Gå til innhold

Endring av skattekort...men hvordan?

Gjest Hjelp ønskes av ung berte!

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp ønskes av ung berte!
Skrevet

Skal studielån føres inn som gjeld?

Og hva kommer det av at i min likning står det at jeg har 1 mill i gjeld, men sannheten er jo 1, 4 mill - og i tillegg har jeg studielån. Hvordan kan de bomme så veldig?

Og hvordan kan jeg føre opp likningsverdien av boligen når jeg ikke vet det??

HJELP!!! Har fått et skattekort jeg MÅ endre, kan ikke drive og skatte bare 17 prosent! I fjor skattet jeg 34!!

Skrevet

Ikke akkurat det du spør om, men det er ikke noe problem å be arbeidsgiver om å trekke mer skatt, hvis du vet hvor mye du vil trekke, da...

Gjest ring / nettsidene
Skrevet

Det står vel ganske bra forklart sammen med skattekortet du fikk, evt. kan du ringe ligningskontoret i morgen, eller gå inn på nettsidene demmes.

Skrevet

Gå innpå skatteetaten.no Gå inn på skattekort i venstre kolonne. Du må ha det brevet du fikk med skattekort og utkast til likning, der det står pinkoder. Du må taste inn en av de pinkodene for å komme videre. Når du har gjort det så sendes det hjem til deg.

Skrevet

Hei

Skattekortet du har fått er bare en gjetning fra skatteetaten om hva du skal tjene i 2007. Gjelden er ikke så viktig, men du skal rette den til det du tror at du har i gjeld på slutten av 2007.

Rentene er viktige. Hvis du betaler renter på lån så skal du skrive dette i den posten.

Lønnsinntekt eller trygd er også viktig, det må du opplyse.

Du kan gjerne ringe til likningskontoret, eller sende dem en mail. Adresser og telefonnr. finner du på skatteetaten.no. Men det er ikke så vanskelig å korrigere opplysningene heller, hvis du logger deg inn på nettet med de pin-kodene du har fått.

Gjest hjelp ønskes av ung berte
Skrevet

Hei

Skattekortet du har fått er bare en gjetning fra skatteetaten om hva du skal tjene i 2007. Gjelden er ikke så viktig, men du skal rette den til det du tror at du har i gjeld på slutten av 2007.

Rentene er viktige. Hvis du betaler renter på lån så skal du skrive dette i den posten.

Lønnsinntekt eller trygd er også viktig, det må du opplyse.

Du kan gjerne ringe til likningskontoret, eller sende dem en mail. Adresser og telefonnr. finner du på skatteetaten.no. Men det er ikke så vanskelig å korrigere opplysningene heller, hvis du logger deg inn på nettet med de pin-kodene du har fått.

Hva menes med likningsverdien av boligen, og hvordan finner jeg ut av den? :)

Vet du hva det der med renter betyr, altså, hvordan vet jeg hvor my ejeg betaler i renter da? Må jeg ringe banken for å finne ut?

Takker for svar!!! .)

Skrevet

Hva menes med likningsverdien av boligen, og hvordan finner jeg ut av den? :)

Vet du hva det der med renter betyr, altså, hvordan vet jeg hvor my ejeg betaler i renter da? Må jeg ringe banken for å finne ut?

Takker for svar!!! .)

Ligningsverdien for boligen trengs kun for å beregne din netto formue. Dvs. hvor mye du eier minus all gjeld.

Hvis du har mindre enn 200.000 i netto formue så spiller det ikke noen rolle for skattekortet hvor mye ligningsverdien for boligen er.

Når ligningsverdi ikke er oppført på beregningen for skattekortet ditt såhar du kanskje kjøpt denne boligen etter 1/1-2006? Da kan du sjekke det med papirene fra da du kjøpte boligen, for det står kanskje i kjøpekontrakten? Eller bare hopp over problemet, eller bruk 30% av det du betalte for den. Det er ikke såå nøye på skattekortet.

Hva som menes med renter?

Hvis du betaler 1000 kr i renter på lånet i løpet av et år, så har du krav på 280 kr i mindre skatt.(=28%) Dette gjør at den skatten du trekker kan være litt mindre enn ellers.

Med stort lån og høye renter, f.eks 100.000 i renter, så blir skatteletten på hele 28.000 eller godt og vel 2000 kr pr. måned.

Mange synes det er greit å trekke litt mer skatt enn høyst nødvendig, slik at de har noe å gå på, og heller få noen gode kroner tilbakebetalt på skatteoppgjøret neste år i juni.

Gjest hjelp ønskes fra ung berte
Skrevet

Ligningsverdien for boligen trengs kun for å beregne din netto formue. Dvs. hvor mye du eier minus all gjeld.

Hvis du har mindre enn 200.000 i netto formue så spiller det ikke noen rolle for skattekortet hvor mye ligningsverdien for boligen er.

Når ligningsverdi ikke er oppført på beregningen for skattekortet ditt såhar du kanskje kjøpt denne boligen etter 1/1-2006? Da kan du sjekke det med papirene fra da du kjøpte boligen, for det står kanskje i kjøpekontrakten? Eller bare hopp over problemet, eller bruk 30% av det du betalte for den. Det er ikke såå nøye på skattekortet.

Hva som menes med renter?

Hvis du betaler 1000 kr i renter på lånet i løpet av et år, så har du krav på 280 kr i mindre skatt.(=28%) Dette gjør at den skatten du trekker kan være litt mindre enn ellers.

Med stort lån og høye renter, f.eks 100.000 i renter, så blir skatteletten på hele 28.000 eller godt og vel 2000 kr pr. måned.

Mange synes det er greit å trekke litt mer skatt enn høyst nødvendig, slik at de har noe å gå på, og heller få noen gode kroner tilbakebetalt på skatteoppgjøret neste år i juni.

VELDIG oppklarende! Tuusen takk! :)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...