Gjest Baaaaaby Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 Hvis man bor i USA og har amerikansk førerkort, kan man bruke dette når man flytter permanent til Norge eller må man ta nytt førerkort? Må man begynne helt fra scratch eller hvordan funker dette? Jeg vet man kan bruke det amerikanske førerkortet når man er i Norge på ferie, men jeg mener altså hvis man flytter hit? 0 Siter
Sofline Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 Tanta mi tok førerkort i USA, men hun måtte til ny oppkjøring i Norge. Men det er 25 år side, så det kan hende det er litt mildere regler i dag. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 Se denne internettsiden: http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1162823410532&pagename=forerkort%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal&c=Page Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-området i et av følgende land: Albania, Algerie, Argentina, Australia, Bosnia-Hercegovina, Brasil, Bulgaria, Canada, Chile, Egypt, Filippinene, Hong Kong, Hviterussland, Indonesia, Israel, Japan, tidligere Jugoslavia, Kina, Kroatia, Makedonia, Malaysia, Mexico, Moldova, Monaco, New Zealand, Peru, Romania, Russland, San Marino, Singapore, Serbia og Montenegro, tidligere Sovjet, Sør-Afrika, Sør-Korea, Taiwan, Thailand, Tunisia, Ukraina, USA, Venezuela, kan få byttet til norsk førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve i den mest omfattende klassen. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel eller flyttet tilbake til Norge. Hilsen 0 Siter
Gjest Pontiac Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 Er en god del år siden jeg byttet fra spansk til norsk. Hvis jeg byttet innen et år fra innflytting så holdt det med å ta glattkjøringskurt. Hvis jeg gikk over et år så måtte jeg kjøre opp plus ta glattkjøring. Det beste du kan gjøre er nok å ringe for eksakt informasjon. 0 Siter
Velouria Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 Du kan bruke det i Norge, men det er forskjellig for hva du maa ta her i Norge i forhold til hvilken stat du har tatt førerkortet i. Du maa kunne vise til at du har bodd der i minst et aar. Det var iallefall reglene for noen aar tilbake. Kan hende du ikke trenger mer enn oppkjøring. Jeg maatte ha glattkjøring og mørkekjøring i tillegg. De trodde vel at man bare kjørte midt paa dagen og naar det var bart ute der jeg bodde. *s* 0 Siter
Line Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 Nei, du kan ikke bruke det i Norge. En kamerat av meg tok førerkortet i USA, men måtte begynne helt fra starten igjen da han kom hjem til Norge. Det var på grunn av noen trafikksikkerhetspakker, glattkjøring og sånt no... Det er så lenge siden nå at jeg ikke helt husker hvorfor, men han var frustrert fordi han måtte vente såpass lenge med å få kjøre bil igjen da han kom hjem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.