Gå til innhold

Hva kalles foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest heffalumpen
Skrevet

Enig! Hvis man ikke har godt forhold til mor si, så er det guffent og klissete hvis noen ber deg hilse mamman din.

Det er kanskje annerlsedes eller i det minste situasjonsavhegig hvis den som sier det vet, eller har grunn til å tro, at det er et godt, nært/kjært forhold. Men litt privat, det er det uansett.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

12

• Babette

10

• morsan

6

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Underskrift
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke noe problem om noen ber meg hilse hjem til verken mamman min eller pappan min, jeg da.

Heller ikke om di ber meg hilse til mor og far (selvom jeg ikke bruker det selv, og ikke helt forbinder di med det).

Jeg kan også si til venninder, -hvordan går det med farmoren din? Og det er vel i grunn det samme som du nevner.

Jeg syns det er en sær ting og reagere på, og har virkelig aldri tenkt at det skulle vært en problemstilling.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg syns det blir å henge seg opp i detaljer, noe ala at det blir påpekt at noen ikke staver et ord riktig. En skjønner hva som er meningen

Skrevet

Da er vi helt enige. Tusen takk. Jeg synes det var fint du skjønte problemet.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg fatter ikke hvordan du klarer å lage et problem ut av det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Å, du misforsto meg. Det var ikke å hilse til avdød som var problemet. Spørsmålet gjaldt hva foreldrepersonen ble omtalt som overfor avkommet.

Lo meg gjennom hele tråden, bare tanken på å lage et så stort problem av ikkeno, er bra gjort!

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Jeg sier mamma og pappa. Ikke mor og far. Sistnevnte virker for meg litt "kaldt", men det kommer vel bare an på hva man er vant til.

Om jeg møter folk jeg kjenner godt, f.eks venner av foreldrene mine, og de sier "Hils mamma'n din" eller "Hils pappa'n din", reagerer jeg ikke i det hele tatt. For meg er det altså ett fett om de sier det eller "Hils moren din/faren din".

Gjest Trudelatt
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, og jeg har spurt folk når de har sagt "hvordan har mamma det?" -"Er det MIN MOR du spør etter???" Og jeg har faktisk stussa flere ganger. "mamma" er en betegnelse andre bruker til sin mor, ikke om min mor som aldri har hett noe sånt. At forholdvis fremmede mennesker skal omtale min far som "pappa" er fullstendig latterlig.

Iriterer meg også over media som skriver pappa og mamma om foreldrene til voksne mennesker. "Pappa er stolt over Aksel Lund Svindals gull". Det er annerledes med "pappa er stolt over Aksels (3) barnehageforesdtilling".

Å si mamma og pappa om foreldrene til andre folk som er over femti er bare rart. Å omtale sine EGNE foreldre som Mamma og Pappa må folk gjerne gjøre uavhengig av alder, men ikke mine.

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, og jeg har spurt folk når de har sagt "hvordan har mamma det?" -"Er det MIN MOR du spør etter???" Og jeg har faktisk stussa flere ganger. "mamma" er en betegnelse andre bruker til sin mor, ikke om min mor som aldri har hett noe sånt. At forholdvis fremmede mennesker skal omtale min far som "pappa" er fullstendig latterlig.

Iriterer meg også over media som skriver pappa og mamma om foreldrene til voksne mennesker. "Pappa er stolt over Aksel Lund Svindals gull". Det er annerledes med "pappa er stolt over Aksels (3) barnehageforesdtilling".

Å si mamma og pappa om foreldrene til andre folk som er over femti er bare rart. Å omtale sine EGNE foreldre som Mamma og Pappa må folk gjerne gjøre uavhengig av alder, men ikke mine.

Tusen takk for forståelsen.

Når jeg leser noen av de andre svarene jeg har fått, så virker det nesten som at de irriterer seg over at jeg tar opp noe så dumt.

Men du skjønte akkurat hva jeg mente og hadde samme oppfatning, så da føler jeg meg ikke helt som en idiot likevel :-)

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Lo meg gjennom hele tråden, bare tanken på å lage et så stort problem av ikkeno, er bra gjort!

Det er ikke særlig hyggelig å lese at du flirer av mitt tema. Det var alvorlig ment fra min side.

Gjest mammajente
Skrevet

Flott at de ber deg hilse, vel? Synes du har litt feil fokus her.

