Gå til innhold

Runder du av regninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sannsynligvis en kverulant med et fritidsproblem, dette her. Sånne trebukker kan holde det gående i årevis over en eller annen bagatell.

Det er også ganske utrolig at han har fått spalteplass i en av landets største aviser. Er det agurktid??

*he he*, ja man kan begynne å lure.

Med klimaendringene kommer sikkert agurksesongen ekstra tidlig...;-)

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Caloni Makaroni

7

• Lillemus

4

• dolores83

3

Mest aktive i denne tråden

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg runder aldri av, nei. Men jeg kan skjønne saken (hva det nå er å skjønne) fra både NRK og mannens ståsted. Å bli avkrevd for to øre kan virke helt latterlig, og det kan være spennende å se hvor store summer NRK vil bruke på å kreve dem inn.

Samtidig,- en regning er en regning, den skal betales i sin helhet. NRK's betalingssystem er automatisk, det driver ikke med synsing. Om det er 2 øre for lite, så blir det produsert en purreregning på lik linje som om det var 200 kroner som manglet.

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, man måtte virkelig ha lagt seg i selen og brukt tid og krefter på å regne ut på forhånd, før man kommer til kassa! :-)

Og da kunne man jo hatt som bi-prosjekt å lage oppstyr dersom det var ulik prising på hyllekanten som i kassa! ;-)

Men la oss tenke at man alltid betaler kontant og alltid følger med på at man har en pris som rundes i kjøpers favør (og så forutsetter vi videre at kjøper har oppnådd denne prisen uten å legge oppi kurva varer som h*n _egentlig_ ikke trenger *he he*):

La oss si at man i gjennomsnitt betaler i ulike butikker, kiosker, bensinstasjoner sted 5 ganger per uke. Det vil si 260 ganger i året. Man kan maksimalt spare 24 øre per gang, og hvis man treffer på akkurat riktig hver gang (svært usannsynlig, men dog), er besparelsen 62 kroner på ett år!! ;-)

Det blir jammen meg "bra" timebetaling, du *he he*

"Og da kunne man jo hatt som bi-prosjekt å lage oppstyr dersom det var ulik prising på hyllekanten som i kassa!"

Slitsomt å lage oppstyr om noe så lite, det er jeg enig i. Men det er en uting, da. Prisen som står på hylla er den prisen man skal betale, hvis ikke driver butikken med feilopplysning. Men jeg har selv arbeidet i butikk, og det var et svare strev å rekke å bytte ut alle hyllekantprisene i takt med prisendringene i systemet.

Det er tungvindt å handle i USA, om man har med seg ganske knapt med penger. I Norge kan man ta hyllekantprisene og legge dem sammen til et nøyaktig beløp, som stort sett stemmer når man kommer i kassen.

I USA må man legge på tax, for hyllekantprisene er uten tax. Og det er forskjell tax etter hvilken vare det er. Det nytter ikke å komme med 85 cent og beregne å kjøpe to ting til 40 cent, for det kan plutselig komme godt over det beløpet!

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg runder aldri av, nei. Men jeg kan skjønne saken (hva det nå er å skjønne) fra både NRK og mannens ståsted. Å bli avkrevd for to øre kan virke helt latterlig, og det kan være spennende å se hvor store summer NRK vil bruke på å kreve dem inn.

Samtidig,- en regning er en regning, den skal betales i sin helhet. NRK's betalingssystem er automatisk, det driver ikke med synsing. Om det er 2 øre for lite, så blir det produsert en purreregning på lik linje som om det var 200 kroner som manglet.

Det blir ikke produsert purreregning på kr 0.02, beløpet blir lagt til på neste regning fra NRK.

Hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

Når jeg tenker etter, så tror jeg du har rett. Jaja, har bare hatt samme jobb i seks år, så det er ikke så greit.

*flau*

Det er litt forskjellig fra butikk til butikk. Noen få steder presterer de også å runde av på bankterminalen. Om det står 176,86 kroner, så taster de inn 177 kroner på bankterminalen. Litt pussig, ettersom eneste grunnen til at sånt rundes av er at vi ikke kan betale med ett-ører. Men i den elektroniske verden er det null grunn til å runde av på den måten.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det blir ikke produsert purreregning på kr 0.02, beløpet blir lagt til på neste regning fra NRK.

Hilsen

Okay. Men du skjønte sikkert hovedessensen i innlegget mitt fordet :)

Skrevet

"Og da kunne man jo hatt som bi-prosjekt å lage oppstyr dersom det var ulik prising på hyllekanten som i kassa!"

Slitsomt å lage oppstyr om noe så lite, det er jeg enig i. Men det er en uting, da. Prisen som står på hylla er den prisen man skal betale, hvis ikke driver butikken med feilopplysning. Men jeg har selv arbeidet i butikk, og det var et svare strev å rekke å bytte ut alle hyllekantprisene i takt med prisendringene i systemet.

