Gå til innhold

Valutaveksling?

Anbefalte innlegg

Gjest please help
Skrevet

Ser etter et bedre sted i Oslo/omegn til å veksle inn valuta fra Tjekkia. De bankene jeg har vært innom hittil, tar så høye gebyrer at det blir nesten ingenting tilbake! :-(

Har du forslag?

Skrevet

For noen år siden da jeg skulle veksle tilbake til nok etter en tur til Tsjekkia, fikk jeg ikke vekslet i det hele tatt.

Gjest please help
Skrevet

For noen år siden da jeg skulle veksle tilbake til nok etter en tur til Tsjekkia, fikk jeg ikke vekslet i det hele tatt.

Ja. Og mynter går aldri. På flypassene ser man store bøsser for innsamling til div. gode formål. Ikke helt bortkastet slik.

Men jeg har ikke tenkt meg tilbake med det første, og da hadde det vært veldig skuffende uten Geminis/Osiris tips til veksling. Bankene flår folk på gebyrer. Min lokale bank skulle ha et par hundre kroner for å gi meg en US dollar-remisse. :-(

Skrevet

Ja. Og mynter går aldri. På flypassene ser man store bøsser for innsamling til div. gode formål. Ikke helt bortkastet slik.

Men jeg har ikke tenkt meg tilbake med det første, og da hadde det vært veldig skuffende uten Geminis/Osiris tips til veksling. Bankene flår folk på gebyrer. Min lokale bank skulle ha et par hundre kroner for å gi meg en US dollar-remisse. :-(

Da jeg skulle veksle inn sedlene sa min nærbank at de ikke tok i mot de heller. De kontaktet Norges bank og etter en stund fikk jeg tilbakemelding at de tok heller ikke i mot sedlene. De begrunnet det med at kursen på tsjekkiske koronas var så variabel at de ikke ville gjøre det. Det var i 2000, kanskje det er annerledes nå.

Gjest please help
Skrevet

Da jeg skulle veksle inn sedlene sa min nærbank at de ikke tok i mot de heller. De kontaktet Norges bank og etter en stund fikk jeg tilbakemelding at de tok heller ikke i mot sedlene. De begrunnet det med at kursen på tsjekkiske koronas var så variabel at de ikke ville gjøre det. Det var i 2000, kanskje det er annerledes nå.

Svingende valutaer kan alle, også lokale banker, gardere seg mot ved hjelp av valutaopsjoner.

Her var nok sannheten at de ikke ser stor nok fortjeneste i veksling av mindre brukte valutasorter.

Fortjenesten uteblir fordi de ikke har stort nok volum på det valutaslaget. Nå er Tjekkiske Koruna langt vanligere.

Lokale banker gidder nok heller ikke samarbeide med store utenlandske banker med valutaer slik de gjorde tidligere.

For 10-15 år siden var det nemlig ingen problem å kjøpe valuta uten enorme gebyrer.

Opplevde nesten det samme som deg i 1998. En større Oslobank hadde ikke Irske pund.

Kort tid før avreise ble det en heseblesende jakt på valuta i en rad banker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...