Men for min egen del synes jeg det er koselig at mine nærmeste venner kaller mine foreldre mammaen min og pappaen min. Det viser at de "forstår" mitt forhold til dem - og i motsetning til deg, er jeg vant til å selv kalle dem mamma og pappa (selv om mammaen min ikke er blant oss lenger).

Skrevet

Hei

Godt å se at noen her skjønte spørsmålet/temaet :-)

Jeg trodde først at det bare var jeg som reagerte eller at jeg var unormal som reagerte.

Da min mor var syk og jeg var utslitt pga. situasjonen, så laget jeg helvete for en sykepleier som ringte meg og kalte henne for "mammaen din"

Så godt at du hadde prioriteringene på rett plass når moren din var syk da...

Gjest den foreldreløse
Skrevet

Så godt at du hadde prioriteringene på rett plass når moren din var syk da...

Jepp. den var ikke god. Jeg skulle ønsket at jeg kunne ha latt være å reagere. Man kan fort bli litt amper når man er sliten også, og da reagerte jeg også fordi det ble brukt søt stemme, som om de snakket til et barn. Men joda, jeg angrer litt på den..

Jeg kan love deg at jeg har hatt fokus på rett plass og stilt opp for mine foreldre.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det høres bedre ut å omtale andre voksnes foreldre som "moren din"/"faren din" osv enn "mammaen din/"pappaen din".

Men jeg ville aldri funnet på å skjelle ut en på sykehjemmet for bruk av "feil" ord!

Skrevet

Jeg synes som du. "Din mor", eller helst navnet.

Jeg reagerer også på at voksne folk kaller sine foreldre for mamma og pappa. I mitt hode hører det barndommen til. Mor og far er litt "voksnere". Men det går jo også an å bruke fornavn.

Heldigvis har alle de mannfolka jeg har vært sammen med kalt moren sin for moren min ,mor, moder`n, mutter`n eller morsan. Hadde de sagt mamma, ville jeg ha blitt betenkt.

Skrevet

Jeg reagerer også på at voksne folk kaller sine foreldre for mamma og pappa. I mitt hode hører det barndommen til. Mor og far er litt "voksnere". Men det går jo også an å bruke fornavn.

Heldigvis har alle de mannfolka jeg har vært sammen med kalt moren sin for moren min ,mor, moder`n, mutter`n eller morsan. Hadde de sagt mamma, ville jeg ha blitt betenkt.

Jeg synes muttern er tusen ganger verre enn mamma. Da forventer jeg at de fortsatt glefser til henne mens hun tar klesvasken hans og fyller opp kjøleskapet hans.

Selv sier jeg fortsatt mamma og pappa, for det virker så "nå har jeg blitt så voksen at jeg skal distansere meg fra foreldrene mine" å bruke navnene deres.

Skrevet

Joda, er enig med deg men jeg er fremdeles under 25 og synes det er ok at min omgrangskrets kaller mammaen min for "mammaen din", selv om det faktisk høres litt småbarnslig ut!

Skrevet

Jeg er godt over 50 og kaller mamma for mamma.Mine barn kaller meg for mamma. Mamman min kan også omtale meg som jentungen. Sånn er det bare.

Skrevet

Jeg er godt over 50 og kaller mamma for mamma.Mine barn kaller meg for mamma. Mamman min kan også omtale meg som jentungen. Sånn er det bare.

Jentungen på over 50? Hehe.

Ja, folk legger ulikt i dette, men jeg slutta å si mamma før jeg flyttet hjemmefra.

Skrevet

Jeg synes muttern er tusen ganger verre enn mamma. Da forventer jeg at de fortsatt glefser til henne mens hun tar klesvasken hans og fyller opp kjøleskapet hans.

Selv sier jeg fortsatt mamma og pappa, for det virker så "nå har jeg blitt så voksen at jeg skal distansere meg fra foreldrene mine" å bruke navnene deres.

Ja, noen synes nok det virker kunstig å si fornavnene, og det forstår jeg. Men jeg synes mor er mye mindre mammadalt-klingende enn mamma.

Og "mamma sin gutt" holder jeg meg langt unna.

Skrevet

"Heldigvis har alle de mannfolka jeg har vært sammen med kalt moren sin for moren min ,mor, moder`n, mutter`n eller morsan. "

HVA???!!! *hrmpf*

.

.

.

.

.

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...