Gå til innhold

slektsforskning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du foreldres navn, kirke og fødseldato er det nesten bankers.

Jeg hadde det. Til og med dåpsattesten men med annet navn. Han hadde nok kortet det ned ja.

Skrevet

Noen oppdager f eks at de har en tukthusfange i slekta. Mange har blitt avslørt da de unngikk denne og valgte en mer passende forfar :-)

snge synes det er bra at de finner en ane som har gjort noe galt og vært straffet. Da finner det veldig mye opplysninger om vedkommende i f.eks tingbøker.

Skrevet

Det var mye landeveisrøvere, rovmordere og barnemordere i gamle dager. Og en del hekser.

Jeg har en heks og en trollmann på mitt slektstre. Lisbet Nypan som var den siste som ble brent som heks i Sør-Trøndelag står der. Men hun var inngiftet da. Mannen hennes fikk også dødsdom som trollmann og han er i blodslinja. Mormora mi syns dette var skikkelig pinlig. :)

Skrevet

Jeg har en heks og en trollmann på mitt slektstre. Lisbet Nypan som var den siste som ble brent som heks i Sør-Trøndelag står der. Men hun var inngiftet da. Mannen hennes fikk også dødsdom som trollmann og han er i blodslinja. Mormora mi syns dette var skikkelig pinlig. :)

Jeg har en underlig blanding av forfedre. Grovt sett er ene siden samer, mesteparten kom fra Finland og Sibirkysten etter svartedauen. Da var de mye gårder og opparbeidet land som folk hadde dødd fra. PS: var de ikke døde, så kverket de dem og f eks solgte barna deres. Ikke så nøye i gamle dager, og ikke så mange som kunne bry seg etter at 80% døde. Hvis noen hadde noe av verdi eller spiselig, så tok de sterkeste det. Det var mørke tider, som f eks filmen "Veiviseren" forteller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...