Gå til innhold

Påkledning i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare vært i én i hele mitt liv, og det er 15 år siden.. Man kler seg vel i svart har jeg skjønt, men er det OK med en hvit bluse/skjorte under? Og en lang, svart jakke og svart bukse..?

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

9

• Dorthe

8

• DarkPink

6

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest josefine1
Skrevet

Helt greit med hvit skjorte, idag så er ikke alle så nøye med sorte klær som det var før i tiden.

Bare du ikke kommer med veldig "prangende" klær er det greit :)

Jeg selv har som regel på meg en sort bukse m/ en enkel genser på. Nå vinterstid kan jeg fint skjule olabuksa under kåpa :), hvis jeg ikke er så nærme at jeg skal være med på samling etterpå da.

Gjest Flystripa
Skrevet

Det høres pent ut. Men man trenger ikke å gå i helsvart i begravelse. Alle farger går, bare det ikke er sprakende og festpreget.

Jeg har fått mye skryt for å gå i grå stilig dress + dus farge på skjorte (sikkert fordi _alle_ andre gikk i svart).

En bekjent av meg dukket opp i helhvitt i begravelse. Men hun gjør sånne ting kun for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Folk er forskjellige ;o)

Skrevet

Helt greit med hvit skjorte, idag så er ikke alle så nøye med sorte klær som det var før i tiden.

Bare du ikke kommer med veldig "prangende" klær er det greit :)

Jeg selv har som regel på meg en sort bukse m/ en enkel genser på. Nå vinterstid kan jeg fint skjule olabuksa under kåpa :), hvis jeg ikke er så nærme at jeg skal være med på samling etterpå da.

Personlig synes jeg ikke olabuksa (skjult eller ei) hører hjemme i en begravelse. Synes ikke det passer av respekt til de nærmeste etterlatte. En sort eller grå bukse er ok. Greit med hvit skjorte/bluse, men ikke spraglete farger, eller sommerkjole. :)

Skrevet

Høres bra ut. :) Bare ikke ola- eller joggebukse, eller festkjole i sort (joda, det har jeg sett.. med paljetter.. *urk* - pent i selskap, men ikke i begravlese).

Gjest josefine1
Skrevet

Personlig synes jeg ikke olabuksa (skjult eller ei) hører hjemme i en begravelse. Synes ikke det passer av respekt til de nærmeste etterlatte. En sort eller grå bukse er ok. Greit med hvit skjorte/bluse, men ikke spraglete farger, eller sommerkjole. :)

Ingen som ser hva jeg har under kåpa allikevel :)

Kirkene her er så kalde, at jeg ikke tar av meg kåpa.

Skrevet

Jeg ville satset på helsvart. Jeg synes nesten det blir respektløst å flashe en ny fancy drakt eller bruke andre farger, selv om noen bruker argumenter som at de "pynter seg for den døde".

Gjest Elextra
Skrevet

Du behøver ikke å gå helt i sort. Og uansett er det greit med en hvit bluse.

Det er også greit å kle seg i andre mørke farger, det er helt vanlig. Det man skal unngå er vel prangende, sterke farger, og man går vel heller ikke i helt lyse klær.

Jeg har vært i ganske mange begravelser...

Skrevet

Jeg synes ikke man skal pynte seg for mye i en begravelse, og i de begravelsene jeg har vært i har samtlige gått i mørke/svarte, nøytrale klær.

Synes selvsagt det passer mye bedre med enkle, sorte kjoler eller skjørt (IKKE miniskjørt) - enn med olabukse.

Skrevet

Har ikke inntrykk at det er fullt så nøye lenger å være helsvart antrukket,- det du foreslår høres helt "safe" ut.

Skrevet

Du behøver ikke å gå helt i sort. Og uansett er det greit med en hvit bluse.

Det er også greit å kle seg i andre mørke farger, det er helt vanlig. Det man skal unngå er vel prangende, sterke farger, og man går vel heller ikke i helt lyse klær.

Jeg har vært i ganske mange begravelser...

Apropos knalle farger. Jeg vet om en som dukket opp i en begravelse i en knallrød kåpe. Riktignok var det et barn som ble begravet, men upassende...

Skrevet

Jeg ville satset på helsvart. Jeg synes nesten det blir respektløst å flashe en ny fancy drakt eller bruke andre farger, selv om noen bruker argumenter som at de "pynter seg for den døde".

Menn skal jo ha hvite skjorter under jakka, så hvorfor kan ikke kvinner ha det?

Skrevet

Det er helt flott begravelsesantrekk. Du behøver absolutt ikke være i helsvart.

Skrevet

Menn skal jo ha hvite skjorter under jakka, så hvorfor kan ikke kvinner ha det?

Huh, har de??

Skrevet

Huh, har de??

Ja. Det har jeg lest i en skikk og bruk-bok: Hvit skjorte og svart slips. Og det var normen da jeg var i begravelsen til farfaren min, hvor jeg tror de fleste som kom var nøye på slikt.

Skrevet

Huh, har de??

Hvit skjorte/bluse er selvsagt greit.

Sterke farger og livlige mønstre, eller et hel-hvitt antrekk er selvsagt noe helt annet, og fullstendig uaktuelt i en begravelse.

Skrevet

Ja. Det har jeg lest i en skikk og bruk-bok: Hvit skjorte og svart slips. Og det var normen da jeg var i begravelsen til farfaren min, hvor jeg tror de fleste som kom var nøye på slikt.

Ah, da så. Jeg har bare vært i et par, og da tror jeg ikke jeg så noen hvite plagg faktisk. Men da må jeg vel bare revurdere synet mitt =p

Skrevet

Hvit skjorte/bluse er selvsagt greit.

Sterke farger og livlige mønstre, eller et hel-hvitt antrekk er selvsagt noe helt annet, og fullstendig uaktuelt i en begravelse.

Men jeg tenker liksom at hvitt er jo det stikk motsatte av sort. Det er bryllup og glede. Er det meningen at man skal beholde jakken på hele tiden da, eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...