Gå til innhold

Apropos dette med sparing...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at Flystripa spør i en annen tråd om hva folk sparer til.

Jeg har liksom aldri spart til noe spesielt, jeg, så jeg lurer litt på hvordan dere gjør. Setter dere av en fast sum hver måned til annen konto? Eller er det litt mer slik "Nei nå skal jeg ikke ha flere halvlitre, må spare litt penger til pianoet/kameraet/bilen/leiligheten?"

Og - forsaker dere mye i spareprosessen? Altså, sier dere nei til kino og lar være å kjøpe klær og slikt?

Skrevet

Jeg har en ekstra konto, der jeg kan f.eks sette inn en tusenlapp hver gang jeg får lønn. Men det blir heller til at jeg tar meg råd til det jeg trenger uten å ha spart opp en bestemt sum på forhånd. Beregner heller store innkjøp til en måned jeg har mindre utgifter enn normalt, eller en måned man får utbetalt mer i lønn enn vanlig.

Gjest fondssparing
Skrevet

Litt forskjellig avhengig av hvor jeg har vært i livet..

Tidligere sparte jeg mer på egen konto, feks for å holde av litt av studielånet eller sommerjobblønnen til neste ferie.

Nå sparer vi litt i fond, og litt ved å betale noe mer på huslånet enn det vi absolutt må. Dette er også for å ta høyde for / vite at vi takler økt rente, da kan vi fortsette å betale det samme, bortsett fra at fordelingen renter/avdrag endres noe.

Skrevet

Jeg sparer ikke til noe spesielt, men min erfaring er at jeg bruker det jeg har på lønnskontoen og har derfor lagt inn faste trekk på lønna mi. Ett - ganske stort - til en sparekonto (som jeg lett kan føre tilbake fra om det trengs - og det gjør jeg rett som det er), ett til et fond til meg selv, og ett til fond til begge barna.

Og så lar jeg barnetrygda gå inn på en sånn "Barnas trygghetskonto" i Postbanken - først og fremst for å skille den ut fra "dagligøkonomien".

Jeg føler ikke at jeg forsaker noenting, men vi har nesten helt nedbetalte lån og dermed rimelig romslig økonomi i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg setter en fast sum på sparekonto hver måned, automatisk sparing. Av inntekten min spares det som regel også en del ekstra, da jeg sjelden bruker opp alt jeg tjener, men jeg forsaker ikke noe i hverdagen.

Skrevet

Vi setter av en fast sum hver mnd. Den blir automatisk trukket fra lønnskontoen.

Skrevet

Setter av en fast sum på sparekonto.

Men har alltid nok penger igjen til å kose med meg kino o.l

Og kommer det uforutsette utgifter, så må jeg nok ta litt av sparekassa.

Skrevet

jeg har heller aldri spart til noe spesielt.

Skrevet

Jeg setter av minst 2000 hver mnd til ferier - og de setter jeg rett på et MyHolidayCard - konto. Så kjekt! :) og de pengene regner jeg aldri med. noen ganger sparer jeg 3-4000 når jeg ser det er bare noen dager til lønn. Tømmer kontoen over på reisekontoen - og så koser vi oss veldig når vi er på ferie :) Nå blir det 3 sydenturer på under et år på meg - hihi.

Skrevet

Jeg setter av minst 2000 hver mnd til ferier - og de setter jeg rett på et MyHolidayCard - konto. Så kjekt! :) og de pengene regner jeg aldri med. noen ganger sparer jeg 3-4000 når jeg ser det er bare noen dager til lønn. Tømmer kontoen over på reisekontoen - og så koser vi oss veldig når vi er på ferie :) Nå blir det 3 sydenturer på under et år på meg - hihi.

Smarte flisa! ;)

(Og da _må_ det jo bare bli mye reising, da!)

Skrevet

Jeg har satt inn litt på fond, Posten Norge, og i løpet av én måned har jeg fått 2400 kroner i avkastning :)

Bare man følger med litt, tror jeg det er den beste formen for sparing, i grunn. Jeg har aldri fått så gode renter noe sted før, i alle fall.

Skrevet

Jeg har satt inn litt på fond, Posten Norge, og i løpet av én måned har jeg fått 2400 kroner i avkastning :)

Bare man følger med litt, tror jeg det er den beste formen for sparing, i grunn. Jeg har aldri fått så gode renter noe sted før, i alle fall.

Men med fond må man vel binde seg en periode?

Skrevet

Men med fond må man vel binde seg en periode?

Det er jo med tanke på langsiktig sparing, men man får utskrift hver måned, og der ser man hva kursen er i det fondet man sparer i. Dersom denne synker drastisk bør man jo bytte fond. Det har man full anledning til.

Skrevet

Det er jo med tanke på langsiktig sparing, men man får utskrift hver måned, og der ser man hva kursen er i det fondet man sparer i. Dersom denne synker drastisk bør man jo bytte fond. Det har man full anledning til.

Så man binder seg ikke til et fond for for eksempel fem år?

Skrevet

Et spørsmål til: Rikerer man underskudd når man sparer i fond, dvs. minusrente?

Skrevet

Så man binder seg ikke til et fond for for eksempel fem år?

Ikke der jeg sparer i alle fall. Vet ikke helt hvordan det er i de andre fondene, men akkurat nå går Posten Norge veldig bra, mye bedre enn de tre fondene som banken min "presser" meg til å spare avdragene på lånet mitt i...

candyqueen_83
Skrevet

Hvor mye har du satt inn da? Jeg lurer også på å spare i fond, men litt usikker på hvor mye det egentlig gir.

Skrevet

Et spørsmål til: Rikerer man underskudd når man sparer i fond, dvs. minusrente?

Aner ikke...

Skrevet

Hvor mye har du satt inn da? Jeg lurer også på å spare i fond, men litt usikker på hvor mye det egentlig gir.

Tror jeg satte inn 40000 på en gang nå. Hele studielånet som jeg fikk før jul, og litt til som jeg hadde på en konto. Fortsetter det sånn så blir det jo bra :)

Sparte i samme fond i fjor sommer også, og fikk med meg en oppgang på 40000 kroner.

Skrevet

Ikke der jeg sparer i alle fall. Vet ikke helt hvordan det er i de andre fondene, men akkurat nå går Posten Norge veldig bra, mye bedre enn de tre fondene som banken min "presser" meg til å spare avdragene på lånet mitt i...

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...