Gå til innhold

Fordeler og ulemper med katt.

Anbefalte innlegg

Gjest MiaMaja
Skrevet

Ønsker helst svar fra de som har eller har hatt katt, hvis det er mulig? ;-)

Vurderer å gi etter for ønsket av katt til min datter på 5 år som er enebarn og derfor mye alene uten andre barn når hun kommer hjem fra barnehagen. Hun har ønsket seg katt de siste 3 årene men jeg synes ikke hun har vært stor nok før nå.

Trenger litt råd om det å ha katt.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Fordeler: En god kompis som du kan kose med, bra for ungene å lære seg å ta ansvar for et dyr, de gjør mye rart som dere kommer til å ha mye moro av, og så er de jo bare nydelige! :)

Ulemper: Røyting, dyrlegebesøk, allergi, kloring på møbler, tissing innendørs, må ha noen til å passe katten når dere er borte, bekymringer hvis katten blir borte over lengre tid, utrolig trist når de dør.

Du får nesten vurdere selv om dere er klare for å ta ansvaret med en katt. Jeg er ikke i tvil, jeg må ha katt. :)

Skrevet

Jeg - som katte-elsker - ser ingen ulemper med katt. I alle fall ikke min deilige, renslige, snille katt :)

Skrevet

Stor nok som 5-åring?

Du ikke regne annet enn at det blir deg selv som skal ta deg av katten.

Fordeler:

Et herlig dyr, masse kos, men selvstendig så man trenger ikke bekymre seg for å dra fra den hele dagen.

Ulemper:

Må ha noen til å passe den hvis dere skal på feire.

Innvollsorm. Urk!!!

Halvdøde mus dras med hjem (jeg har dog ikke selv opplevd det).

Jevnlige dyrlegebesøk.

Hannkatter rundt huset som mjauer som gale hvis dere får hunnkatt, selv om det blir sterilisert.

Jeg elsker katter!

NB! Skal dere ha hannkatt: kastrer, skal dere ha hunnkatt: steriliser

Skrevet

Jeg har en nydelig innekatt. Fordelene sier seg vel selv. Ulempene jeg har kommet borti er tørking av tiss og spy/hårballer ved noen få anledninger, pass når jeg skal bort (har du katteelskende venner er det ikke så vanskelig) og litt hår.

Med en 5-åring må du nok basere deg på at det er "din" katt. Men det kommer an på hvordan du er innstilt. For meg gjør ikke de ulempene jeg nevner noen verdens ting, det er andre rundt meg som klager på hår o.l, og slike ting må jo også tas i betraktning.

Skrevet

Fordeler:

Kosen og selskapssyk om den handteres riktig, kjempekompis til ungen (kommer til å tåle det meste fra den ungen og de kommer til å bli bestbuddies), selstendig(ikke noe problem å være hjemme alene en dag eller to), veldig renslige, er bare å kaste ut vinduet.

Ulemper: kan ikke dra noen plasser uten opplegg for dyret, det er ditt dyr ikke ungens, røyting, tørke kattepiss og spy, sandkasse, du som eier blir mata med levende mus, men desto mindre mus på utsiden av døren da, ei selskapssyk katt godtar ikke uten videre at du er borte 5min-8timer uten massive protester.

En renslig katt som kan være litt ute og som man har noen rutiner med (som fx hvor de kan sove) er bare kos!

Skrevet

Den eneste ulempen jeg kan komme på, er at katten må ha pass når vi er bortreist. Ellers er det bare koselig å ha katt :-)

Skrevet

Fordeler:

Kosen og selskapssyk om den handteres riktig, kjempekompis til ungen (kommer til å tåle det meste fra den ungen og de kommer til å bli bestbuddies), selstendig(ikke noe problem å være hjemme alene en dag eller to), veldig renslige, er bare å kaste ut vinduet.

Ulemper: kan ikke dra noen plasser uten opplegg for dyret, det er ditt dyr ikke ungens, røyting, tørke kattepiss og spy, sandkasse, du som eier blir mata med levende mus, men desto mindre mus på utsiden av døren da, ei selskapssyk katt godtar ikke uten videre at du er borte 5min-8timer uten massive protester.

En renslig katt som kan være litt ute og som man har noen rutiner med (som fx hvor de kan sove) er bare kos!

"er bare å kaste ut vinduet"

*lol* :-)

Skrevet

Vi har hatt katt ca. 1/2 år nå. Den setter merker rundt omkring....

Ho klorer ikke i stykker mye, men sterkker seg oppover ting, og da kan vi se at det har vært klør der. Ser det også på skinnsofaen.

Vi har også kastrert henne + at ho ble påkjørt og skadet seg ganske mye. Dvs. dyrlegeregning på over 6000, og vi er ikke ferdige enda.

Men det er mye selskap i henne:-)

Skrevet

vi har en koselig kattepus, han nærmer seg 10 år. er kastrert. har aldri gjort fra seg inne. vi har katteluke i vaskeromsdøren, så han går ut/inn av når vi er bortreist. veldig mye kos med en katt. synes jenta di er stor nok til å "ta ansvar" for en katt. koselig for henne å ha et dyr.

Skrevet

Ulempene med våre katter, var at de ikke ble renslige! Usj, usj, usj! De dreit og tisset overalt!

Og så ble far og sønn allergiske, så dett var dett. Vi fikk heldigvis gitt dem bort, så vi slapp avliving!

Skrevet

Ulempene med våre katter, var at de ikke ble renslige! Usj, usj, usj! De dreit og tisset overalt!

Og så ble far og sønn allergiske, så dett var dett. Vi fikk heldigvis gitt dem bort, så vi slapp avliving!

Glemte fordelene: Pusene våre var verdens mest kjælne dyr! De ble kastrert/ sterilisert og var utrolig snille. Og kom og fortalte når de hadde gått tom for mat. Herlig med katt(er), og jeg savner dem hver dag.

Flere ulemper: De tok med døde fugler og mus inn. Det var vi ikke så glade for. Gjett som det så ut her når pusene hadde partert fugl utover hele ganggulvet! Etterhvert måtte vi stenge skyvedøra inn til stua/ kjøkkenet, slik at pusene bare fikk komme inn i yttergangen til vi så at de ikke hadde med seg noe griseri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...