Gå til innhold

Hva kalles foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Jeg er ca 50. Andre mennesker kan prestere å ringe meg eller stanse meg på gata for å be meg hilse "mamma" eller "din mamma" eller "mammaen din" eller tilsvarende "pappa"

Jeg har observert denne form for benevnelse fra både helsevesen og private, i diverse sammenhenger.

Selv har jeg kalt dem "mor" og "far" eller "min mor" og "min far" og mine barn har kalt dem for "mormor" og "morfar"

Jeg ville foretrekke om folk hadde brukt navnene deres eller evt. "din mor" eller "din far" når de henvendte seg til meg. Jeg synes rett og slett ikke noe om dette klisset med mamma/pappa utenom i rollen foreldre og barn innenfor hjemmets fire vegger, eller mens barna er små.

Hva mener dere, hvis dere skjønte hva jeg mente :-) ?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

12

• Babette

10

• morsan

6

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Jeg synes alt høres underlig ut.

De er døde begge to.

Hei, hva mener du er mest underlig?

Hvordan foretrekker du at de blir omtalt av folk som henvender seg til deg da?

Skrevet

Kan ikke folk få lov til å si hva de vil? Mamma-mor og pappa-far er synonymer. Jeg bruker dem om hverandre, men sier alltid mamma til moren min.

Skrevet

Hei, hva mener du er mest underlig?

Hvordan foretrekker du at de blir omtalt av folk som henvender seg til deg da?

At de hilser til døde mennesker.

Hva de måtte finne på å kalle dem er vel mest avhengig av hvor de kommer fra. De levende, altså.

Mor, far, mamma, pappa, morfar, mormor, bestefar, bestemor, det er vel ikke så nøye?

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Kan ikke folk få lov til å si hva de vil? Mamma-mor og pappa-far er synonymer. Jeg bruker dem om hverandre, men sier alltid mamma til moren min.

Hei

Jo, folk må gjerne kalle sine egne hva de vil, men synes du det er likegyldig hvordan de omtaler dine foreldre?

Hvis det kommer en person og snakker om "mamma", så vil det jo være naturlig for meg å tro at denne personen snakker om sin egen mor, ikke om min mor.

Skrevet

Hei

Jo, folk må gjerne kalle sine egne hva de vil, men synes du det er likegyldig hvordan de omtaler dine foreldre?

Hvis det kommer en person og snakker om "mamma", så vil det jo være naturlig for meg å tro at denne personen snakker om sin egen mor, ikke om min mor.

Det vil jeg også tro om noen sier "mor" i stedet for "moren din". Det er da bare å slenge på en din til slutt.

Gjest den foreldreløse
Skrevet

At de hilser til døde mennesker.

Hva de måtte finne på å kalle dem er vel mest avhengig av hvor de kommer fra. De levende, altså.

Mor, far, mamma, pappa, morfar, mormor, bestefar, bestemor, det er vel ikke så nøye?

Å, du misforsto meg. Det var ikke å hilse til avdød som var problemet. Spørsmålet gjaldt hva foreldrepersonen ble omtalt som overfor avkommet.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg pleier aldri si til voksne mennesker: "Hvordan har din mamma det?" men omtaler dem som "din mor" eller "din far".

Bare til barn/ungdom kan jeg omtale foreldrene deres som mamma/pappa.

Skrevet

Jeg kaller mor mi for mamma. Når jeg snakker om henne med andre, sier jeg som oftest mor mi.

Hils til mor di, kan jeg si. Det virker feil å si: Hils til Kari i et sånn tilfelle.

Gjest hos oss
Skrevet

Hvis du er foreldreløs (jfr nicket ditt) er det jo merkelig at du bes om å hilse til foreldrene dine.

Jeg er ellers enig i at mamma og pappa er mer familiert, og det er rart hvis personer som bare har et profesjonelt forhold til dere sier at du må hilse mammaen din.

Men er man nære, synes jeg det er helt ok, selv om jeg ikke gjør det selv.

Og jeg tror ikke at personen mener sine egne foreldre om han sier "hils mor fra meg" eller "hils mamma fra meg", selv om moren din eller mammaen din vil være mer presist. Ut fra sammenhengen forstår man hva personen mener.

Det som er hyggelig og viktig er at de viser omsorg og omtanke, ikke hvilket av synonymene de bruker.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt over det på den måten før. Overfor dem så har jeg vel alltid sagt mamma og pappa.

Men som du sier så overfor andre voksne som omtaler jeg dem som "mora mi" og "faren min" ja. Men jeg synes ikke mamma og pappa er klissete da!

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg pleier aldri si til voksne mennesker: "Hvordan har din mamma det?" men omtaler dem som "din mor" eller "din far".

Bare til barn/ungdom kan jeg omtale foreldrene deres som mamma/pappa.

Hei

Godt å se at noen her skjønte spørsmålet/temaet :-)

Jeg trodde først at det bare var jeg som reagerte eller at jeg var unormal som reagerte.

Da min mor var syk og jeg var utslitt pga. situasjonen, så laget jeg helvete for en sykepleier som ringte meg og kalte henne for "mammaen din"

Skrevet

Jeg har aldri kalt mora og faren min for mamma og pappa så for meg er det helt unaturlig. Og ungene kaller mora mi for mor og så...

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Jeg har ikke tenkt over det på den måten før. Overfor dem så har jeg vel alltid sagt mamma og pappa.

Men som du sier så overfor andre voksne som omtaler jeg dem som "mora mi" og "faren min" ja. Men jeg synes ikke mamma og pappa er klissete da!

Det er ikke klissete om du som voksen snakker om din mor og omtaler henne som "mamma". Det er det mange voksne mennesker som bruker, og det er greit nok.

Jeg synes det er klissete hvis jeg henvender meg til deg og skal si noe om DIN mor, og bruker ordet "mamma" eller "mammaen din" som betegnelse for henne.

Selv ville jeg ha brukt ordet "din mor" eller fornavnet hennes hvis jeg hadde kjent personen.

Skrevet

For meg spiller det ingen rolle om folk ber meg hilse "mamma", "moren din" eller "_navnet hennes_".

Skrevet

Du spør hva jeg mener. Jeg mener du er sær dersom du reagerer så innmari på dette. Lage et helvete for den stakkars sykepleieren som sikkert gjorde det hun kunne for morra (!) di? Ok. Vi er forskjellige. Ser ærlig talt ikke problemet.

Gjest mookkka
Skrevet

Det er ikke klissete om du som voksen snakker om din mor og omtaler henne som "mamma". Det er det mange voksne mennesker som bruker, og det er greit nok.

Jeg synes det er klissete hvis jeg henvender meg til deg og skal si noe om DIN mor, og bruker ordet "mamma" eller "mammaen din" som betegnelse for henne.

Selv ville jeg ha brukt ordet "din mor" eller fornavnet hennes hvis jeg hadde kjent personen.

Morrari

Skrevet

Det kan jeg være enig i. Jeg sier jo ikke "skal vi dra innom mamman din" til kjæresten min, men jeg kan godt si til kompisen til poden at "du må hilse til mamman din!"

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Det kan jeg være enig i. Jeg sier jo ikke "skal vi dra innom mamman din" til kjæresten min, men jeg kan godt si til kompisen til poden at "du må hilse til mamman din!"

Da er vi helt enige. Tusen takk. Jeg synes det var fint du skjønte problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...