siden, hvis vi regner fire generasjoner på et århundre. Det er vel mer enn 25 000 år siden mennesket så dagens lys?

"Hvilke er det?"

Vet ikke, hørte det bare på radio en dag.

Skrevet

Hehe, jeg fant ut at faren min het noe annet enn jeg trodde, men det er han for det stemte med foreldre og fødselsdagen.

Skrevet

Hehe, jeg fant ut at faren min het noe annet enn jeg trodde, men det er han for det stemte med foreldre og fødselsdagen.

Har du foreldres navn, kirke og fødseldato er det nesten bankers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...