Gå til innhold

Hva kalles foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Heldigvis har alle de mannfolka jeg har vært sammen med kalt moren sin for moren min ,mor, moder`n, mutter`n eller morsan. "

HVA???!!! *hrmpf*

.

.

.

.

.

;-)

Hihi, jeg kaller min nye svigermor for morsan jeg også. :)

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

12

• Babette

10

• morsan

6

• Gemini

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har alltid sagt mamma og pappa om mine foreldre og moren din eller faren din om andres foreldre. Mammaen din og pappaen din er noe man sier til barn. Jeg liker ikke at andre bruker den barnslige mammaen din og pappaen din til meg, men jeg kommenterer det ikke.

Skrevet

Hihi, jeg kaller min nye svigermor for morsan jeg også. :)

Nei, nå altså!! ;-)

Skrevet

Jentungen på over 50? Hehe.

Ja, folk legger ulikt i dette, men jeg slutta å si mamma før jeg flyttet hjemmefra.

Syns det er helt ok jeg. Føler meg ung da:-)

Skrevet

Jentungen på over 50? Hehe.

Ja, folk legger ulikt i dette, men jeg slutta å si mamma før jeg flyttet hjemmefra.

Jeg har aldri sagt mamma, har brukt mor & far hele tiden. Så jeg skal ikke si noe på at andre også "beholder" sine egne titler på foreldrene sine.

Men én ting er hva man sier i tiltale, noe annen i omtale.

Men nettopp det at mange og særlig gutter synes det er flaut å bruke "mamma" i voksen alder var absolutt medvrikende til valget om å videreføre mor/far-titlene også i neste generasjon.

Men til dette med jentungen:

Min mor kaller meg nesten alltid med bare navn, men en svært sjelden gang kommer "veslejenta" mi i bruk. Sist var da jeg fyte 40, for da sa hun med blanke øyne: "Å tenk at veslejenta mi har blitt 40 år, da! Tenk som tida har gått!" :-)

Jeg synes det bare var koselig.

Men hadde nok føltes litt rart å bli tiltalt/omtalt som "veslejenta" i tide og utide, ja;-)

Skrevet

"Heldigvis har alle de mannfolka jeg har vært sammen med kalt moren sin for moren min ,mor, moder`n, mutter`n eller morsan. "

HVA???!!! *hrmpf*

.

.

.

.

.

;-)

Hehe, morsan og farsan lyder tøft og med passe "avstand". Jeg blir nok litt matt av folk som er avhengige av foreldrene sine i voksen alder, må jeg innrømme.

Skrevet

Hehe, morsan og farsan lyder tøft og med passe "avstand". Jeg blir nok litt matt av folk som er avhengige av foreldrene sine i voksen alder, må jeg innrømme.

*S* Det var faktisk litt småirritasjon over en godt voksen manns omtale av sin gamle mor som "morsan" som var mervirkende årsak til valg av nick her! ;-)

Skrevet

Har alltid sagt mor/far om mine egne foreldre og andres foreldre.

Skrevet

Jeg synes som du. "Din mor", eller helst navnet.

Jeg reagerer også på at voksne folk kaller sine foreldre for mamma og pappa. I mitt hode hører det barndommen til. Mor og far er litt "voksnere". Men det går jo også an å bruke fornavn.

Heldigvis har alle de mannfolka jeg har vært sammen med kalt moren sin for moren min ,mor, moder`n, mutter`n eller morsan. Hadde de sagt mamma, ville jeg ha blitt betenkt.

Skal man skifte betegnelse på foreldrene sine når man blir voksen mener du?

Jeg kaller fortsatt mamma for mamma, og det ville vært unaturlig for meg å kalle henne mor.

Skrevet

Skal man skifte betegnelse på foreldrene sine når man blir voksen mener du?

Jeg kaller fortsatt mamma for mamma, og det ville vært unaturlig for meg å kalle henne mor.