Det er tungvindt å handle i USA, om man har med seg ganske knapt med penger. I Norge kan man ta hyllekantprisene og legge dem sammen til et nøyaktig beløp, som stort sett stemmer når man kommer i kassen.

I USA må man legge på tax, for hyllekantprisene er uten tax. Og det er forskjell tax etter hvilken vare det er. Det nytter ikke å komme med 85 cent og beregne å kjøpe to ting til 40 cent, for det kan plutselig komme godt over det beløpet!

Ja, jeg er helt enig i at hyllekantprisene bør stemme overens med det som slås inn på kassaapparatet. Og man kan gjerne påpeke det i butikken at det ikke stemmer overens, dersom man oppdager det.

Men det er snålt at noen setter i gang et voldsomt apparat for å klage på småbeløp.

Gjest mandolina
Skrevet

Okay. Men du skjønte sikkert hovedessensen i innlegget mitt fordet :)

Ja, men det er stor forskjell på å legge 2 øre til neste regning og å sende ut purring på 2 øre.

Hadde det vært sendt ut purring, så hadde saken jo blitt tragist for NRK sin del, nå er det jo mannen som krangler om to øre som er komisk.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Det er litt forskjellig fra butikk til butikk. Noen få steder presterer de også å runde av på bankterminalen. Om det står 176,86 kroner, så taster de inn 177 kroner på bankterminalen. Litt pussig, ettersom eneste grunnen til at sånt rundes av er at vi ikke kan betale med ett-ører. Men i den elektroniske verden er det null grunn til å runde av på den måten.

Samme butikk runder jo også av den andre veien, så alt i alt går øreavrunning opp-i-opp.

Hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, men det er stor forskjell på å legge 2 øre til neste regning og å sende ut purring på 2 øre.

Hadde det vært sendt ut purring, så hadde saken jo blitt tragist for NRK sin del, nå er det jo mannen som krangler om to øre som er komisk.

Hilsen

Ja, det har du rett i. Men det var en sak for noen mnd siden om at kemnerkontoret(?) hadde oppsøkt arbeidsplassen til en mann fordi han hadde betalt 4 kroner (?) for lite i restskatt, og de ville kreve inn dem fra lønna hans.

Caloni Makaroni
Skrevet

Samme butikk runder jo også av den andre veien, så alt i alt går øreavrunning opp-i-opp.

Hilsen

Jada, det var ikke slik at jeg reagerte på "svindel". Jeg reagerer bare på at de gidder å runde av når det er mulighet for kunden å betale eksakt beløp.

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, det har du rett i. Men det var en sak for noen mnd siden om at kemnerkontoret(?) hadde oppsøkt arbeidsplassen til en mann fordi han hadde betalt 4 kroner (?) for lite i restskatt, og de ville kreve inn dem fra lønna hans.

Ja, det var Kemnerkontoret som hadde ringt til arbeidsplassen til en ung gutt, for å "lære ham å betale skatt i rett tid"

Det er tragisk at slikt kan skje, at det ikke er menneskelig skjønn, som kan avskrive slike fillebeløp. Det sier mer om saksbehandleren enn om den unge mannen.

Hilsen

Skrevet

Hmmmm... kan ikke huske å ha opplevd det. Litt rart i grunn, er enig i det.

Skrevet

Det er jo litt morsomt da, egentlig, fyren har et lite poeng. Men det kunne aldri falt meg inn å runde ører opp eller ned når man betaler via nettbank - det er jo plass til to siffer i "øreboksen", så jeg ser egentlig ikke helt problemt likevel.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hvis man konsekvent hadde rundet av gjennom et helt liv: Hvor mye tror du man hadde spart? ;-)

To øre her og to øre der er ikke store greiene, men hvis han legger sjela si i det, så kan han passe på at han får øreavrundingen i sin favør hver gang han går i butikken og betaler kontant! ;-)

Synes jeg ser for meg folk fly rundt i butikken med kalkulator mens de plukker oppi vogna, bare for å legge en ny vare i eller ta ut en for å få sluttsummen til å bli x,74 istedenfor x,76! ;-)

Ja, den mannen er sikkert lykkelig som går i grava med 1000 kr ekstra på konto i forhold til oss sløsekoppene som ikke gidder å runde av ørene. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg skriver alltid eksakt beløp, nettopp for å unngå at det blir noen restans.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hehe...., det var noe Keinsteinsk over han der.

Hvorfor fikk jeg også den tanken? ;)

Skrevet

Nei, jeg runder ikke av. Jeg har aldri tenkt over det som noe alternativ engang...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...