Gå til innhold

Øker forbrenningen? ++

Gjest En anonym jente 16 år

Anbefalte innlegg

Gjest En anonym jente 16 år

Jeg er en jente på 16 år som siden i høst har hatt et vanskelig forhold til mat.

Jeg har aldri vært sånn kjempeekstrem (å spise f.eks. bare ett eple om dagen osv.), men spiste i en periode veldig lite til å være meg (før spiste jeg MASSE!).

Jeg har alltid vært relativt tynn og har hatt god forbrenning.

Før kunne jeg spise hva jeg ville uten å legge på meg noenting.

Det jeg lurer på, dersom jeg begynner å spise mer, vil forbrenningen da øke og bli like høy som før? Eller vil den bli litt lavere?

Vil jeg bli seende ut lik som jeg var før (før jeg begynte å spise lite), eller vil jeg "ende opp" litt større?

Jeg lurer også på hva som skjer med kroppen når man spiser for lite over en lengre periode.

Jeg er redd jeg kanskje har mistet litt muskelmasse. Vil forholdet mellom muskler og fett på kroppen min bli som før jeg begynte å spise lite, dersom jeg begynner å spise mer?

(PS. Jeg trener regelmessig og har et relativt høyt aktivitetsnivå.)

Håper noen kan svare meg på noen av disse spørsmålene!

Jeg er så lei... skulle ønske jeg bare kunne bli "normal" å spise det jeg hadde lyst på, uten å tenke på kalorier, trening, forbrenning osv... Sukk...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miko

hei!!

forbrenningen vil øke etterhvert, dersom du spiser mange og små måltid og siden du trener er ikke dette noe problem! du vil gå tilbake sånn du var før, dersom du trener som du gjør og spiser sunt. men dersom man var feit før man ble sykli tynn, betyr ikke det at en blir feit om man spsier mer..kroppen vil ha sin idealvekt, dersom en spsier sunt og trener moderat. kroppen vil verken vere for tynn eller for tykk, man må stole på kroppen sin!!

man mister muskler nå man slanker seg, ihvertfall dersom du har spist for lite en go stund..men det er jo bare å trene disse musklene og passe på å få i det nok mat og proteiner!! du kan spise magert, om du syns fett er ekkelt, men spis litt mer om du vil ha muskler så du unngår det motsatte: at enda mer muskler forsvinner!!

du trenger ikke å tenke på kcal hele tide vet du..gi kroppen en sjanse..du trener ikke sant? en person som trener og samtidig spiser sunt vil ikke bli feit!!! og om du skulle bi så feit som du frykter, så er det jo bare å slanke det bort igjen..det har du jo vert flink til!!! men jeg er helt sikker på at du ikke vil bli overvektig!!! dersom du trener og spsier sunt!!! og selv om du av og til spsier snop eller fet mat, så vil du ikke legge på deg av det, for du vil ha høy forbrenning..!!!

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Forbrenningen vil øke når matinntaket øker. Dersom vekten din går opp vil du forbrenne mer fordi kroppen har mer vev som bruker energi. Om forbrenningen og kroppen din blir nøyaktig som før er vanskelig å svare på. Siden du er en aktiv jente er det store muligheter for at du legger på deg muskelvev dersom du går opp i vekt. Det er slik at muskler bruker mer energi enn like mye fettvev. Dermed vil du ha gode muligheter til å få tilbake "den gode gamle" kroppen din. Husk at det er nødvendig for en frisk kropp å ha noe fettvev også!

Dersom du spiser for lite mat over tid får kroppen tilført for lite av de stoffene den trenger for å fungere optimalt. Du blir underernært, og kan få mangler på ulike næringsstoffer (proteiner, fettsyrer, vitaminer, mineraler og sporstoffer).

For å unngå dette må du spise et variert kosthold, og nok mat. Det er anbefalt at du har en vekt innenfor normalområdet (BMI 18,5-25 kg/m2) fordi da er du sikret en best mulig helse.

Underernæring og mangler på enkelte næringsstoffer øker risikoen for at du blir syk. Blant annet blir immunforsvaret svakere. Dersom vekten din forblir veldig lav over tid vil skjelettet bli svakere. Dermed vil risikoen for beinskjørhet øke. Vi vet at unge anorektikere kan få denne alvorlige sykdommen. Det har også mange flere alvorlige følger for kroppen dersom man spiser lite mat over tid, og spesielt dersom man utvikler en alvorlig anoreksia nervosa (som er en sykdom i seg selv). Jeg har bare gitt noen få eksempler på konsekvenser av å spise for lite mat over tid her.

Å spise nok mat er viktig for at du skal ha det bra og holde deg frisk både nå, men også fordi du nå legger grunnlaget for en god helse seinere i livet. Det kan virke som du har en spiseforstyrrelse. Jeg håper du søker hjelp slik at du kan komme over den. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...