Gå til innhold

Penger

Gjest Kjøpe bil

Anbefalte innlegg

Gjest Kjøpe bil
Skrevet

Jeg skal få 15.000 av bestemor. Disse pengene skal inngå som egenkapital i bil. Er dette penger som hun kan overføre til meg? Eller er det lurt å ta ut pengene fysisk, og jeg setter de inn på min konto. Jeg tenker på skatt (om det er noe skatt da?) eller unngå at det blir sett på som forskudd på arv?

Skrevet

De er skattefrie. Om det lønner seg å ta dem fysisk ut av konto vet jeg ikke. Det må du sjekke med banken om. Da jeg skulle få noen penger en gang lønte det seg å ta dem fysisk ut av konto, men det var ikke mer enn et gebyr på et sted under 100 kr som ble spart.

Skrevet

Spørsmålet er hvordan skattefuten skal få greie på det. Hvis ikke du sier noe, så skal ikke jeg si noe.

Gjest Kjøpe bil
Skrevet

Spørsmålet er hvordan skattefuten skal få greie på det. Hvis ikke du sier noe, så skal ikke jeg si noe.

...takk!:)

Skrevet

Du kan trygt la henne overføre pengene fra sin konto til din uten at det blir "oppdaget" og ev. skattlagt eller registrert på annen måte.

Gjest Kjøpe bil
Skrevet

De er skattefrie. Om det lønner seg å ta dem fysisk ut av konto vet jeg ikke. Det må du sjekke med banken om. Da jeg skulle få noen penger en gang lønte det seg å ta dem fysisk ut av konto, men det var ikke mer enn et gebyr på et sted under 100 kr som ble spart.

Dersom pengene er skattefrie er det vel ikke noen stor sak.

Da er det sikkert enklest med overførsel. Eller de kan opplyse om det i banken. Jeg var bare redd for å "si for mye (hehe)" ved å i det hele tatt spørre...

Gjest Kjøpe bil
Skrevet

Du kan trygt la henne overføre pengene fra sin konto til din uten at det blir "oppdaget" og ev. skattlagt eller registrert på annen måte.

Takk for svar. Da gjør jeg det i morgen. :)

Skrevet

Dersom pengene er skattefrie er det vel ikke noen stor sak.

Da er det sikkert enklest med overførsel. Eller de kan opplyse om det i banken. Jeg var bare redd for å "si for mye (hehe)" ved å i det hele tatt spørre...

Egentlig har du meldeplikt til skattemyndighetene, altså å melde det som gave, men det har jeg aldri gjort. Hvis det er kan du evt. bare kalle det en bursdagsgave eller lignende, og det kan de ikke si noe til.

Gjest Kjøpe bil
Skrevet

Egentlig har du meldeplikt til skattemyndighetene, altså å melde det som gave, men det har jeg aldri gjort. Hvis det er kan du evt. bare kalle det en bursdagsgave eller lignende, og det kan de ikke si noe til.

Hvorfor har jeg meldeplikt hvis pengene er skattefrie?

Skrevet

Feltet for gåve på sjølvmeldinga er ikkje for at ein kan risikere å blir skattlagt for beløpet der, men kan vera ei forklaring på kvifor ein plutseleg har kjøpt ny bil utan at gjelda har aukt eller formuen minka. - Altså slepp ein potensielt gransking dersom gave/premie-feltet er utfylt. For eit lite beløp som 15.000 er det likevel neppe så nøye med.

Skrevet

...takk!:)

Besteforeldre kan trygt gi bort 4-5000 kr i mnd som understøttelse til familiemedlemmer uten at det skal skattes av heller. Er mottager student og med liten inntekt, så går det helt utmerket i gjennom.

Skrevet

Feltet for gåve på sjølvmeldinga er ikkje for at ein kan risikere å blir skattlagt for beløpet der, men kan vera ei forklaring på kvifor ein plutseleg har kjøpt ny bil utan at gjelda har aukt eller formuen minka. - Altså slepp ein potensielt gransking dersom gave/premie-feltet er utfylt. For eit lite beløp som 15.000 er det likevel neppe så nøye med.

Vet det. Jeg sa det ikke var skattepliktig. :-)

Skrevet

Hvorfor har jeg meldeplikt hvis pengene er skattefrie?

Se over hva Bassisten skrev.

Skrevet

Gaver over 10.000,- skal meldes inn visstnok, i alle fall var det sånn for ca. 8 år siden. Men jeg tviler på at det er særlig mange som gjør det...

Skrevet

Gaver over 10.000,- skal meldes inn visstnok, i alle fall var det sånn for ca. 8 år siden. Men jeg tviler på at det er særlig mange som gjør det...

Det er sånn fremdeles. Jeg falt over regelverket da jeg lette etter noe om arveavgift for en stund siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...