Skal og skal, folk får jo gjøre som de vil, men jeg klarer ikke å si mamma til moren min, da hører jeg en liten unge snakke. Jeg synes det er barnslig å si mamma, og føler vel også at etter at jeg ble voksen, kan hun legge vekk mammarollen.

Skrevet

Skal og skal, folk får jo gjøre som de vil, men jeg klarer ikke å si mamma til moren min, da hører jeg en liten unge snakke. Jeg synes det er barnslig å si mamma, og føler vel også at etter at jeg ble voksen, kan hun legge vekk mammarollen.

Men har du noensinne kalt henne mamma da? Eller har du like gjerne kalt henne mor?

Skrevet

Men har du noensinne kalt henne mamma da? Eller har du like gjerne kalt henne mor?

Jeg kalte henne mamma til ca. den tida jeg flyttet hjemmefra (19 år).

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg synes som du. "Din mor", eller helst navnet.

Jeg reagerer også på at voksne folk kaller sine foreldre for mamma og pappa. I mitt hode hører det barndommen til. Mor og far er litt "voksnere". Men det går jo også an å bruke fornavn.

Heldigvis har alle de mannfolka jeg har vært sammen med kalt moren sin for moren min ,mor, moder`n, mutter`n eller morsan. Hadde de sagt mamma, ville jeg ha blitt betenkt.

Mamman min, skiftet, og sa mor etterhvert til bestemor, og pappa fremdeles til bestefar.

pappa sier mamma og pappa, om farmor og farfar.

Skjønner ikke at andre klarer og irritere seg over det.

*lukter jeg hårsår?*

Skrevet

Jeg kalte henne mamma til ca. den tida jeg flyttet hjemmefra (19 år).

Så begynte du plutselig å kalle henne mor?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg tiltaler mine foreldre "Mamma og Pappa". Men jeg tror jeg omtaler dem som moren min og faren min. Jeg kan nok også komme til å si "Jeg sa til Mamma at...".

Men andres foreldre sier jeg i hvert fall "moren og faren" om.

Det jeg reagrer veldig på, er om jeg hører noen omtale sin egen ektefelle/samboer som "mor" eventuelt "far".

Skrevet

"Jeg synes det er barnslig å si mamma, og føler vel også at etter at jeg ble voksen, kan hun legge vekk mammarollen."

Føler du at det at du endret betegnelse medvirket til at hun la vekk mammarollen? Eller skjedde det uansett fordi dere etter hvert omdefinerte deres roller ift. hverandre som voksne slektninger?

Skrevet

"Jeg synes det er barnslig å si mamma, og føler vel også at etter at jeg ble voksen, kan hun legge vekk mammarollen."

Føler du at det at du endret betegnelse medvirket til at hun la vekk mammarollen? Eller skjedde det uansett fordi dere etter hvert omdefinerte deres roller ift. hverandre som voksne slektninger?

Jeg tror aldri moren min kommer til å legge vekk mamma-rollen uansett hvor gammel jeg blir.

Hun kommer stadig med standard-frasene: "Har du husket strømpebukser?" "Skal du ikke ha på lue?" "Har du spist nok til forkost?" :-)

Skrevet

Jeg tiltaler mine foreldre "Mamma og Pappa". Men jeg tror jeg omtaler dem som moren min og faren min. Jeg kan nok også komme til å si "Jeg sa til Mamma at...".

Men andres foreldre sier jeg i hvert fall "moren og faren" om.

Det jeg reagrer veldig på, er om jeg hører noen omtale sin egen ektefelle/samboer som "mor" eventuelt "far".

"Det jeg reagrer veldig på, er om jeg hører noen omtale sin egen ektefelle/samboer som "mor" eventuelt "far"."

Det synes jeg også er rart, selv om både besteforeldrene mine og svigerforeldrene mine gjør det.

Skrevet

Så begynte du plutselig å kalle henne mor?

Nei, jeg bruker navnet hennes eller et tullenavn. I omtale sier jeg alltid moren min, men jeg bruker det ikke i tiltale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...