Gå til innhold

Påkledning i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faktisk aldri vært i begravelse der folk har kommet i vanlige klær. De aller fleste bruker mørke klær, litt penere enn hverdagsklær.

Kanskje det er annerledes i by'n. Jeg har bare vært i bisettelse her i Oslo.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

9

• Dorthe

8

• DarkPink

6

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I de begravelsene jeg har vært i har ikke folk kommet i dongeribukse, akkurat... det har for det meste vært litt pent tøy, og mørkt.

Her kommer folk som de går og står i hvert fall folk under 60 år.

Skrevet

Det er IKKE vanlig å gå med dongeribukser og boblejakker i begravelser i Oslo. Det har jeg aldri sett. Det må være merkelige begravelser. De fleste har mørke klær som er litt penere enn hverdagsklær.

Da har vi nok vært i forskjellig slag begravelse.

Gjest Underskrift
Skrevet

Det er ikke min erfaring. Men kanskje det er annerledes i Oslo. Jeg har vel aldri vært i begravelser der.

Det er IKKE spesielt vanlig her heller.

Har dessverre vært i noen, både til gamle og unge, og aldri sett noen i dongri og boblejakke, altså;o)

Men man behøver ikke nødvendigvis være helt sortkledd her, pent, og ikke "ut på byen klær" holder lenge.

Selv var jeg i min beste kompis sin begravelse i brunkjole med beige strikketjakke over. Kanskje litt lysere enn vanlig, men det var mitt på sommern, og jeg bruker ikke sort, og det ville vært helt unaturlig for meg. Moren gikk i sort skjørt med hvit bluse, og jeg hadde konfrontert med di på forhånd.

Vennlig hilsen

Gjest Underskrift
Skrevet

Helt flott det du nevner.

I tillegg kan du godt gå i pene klær i nøytrale farger. På denne årstiden ville jeg nok gått i sort( men ikke helt sort, hvit bluse, etc), men midt på sommern ville jeg gått i noe litt lysere, i alle fall om været var varmt.

I noen familier er det vanlig med bunad. Men det er helt unaturlig for meg.

Vennlig hilsen

Skrevet

Har ikke inntrykk at det er fullt så nøye lenger å være helsvart antrukket,- det du foreslår høres helt "safe" ut.

"Har ikke inntrykk at det er fullt så nøye lenger å være helsvart antrukket"

Men hvite bluser/skjorter må da vel "alltid" ha vært OK? Tenk f eks på menn i dress - svært uvanlig med svarte skjorte, ihvertfall før i tiden.

Gjest Charlot The Harlot
Skrevet

Jeg ville satset på helsvart. Jeg synes nesten det blir respektløst å flashe en ny fancy drakt eller bruke andre farger, selv om noen bruker argumenter som at de "pynter seg for den døde".

Helt enig. Jeg var nettopp i en begravelse hvor to av barnebarna til avdøde så ut som de skulle på byen. Trange klær, støvletter utenpå buksa, skikkelig sminka og oppstæsja.

Skrevet

Her kommer folk som de går og står i hvert fall folk under 60 år.

Høres litt trist ut, egentlig. I alle fall om de har mulighet til å ha på seg litt andre klær...

Når jeg hører dongeri og boblejakke i begravelse, ser jeg for meg narkomane på hardkjøret som vil ta farvel med en de kjenner...

Skrevet

Det er nærmeste familie.

Kondolerer!

Tanta mi hadde hvit skjorte og resten svart i begravelsen til faren sin.

Skrevet

"Har ikke inntrykk at det er fullt så nøye lenger å være helsvart antrukket"

Men hvite bluser/skjorter må da vel "alltid" ha vært OK? Tenk f eks på menn i dress - svært uvanlig med svarte skjorte, ihvertfall før i tiden.

Enig i det :) Hvit skjorte har nok alltid vært korrekt.

Men synes det er oftere å se en del andre farger i tillegg til svart og hvitt. Uten at folk hvisker stygge ting...

Skrevet

Folk kler seg i helt vanlige klær, det er sjelden noen kler seg i svart bortsett fra kanskje nærmeste familie.

Det er nok forskjellig fra bygd til bygd og by til by. I bygda der jeg opprinnelig kommer fra er det helt uhørt å møte i begravelse i dongry og boblejakke. Her jeg bor nå er det litt mer akseptabelt, men for noen igjen er det helt uhørt. Man må vel heller se an familien til den en skal i begravelse til.

Skrevet

Enig i det :) Hvit skjorte har nok alltid vært korrekt.

Men synes det er oftere å se en del andre farger i tillegg til svart og hvitt. Uten at folk hvisker stygge ting...

Ja, enig i det.

Men bør være relativt mørkt og mønsterløst;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...